قائمة مسلسلات رمضان 2024: الجزء 1

ريهام محمود
ريهام محمود
111

زي كل سنة بنشارك معاكم قائمة مسلسلات رمضان ، وبنجمع لكم كل الاعمال اللي هيتم عرضها عشان تتابعوا الفنانين المفضلين عندكم ، تابعوا معانا السطور الجايه واتعرفوا على الجزء الاول من مسلسلات رمضان السنة دي ، وتقدروا تتابعوا قائمة مسلسلات رمضان 2024 الجزء 2.

قائمة مسلسلات رمضان 2024:

1- مسلسل عتبات البهجة:

مسلسل اجتماعي بيدور حوالين الجد وعلاقته بأحفاده ، المسلسل بطولة يحي الفخراني, جومانا مراد, سيد رجب, سما ابراهيم, جيهان الشماشرجي ، ومن تأليف مدحت العدل ومقتبس من رواية ابراهيم عبد المجيد ، واخراج مجدي ابو عميرة.

مسلسل عتبات البهجة
مسلسل عتبات البهجة

2- مسلسل الحشاشين:

بتدور الاحداث في اطار تاريخي ، في القرن ال 11 ، بتدور حوالين زعيم الحشاشين الحسن الصباح ، وعن قيادته للفرقة اللي اتشهرت وقتها بعمليات اغتيال لشخصيات مرموقة في المرحلة دي ، المسلسل بطولة كريم عبد العزيز, فتحي عبد الوهاب, ميرنا نور الدين, احمد عيد, اسلام جمال, نيقولا معوض ، ومن تأليف عبد الرحيم كمال ، واخراج بيتر ميمي.

مسلسل الحشاشين
مسلسل الحشاشين

3- مسلسل جودر:

من بطولة ياسر جلال, نور, ياسمين رئيس, تارا عماد, عمرو عبد الجليل, وفاء عامر ، من تأليف انور عبد المغيث ، واخراج اسلام خيري.

مسلسل جودر
مسلسل جودر

4- مسلسل امبراطورية ميم:

مسلسل اجتماعي بيدور حوالين مختار اللي بيلاقي نفسه مسؤول عن ولاده الستة بعد وفاة زوجته ، ويواجه معاهم صعوبات لمواكبة تفكيرهم وعصرهم ، وفي نفس الوقت بيكون بين اختيار اللي قلبه اتعلق بيها وبين حياة ولاده ، المسلسل من بطولة خالد النبوي, حلا شيحة, نشوى مصطفى, محمود حافظ, نور النبوي, محمد محمود عبد العزيز ، مقتبس من قصة للكاتب احسان عبد القدوس وتأليف محمد سليمان عبد المالك ، واخراج محمد سلامة.

مسلسل امبراطورية ميم
مسلسل امبراطورية ميم

5- مسلسل بيت الرفاعي:

في اطار اكشن بتدور الاحداث حوالين دكتور بيدخل في صراعات مع اللي حواليه بسبب تجارة الآثار ، المسلسل من بطولة امير كرارة, ميرنا جميل, احمد رزق, محمد لطفي, سيد رجب, احمد فؤاد سليم ، من تأليف بيتر ميمي ، اخراج احمد نادر جلال.

مسلسل بيت الرفاعي
مسلسل بيت الرفاعي

6- مسلسل العتاولة:

الاحداث بتدور حوالين صراع بين اخين بسبب الطمع والغيرة ، وبيملى قلبهم الانتقام ، وده بيتسبب في دمار العيلة ، ودخول واحد منهم السجن ، المسلسل من بطولة احمد السقا, طارق لطفي, باسم سمرة, مي كساب, حنان يوسف, زينة ، من تأليف هشام هلال ، واخراج احمد خالد موسى.

مسلسل العتاولة
مسلسل العتاولة

7- مسلسل المداح الجزء 4: اسطورة العودة

تكملة للاجزاء السابقة المداح مشارك السنة دي بالجزء الرابع باسم اسطورة العودة، من بطولة حمادة هلال, هبة مجدي, سهر الصايغ, 9احمد بدير, حنان سليمان, خالد سرحان ، من اخراج احمد سمير فرج.

مسلسل المداح
مسلسل المداح

8- مسلسل المعلم:

في اطار من الدراما الاجتماعية ، بيعيش تاجر السمك حامد وسط اسرتة حياة هادية وبسيطة ، لحد ما يلاقي نفسه وسط صراعات صعبة لتجار السوق الكبارويكون عليه مواجهتهم والتصدي ليهم ، المسلسل من بطولة مصطفى شعبان, هاجر احمد, احمد فؤاد سليم, انتصار, سهر الصايغ, احمد بدير ، من تأليف محمد الشواف ، واخراج مرقس عادل.

مسلسل المعلم
مسلسل المعلم

9- مسلسل كوبرا:

احداث المسلسل بتدور في اطار الدراما الشعبية ، حوالين صاحب ورشة لاصلاح السيارات بيواجه كتير من العقبات في حياته وبيتعرض لمواقف غريبة بتخليه في صراع بين الخير والشر ، من بطولة محمد امام, منة فضالي, محمد ثروت, احمد فتحي, محمود عبد المغني, مجدي كامل, هشام اسماعيل, محمد اسامة (اوس اوس), علاء مرسي, دنيا ماهر ، من تأليف احمد محمود ابو زيد ، واخراج احمد شفيق.

مسلسل كوبرا
مسلسل كوبرا

10- مسلسل امير العوامري:

من بطولة هاني سلامة, سوسن بدر, مي سليم, احمد صفوت, ميرهان حسين, محسن محي الدين ، من تألف احمد صبحي ، واخراج محمد النقلي.

مسلسل امير العوامري
مسلسل امير العوامري

11- مسلسل صيد العقارب:

عايدة بعد قتل اخوها ، بتتحول حياتها لجحيم ، وصراعات مستمرة بين عيلتها وعيلة الغول ، المسلسل من بطولة غادة عبد الرازق, محمد علاء, رياض الخولي, سيمون, احمد ماهر, احمد سعيد عبد الغني ، من تأليف باهر دويدار ، واخراج احمد حسن.

مسلسل صيد العقارب
مسلسل صيد العقارب

12- مسلسل مليحة:

بتدور احداث المسلسل حوالين اسرة من اصل فلسطيني بتعيش في السلوم ، ولكن بعد احداث ليبيا بتضطر انها ترجع مرة تانية لغزة عن طريق مصر ، وبيواجهوا صعوبات كتير ، من بطولة ميرفت امين, دياب, اشرف زكي, حنان سليمان, امير المصري, ماجدة زكي ، من تأليف رشا عزت الجزار ، واخراج عمرو عرفة.

مسلسل مليحة
مسلسل مليحة

13- مسلسل حق عرب:

بيسعى عربي للهروب من ماضي مرير ، ومش بيلاقي طريقة غير مواجهته والتصدي ليه ، المسلسل من بطولة احمد العوضي ، رياض الخولي, وليد فواز, وفاء عامر, دينا فؤاد, احمد عبد الله محمود ، ومن تأليف محمود حمدان ، واخراج اسماعيل فاروق.

مسلسل حق عرب
مسلسل حق عرب

14- مسلسل قلع الحجر:

من بطولة محمد رياض, رياض الخولي, سوسن بدر, منى عبد الغني, مدحت تيخا, رانيا فريد شوقي، عبد العزيز مخيون ، من اخراج حسني صالح.

مسلسل قلع الحجر
مسلسل قلع الحجر

15- مسلسل صلة رحم:

من بطولة اياد نصار, يسرا اللوزي, اسماء ابو اليزيد, على الطيب, دنيا ماهر, عابد عناني ، من تأليف محمد هشام عبية ، واخراج تامر نادي.

مسلسل صلة رحم
مسلسل صلة رحم

16- مسلسل وبقينا اتنين:

من بطولة شريف منير, رانيا يوسف, عمرو وهبة, تامر فرج, مروة عبد المنعم, ميمي جمال ، من تأليف اماني التونسي ، واخراج طارق رفعت.

مسلسل وبقينا اتنين
مسلسل وبقينا اتنين

17- مسلسل جريمة منتصف الليل:

في اطار درامي ممزوج بالتشويق والاثارة ، بتدور احداث المسلسل لما بتحصل جريمة قتل طالبتين في منزل ، وبتدور الشبهات حوالين صديقتهم ، من بطولة احمد عبد العزيز, رانيا يوسف, صلاح عبد الله, ملك قورة, عفاف شعيب,محمد عز ، من تأليف محمد الغيطي ، واخراج عصام شعبان.

مسلسل جريمة منتصف الليل
مسلسل جريمة منتصف الليل

18- مسلسل تل الراهب:

بتدور احداث المسلسل في اطار درامي حوالين مرض (الفوبيا) ، من خلال تسليط الضوء على بعض الاشخاص اللي بيعانوا من المرض ده ، والمشاكل اللي بتواجههم ، وازاي بيتعاملوا معاها ، من بطولة محمد رياض, ايتن عامر, احمد فؤاد سليم, احمد عبد الله محمود, ميرهان حسين, مي القاضي ، من تأليف طارق بركات ، واخراج عادل الاعصر.

مسلسل تل الراهب
مسلسل تل الراهب

19- مسلسل الكبير اوي الجزء 8:

في الجزء ده بيتعرض عمدة قرية المزاريطة (الكبير اوي) لضغوطات ، وبيلاقي نفسه مضطر للاهتمام بمشاكل كل اللي حواليه وبيتعرض من خلالها لمواقف كوميدية ، المسلسل من بطولة احمد مكي, محمد سلام, بيومي فؤاد, هشام اسماعيل , حسين ابو حجاج, رحمة احمد فرج ، ومن اخراج احمد الجندي.

مسلسل الكبير اوي الجزء 8
مسلسل الكبير اوي الجزء 8

20- مسلسل لانش بوكس:

دراما كوميدية بتدور حوالين حياة 3 نساء من ربات المنازل بيحاولوا يلاقوا حل لمشاكلهم ، اللي بيتحولوا من ربات بيوت عاديين لعصابة بتمارس انواع مختلفة من الجرائم بهدف الحفاظ والدفاع عن عائلاتهم ، المسلسل من بطولة غادة عادل, جميلة عوض, فدوى عابد, احمد وفيق, هشام اسماعيل ، من تأليف عمرو مدحت ، واخراج هشام الرشيدي.

مسلسل لانش بوكس
مسلسل لانش بوكس

21- مسلسل فراولة:

من بطولة نيللي كريم, احمد فهيم, شيماء سيف, صدقي صخر, علا رشدي, حجاج عبد العظيم ، من تأليف محمد سليمان عبد المالك ، واخراج محمد علي.

مسلسل فراولة
مسلسل فراولة

22- مسلسل خالد نور وولده نور خالد:

المسلسل بيدور حوالين الخلافات الزوجية في اطار كوميدي ، من بطولة شيكو, كريم محمود عبد العزيز, آيه سماحة, دنيا ماهر, شريف رمزي, حمزة العيلي ، من تأليف كريم سامي واحمد عبد الوهاب ، واخراج محمد امين.

مسلسل خالد نور وولده نور خالد
مسلسل خالد نور وولده نور خالد

23- مسلسل اشغال شقة:

من بطولة هشام ماجد, اسماء جلال, مصطفى غريب, سلوى محمد علي, شيرين, رحمة احمد فرج ، من تأليف خالد دياب وشيرين دياب ، واخراج خالد دياب.

مسلسل اشغال شقة
مسلسل اشغال شقة

24- مسلسل بابا جه:

هشام بيلاقي نفسه في مفترق طرق بعد الاستغناء عنه من وظيقته في احد الفنادق بسبب الكورونا ، وعليه انه ايجاد وظيفة تانية ورعاية اسرته في ظل ظروف صعبة ، المسلسل من بطولة اكرم حسني, محمود البزاوي, نسرين امين, لافينيا نادر, سما ابراهيم, محمد اوتاكا ، من تأليف وائل حمدي ، واخراج خالد مرعي.

مسلسل بابا جه
مسلسل بابا جه

25- مسلسل للاذكياء فقط:

من بطولة حمدي الميرغني, كريم عفيفي, رنا رئيس, ريم سامي, محمود البزاوي, محمد اوتاكا ، من تأليف محمد ناير ، واخراج محمد عبد الرحمن حماقي.

مسلسل للاذكياء فقط
مسلسل للاذكياء فقط

مقالات متعلقه

حكاية وتاريخ فانوس رمضان

حكاية وتاريخ فانوس رمضان

برامج ومسلسلات راديو نجوم اف ام في رمضان 2024

برامج ومسلسلات راديو نجوم اف ام في رمضان 2024

برامج ومسلسلات الراديو 9090 في رمضان 2024

برامج ومسلسلات الراديو 9090 في رمضان 2024