10 تمارين واطعمة هتساعدك على بناء عضلات جسمك

ريهام محمود
ريهام محمود
237

اكتساب العضلات مهم جدا للنساء ، خصوصا مع التقدم في السن ، اكتساب العضلات مش هيساعدك على النمو بشكل اقوى بس ، ولكن كمان هيعزز عملية التمثيل الغذائي في جسمك ، وده بدوره هيساعدك على انقاص الوزن ، بالاضافة انه بيقلل من خطر الاصابة بالكسور بسبب هشاشة العظام ، فلو انتي قلقانة من زيادة الوزن ، ماتقلقيش ، التمارين هتحسن شكل جسمك بطريقة صحية ، وده هيخلي جسمك قوي وهيزود ثقتك بنفسك ، لو عايزة تعرفي طريقة اكتساب العضلات بالطريقة الصحيحة ، هنشارك معاكم افضل تمارين واطعمة لبناء العضلات.

افضل تمارين واطعمة لبناء العضلات:

الحاجات اللي المفروض تعمليها وتتجنبيها:

- ماتتخطيش ايام التعافي:

على الرغم من ان ممارسة التمارين مهمة للقوة ونمو العضلات ، الا انه الراحة والتعافي ماتقلش اهمية ، لان العضلات بتتفكك عند ممارسة الرياضة ، والنمو يحصل لما بتستريح ، ولو بتمارسي رياضة يوميا من غير تعافي ، عضلاتك هتستمر في الانهيار من غير اصلاح نفسها ، لو بتمارسي تمارين الجسم بالكامل ، اتدربي من 2 – 3 ايام في الاسبوع ، ولو ماشية على روتين تقسيم الجزء العلوي/السفلي من الجسم ، هيكون التدريب من 3 – 4 ايام في الاسبوع مثالي جدا ، مع ايام التعافي بينهم.

- ماتغيريش التدريبات كتير:

لو هدفك هو بناء كتلة العضلات ، فتغيير التدريبات باستمرار مش هيكون هو افضل طريقة تعمليها ، ممكن يكون ممتع بالنسبة لك تغيير روتين تمرينك لكسر الملل ، لكن الالتزام بنفس البرنامج لمدة 4 – 6 اسابيع قبل التغيير هيكون هو الحل الامثل لو عايزة تكتسبي عضلات.

تمارين واطعمة لبناء العضلات
تمارين واطعمة لبناء العضلات

- زودي كمية البروتين اللي بتاكليها:

البروتين هو المفتاح لبناء العضلات ، البروتين بيحتوي على الاحماض الامينية ، واللي تعتبر اللبنات الاساسية لاكتساب العضلات ، خلي هدفك الحصول على 1 – 1.5 جرام من البروتين لكل رطل من وزن الجسم ، مهم الحصول على نوع من البروتين في كل وجبة ، والاهم من كده هو اكل البروتين بعد التمرين مباشرة ، لان الجسم بيتمتع بقدرة بنائية اكبر بعد التمرين ، وبيبعت البروتين لعضلاتك لاصلاحها بسرعة ، ومكملات البروتين تعتبر طريقة فعالة لضمان حصول عضلاتك على كل اللي محتاجاه لبناء الانسجة وتكسيرها واصلاحها.

- ماتقطعيش الكربوهيدرات:

الاستغناء عن الكربوهيدرات واحدة من اكبر الغلطات اللي بيقع فيها الاشخاص عند محاولتهم لاكتساب العضلات ، الكربوهيدرات بتحتوي على المغذيات الكبيرة الاساسية اللازمة للصحة المثالية ، هتساعدك على الشعور بالشبع لفترة اطول وهتمد جسمك بالطاقة اللي محتاجه لعمل التمارين ، لو اكلتي كمية قليلة اوي من الكربوهيدرات ، جسمك في الحالة دي هيلجأ لمخزون البروتين الخاص بيكي للحصول على الطاقة ، وده هياخد الطاقة مباشرة لعضلاتك ، وده هيتسبب في توقفها عن النمو بنفس السرعة اللي بيحصل بيها مع كمية متوازنة من الكربوهيدرات والبروتين.

افضل تمارين واطعمة لبناء العضلات.4
افضل تمارين واطعمة لبناء العضلات.4

- ارفعي الاوزان بالتدريج:

مهم انك ترفعي الاوزان وتعملي تمارين اصعب بالتدريج ، رفع الاوزان الخفيفة مش بيزود نمو العضلات ، بغض النظر عن عدد التكرارات اللي بتعمليها ، تمارين وزن الجسم زي تمارين الضغط ورفع الاثقال بتخلق توتر ميكانيكي ، وده ممكن يأدي لتلف العضلات بنسبة قليلة ، فلو مازودتيش اوزان في التمرين ، هيكون من الصعب انك تكتسبي عضلات اكبر.

افضل تمارين واطعمة لبناء العضلات.5
افضل تمارين واطعمة لبناء العضلات.5

اطعمة لبناء العضلات:

1- البيض:

البيض يعتبر مصدر رائع للبروتين عالي الجودة ، واللي زي ما احنا عارفين هو ضروري لاصلاح العضلات ونموها ، البيض بيحتوي على كمية كبيرة من الحمض الاميني اللي اسمه الليوسين ، وهو مهم بشكل خاص لبناء العضلات ، بالاضافة للبروتين ، البيض بيحتوي كمان على الدهون الصحية والمواد المغذية زي فيتامين ب والكولين ، اللي بتساعد في انتاج الطاقة.

2- السلمون:

السلمون بيحتوي على جرعة كبيرة من البروتين واحماض اوميجا 3 الدهنية وعدد من فيتامين ب المهمة ، احماض اوميجا 3 الدهنية بتلعب دور مهم في صحة العضلات وممكن انها تزود من اكتساب العضلات اثناء التمرين.

3- الجمبري:

الجمبري عبارة عن بروتين نقي ، وهو منخفض الدهون ومش بيحتوي على اي كربوهيدرات ، وعلى الرغم من ان الدهون الصحية والكربوهيدرات ضرورية لنظام غذائي سليم ، الا انه اكل الجمبري يعتبر طريقة ممتازة للحصول على البروتين من غير الحصول على سعرات حرارية مضافة ، زي البيض ، الجمبري بيحتوي على نسبة عالية من حمض الليوسين الاميني اللازم لنمو العضلات بشكل مثالي.

4- صدور الفراخ:

صدور الفراخ غنية بالبروتين ، وبتحتوي على جرعة كبيرة من فيتامين ب ، النياسين ، وفيتامين ب6 ، والاتنين مهمين جدا خصوصا لو بتعيشي اسلوب حياة نشط ، الفيتامينات دي بتساعد جسمك على العمل بشكل صحيح اثناء النشاط البدني والتمارين الرياضية اللي بتأدي لاكتساب العضلات.

5- صدر الديك الرومي:

صدر الديك الرومي غني بالبروتين وقليل الدهون والكربوهيدرات ، ومصدر عالي الجودة لفيتامين ب والنياسين ، اللي بتساعد على معالجة الدهون والكربوهيدرات في الجسم ، زي صدور الفراخ ، وجود فيتامين ب في صدر الديك الرومي هيساعد على بناء العضلات من خلال دعم قدرة الجسم على ممارسة الرياضة.

6- الفاصوليا:

الفاصوليا هي مصدر ممتاز للبروتين ، وبتحتوي كمان على الالياف وفيتامين ب ، بالاضافة انها بتحتوي على نسبة عالية من الفوسفور, المغنيسيوم, الحديد ، وبالتالي هي ضرورية لصحتك بشكل عام ، وهي ضرورية لنظام غذائي لاكتساب العضلات الخالية من الدهون.

7- الحمص:

الحمص مصدر رائع للكربوهيدرات والبروتين ، بيحتوي كمان على نسبة من الالياف ، وفي حين اننا دايما بنبص للبروتين الحيواني على انه مصدر "افضل" للبروتين ، الا انه الحمص يعتبر مصدر رائع للبروتين لاي شخص ماشي على نظام غذائي نباتي ، او حابب يقلل من اكل اللحوم.

تمارين لبناء عضلات الجسم للنساء:

- تمارين لتقوية الجسم كله لمدة 25 دقيقة (لحرق الدهون ، وبناء العضلات).

التمرين ده يعتبر مثالي لاي شخص عايز يبني عضلاته وتقوية كل عضلات الجسم والحصول على جسم متناسق ، التمرين بيتكون من 4 مجموعات شاملة وتمرينين لكل مجموعة شاملة ، وفي المجمل هما 8 تمارين ، المجموعة الاولى لتمرين الساقين والفخدين والارداف ، والتانية للضهر والصدر ، والتالتة للذراعين والجذع ، والرابع للجذع.

https://www.youtube.com/watch?v=PYkJRUz5x1E

- تمارين القوة والكارديو للجسم كله:

التمرين ده بيستهدف كل مجموعة عضلية من الساقين للجزء العلوي من جسمك لعضلات الجذع والارداف ، وهو مزيج من تمارين القوة والكارديو لمساعدتك على التخسيس وتقوية العضلات واكتساب العضلات في كل الاماكن الصحيحة.

https://www.youtube.com/watch?v=UjfILGcBxFI

- تمرين الاذرع لمدة 10 دقايق في البيت بالحد الادنى من المعدات الرياضية:

مع التقدم في السن ، النساء بشكل خاص بيفقدوا قوة الجزء العلوي من الجسم ، لو عايزة تركزي على بناء عضلات الذراعين والجزء العلوي من الجسم ، فده التمرين المثالي ليكي ، هيقوي الجزء العلوي من جسمك ، وهيبني قوة الذراعين.

في النهاية لو انتي محتاجة لاكتساب العضلات ، فالتمارين والاطعمة دي هتساعدك على بناء العضلات وتقوية جسمك ، دخليها في روتينك وشوفي الفوايد بنفسك.

https://www.youtube.com/watch?v=l0CwCvJbGZI

افضل 8 وجبات خفيفة بعد التمرين لانقاص الوزن وزيادة العضلات

افضل 8 وجبات خفيفة بعد التمرين لانقاص الوزن وزيادة العضلات
افضل 8 وجبات خفيفة بعد التمرين لانقاص الوزن وزيادة العضلات

مقالات متعلقه

15 حيلة للبنات الكسولة لخسارة الوزن من غير تمارين

15 حيلة للبنات الكسولة لخسارة الوزن من غير تمارين

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة

دايت القلب لمدة 3 ايام: هيساعدك تخسي 4 كيلو مع الاطعمة الصحية للقلب

دايت القلب لمدة 3 ايام: هيساعدك تخسي 4 كيلو مع الاطعمة الصحية للقلب