طريقة العناية بالشعر في الشتا وفترة الرياح الموسمية

ريهام محمود
ريهام محمود
في
شعر
333

جو الشتا والرياح الموسمية بتأثر على الشعر بشكل سلبي من تقصف, هيشان, وتقصف الاطراف ، هي من المشاكل الشائعة في القترة دي ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنساعدك في العناية بشعرك والحفاظ على صحته من خلال نصايح للعناية بالشعر في الشتا معمولة مخصوص لموسم الامطار ، هتحافظ على شعرك قوي وصحي وخالي من التجعد والهيشان اثناء فترة الرياح الموسمية.

نصايح للعناية بالشعر في الشتا:

1- حماية الشعر من البلل:

اول حاجة اتجنبي ان شعرك يتبل من المطر ، لان ده ممكن يأدي لتلفه ، عشان كده لازم تتأكدي انك تحمي شعرك بشمسية او لبس جاكيت واقي من المطر ، او قبعة ، اغطية الشعر المقاومة للماية هتساعد على حماية شعرك.

لو بالفعل اتعرضتي للمطر وشعرك اتبل ، مهم انك تجففيه على طول بمجرد ما ترجعي البيت ، ماتسيهوش يجف لوحده في الهوا ، جففيه على طول باستخدام فوطة قطن ناعمة او فوطة شعر من الالياف الدقيقة ، وجففيه بالراحة من غير فرك شديد ، الافضل عصر الرطوبة الزيادة بدل فرك خصلات الشعر.

قللي من التعرض للامطار الغزيرة, العواصف, الظروف الجوية الرطبة قدر الامكان لمنع تلف الشعر ، في الايام الرطبة او اللي فيها مطر ، اربطي الشعر الطويل في شكل ضفيرة او كحكة لتقليل ملامسته للهوا المحمل بالرطوبة ، استخدمي القبعات المقاومة للماية لو خرجتي تحت امطار غزيرة ، اتجنبي انك تقعدي في الهوا الطلق خلال الايام شديدة الرطوبة.

نصايح للعناية بالشعر في الشتا
نصايح للعناية بالشعر في الشتا

2- الشامبو والبلسم:

الروتين المثالي للعناية بالشعر خلال الفترة دي هو غسل الشعر بالشامبو 2 – 3 مرات في الاسبوع لازالة الشوائب والاوساخ وتراكم المنتجات.

استخدمي شامبو لطيف خالي من الكبريتات مش بيجرد الشعر من كل الزيوت اللي بتغذي الشعر ، دلكي الشامبو كويس على فروة الراس وبعدها اشطفيه كويس بالماية ، ولو شعرك دهني دوري على شامبو يكون داخل في مكوناته ليمون او نيم او شاي اخضر عشان تساعد على تقليل الدهون الزيادة.

بعد غسل الشعر بالشامبو استخدمي بلسم مغذي ، حطيه من اول نص الشعر بعيد عن فروة الراس لحد الاطراف ، لتجديد ترطيب الشعر ، وفكي تشابك الشعر مع البلسم باستخدام مشط خشب اسنانه واسعة ، وبعدها اشطفيه كويس بالماية.

اعملي ترطيب عميق مرة واحدة في الاسبوع لتجديد مستويات البروتين والرطوبة بشكل مكثف داخل بنية الشعر ، وده هيساعد على تقوية الشعر ومقاومته ضد اضرار الرياح الموسمية.

نصايح للعناية بالشعر في الشتا 2

3- استخدمي Leave-in conditioner وسيروم للشعر:

بعد غسل الشعر بالشامبو والبلسم ، حطي Leave-in conditioner او سيروم للتحكم في الهيشان على الشعر المبلول والمجفف بالفوطة ، ركزي على نص الشعر والاطراف واتجنبي الجذور ، والمنتجات دي هتلاقيها متوفرة على شكل سبراي, كريمات, سيروم ، وهي بتعمل طبقة واقية بتحبس الرطوبة وبتمنع الهيشان وبتضيف لمعان.

دوري على تركيبات بتحتوي على السيليكون زي ثنائي الميثيكون اللي بيغطي الشعر وبيحميه من الرطوبة ، الزيوت الطبيعية زي زيت الارجان, الجوجوبا, بذور العنب, المارولا ، كمان السيروم و الكريمات اللي بتحتوي على مستخلص بذور عباد الشمس اختيار مثالي لحماية اضافية من الهيشان ، لما الشعر يكون رطب شوية ، وزعي عليه المنتج بالتساوي مع التركيز على المناطق المعرضة اكتر للهيشان.

بعد استخدام ال Leave-in conditioner ، لحماية اضافية ممكن تستخدمي زدة او بلسم تنعيم الشعر على الاجزاء الجافة اكتر للتحكم في الهيشان ، ولكن اتجنبي الافراط في استخدامها عشان الشعر مايبقاش دهني.

نصايح للعناية بالشعر في الشتا 3

4- ترطيب عميق مرة واحدة في الاسبوع:

حددي ميعاد لجلسة ترطيب عميق اسبوعية طول فترة الشتا والرياح الموسمية لتغذية الشعر واصلاحه بشكل مكثف من الجذور للاطراف ، الخطوة دي مهمة جدا لعكس اي ضرر مرتبط بالامطار والرطوبة.

للعلاج ، بعد غسل الشعر بالشامبو استخدمي ماسك للشعر مغذي او بلسم عميق ، غطي الشعر بقبعة الاستحمام او كيس بلاستيك وسيبيه لمدة 30 دقيقة لحد ساعة ، ممكن تستخدمي فوطة سخنة او السيشوار بحرارة خفيفة عشان تساعدي الماسك يتغلغل بشكل افضل ، وبعدها اشطفي شعرك بالماية.

الترطيب العميق بتوفر دفعة مكثفة من الرطوبة اللي بتساعد على تنعيم الشعر والاحتفاظ بالزيوت الطبيعية ، دوري عن الماسكات اللي بتحتوي على مكونات مغذية زي زبدة الشيا, زيت الزيتون, العسل, الافوكادو ، وللشعر التالف استخدمي ماسك تقوية بيحتوي على الكيراتين او الكولاجين.

نصايح للعناية بالشعر في الشتا 4

5- ماتسرحيش الشعر وهو مبلول:

واحدة من القواعد المهمة للعناية بالشعر هي تجنب تمشيط الشعر وهو مبلول ، الشعر وهو مبلول بيكون في اضعف حالاته ، وسحب المشط او الفرشة في الشعر بتأدي لتكسره وزيادة التشابك ، استني لحد ما الشعر يجف بنسبة 80% على الاقل او ما تسرحيه.

بعد غسل الشعر استخدمي مشط اسنانه واسعة او صوابعك لفك التشابك ، ابدأي من اول الاطراف واحدة واحدة لفوق ، سيبي شعرك ينشف بشكل طبيعي بدل ما تفركيه بالفوطة ، وممكن تستخدمي تيشرت قطن لتجفيف الشعر لانه بيعمل احتكاك اقل من الفوط العادية.

استخدمي فرشة الشعر لما شعرك يجف ، عشان تتجنبي تكسر الشعر ، وسرحي خصلات الشعر واحدة واحدة بدل ما تسحبي الفرشة على الشعر كله بقوة في العقد والتشابك ده ممكن يقطع الشعر ، واتجنبي تمشيط الشعر الفرشة وهو مبلول.

نصايح للعناية بالشعر في الشتا 5

6- قللي من استخدام الحرارة:

اتجنبي استخدام ادوات التصفيف بالحرارة زي السيشوار والمكوى قدر الامكان ، سيبي الشعر يجف بشكل طبيعي من غير حرارة لتجنب تلفه بسبب الهوا السخن.

اقعدي تحت المروحة او استخدمي فوطة من الالياف الدقيقة لتسريع عملية التجفيف ، ولو مضطرة تستخدمي ادوات تصفيف بالحرارة ، اتأكدي من استخدام منتج واقي من الحرارة لحماية لشعر من درجات الحرارة العالية ، واظبطي اعدادات الحرارة على الحرارة المتوسطة.

قللي استخدام ادوات التصفيف بالحرارة لمرة او مرتين في الاسبوع على الاكتر ، وادي شعرك راحة باقي الايام ، لان الافراط في استخدام ادوات التصفيف بالحرارة هيأثر بشكل سلبي على الشعر.

نصايح للعناية بالشعر في الشتا 6

7- اظبطي النظام الغذائي بتاعك:

تعزيز صحة الشعر من جوه من خلال نظام غذائي متوازن وغني بالعناصر الغذائية ، وبشكل خاص ركزي على الاطعمة اللي بتحتوي على احماض اوميجا 3 الدهنية زي الاسماك, البيض, الجوز ، الاوميجا 3 بتساعد على تقوية الشعر وبتساعد في الحفاظ على فروة الراس رطبة وصحية.

دخلي في نظامك الغذائي مصادر بروتين زي الفراخ, اللبن , الخضروات الورقية ، البروتين عنصر حيوي لنمو الشعر ومنع الضرر ، اشربي عصاير الفواكه والخضروات الطازة للحصول على جرعة مركزة من مضادات الاكسدة المفيدة للشعر ، حافظي على رطوبة جسمك من خلال شرب كمية كافية من الماية والسوايل زي ماية جوز الهند.

التقليل من المشروبات زي القهوة, الشاي اللي ممكن تأدي لجفاف الشعر ، الافراط في الكافيين ممكن يخلي الشعر جاف وهش ومعرض للتكسر ، اتجنبي الاطعمة السكرية والمقلية اللي ممكن تعزز الالتهاب ، بشكل عام امشي على نظام غذائي صحي ومتوازن ده هيقطع شوط طويل في دعم صحة شعرك حتى في ايام الشتا والرياح الموسمية.

نصايح للعناية بالشعر في الشتا 7

مقالات متعلقه

شامبو العسل الطبيعي لعلاج مشاكل الشعر

شامبو العسل الطبيعي لعلاج مشاكل الشعر

ازاي تعتني بشعرك في ايام الرطوبة؟

ازاي تعتني بشعرك في ايام الرطوبة؟

تونيك للشعر بمكونات طبيعية للتخلص من كل مشاكل شعرك

تونيك للشعر بمكونات طبيعية للتخلص من كل مشاكل شعرك