افضل زيوت للشعر الخفيف هتساعدك على تكثيفه

ريهام محمود
ريهام محمود
في
شعر
513

زيوت الشعر تعتبر جزء اساسي من روتين العناية بشعرنا ، وانواع الزيوت الموجودة كتير جدا وكل واحد فيهم ليه استخدامات وفوايد مختلفة ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف على افضل زيوت لتكثيف الشعر وزيادة نموه ومنع تساقط الشعر.

افضل زيوت لتكثيف الشعر:

1- زيت جوز الهند:

زيت جوز الهند هو علاج معروف لكتير من مشاكل الشعر ، زيت جوز الهند غني بحمض اللوريك اللي ليه خصائص مضادة للجراثيم بتخلي البكتيريا بعيدة عن فروة الراس ، بالاضافة ان الزيت مليان بالعناصر الغذائية والبروتينات اللي بتساعد على منع تساقط الشعر ، وده بدوره هيساعد على زيادة نمو وطول الشعر وتكثيفه.

وافضل طريقة لاستخدام زيت جوز الهند ، سخني ¼ كوباية من زيت جوز الهند ودلكي بيه الشعر وفروة الراس ، وغطي شعرك بقبعة استحمام او كيس بلاستيك للاحتفاظ بالرطوبة ، سيبيه على الشعر حوالي نص ساعة وبعدها اغسليه.

افضل زيوت لتكثيف الشعر
افضل زيوت لتكثيف الشعر

2- زيت اللوز:

زيت اللوز بيحتوي على احماض دهنية بتساعد على ترطيب فروة الراس ، بالاضافة ان زيت اللوز غني بفيتامين E اللي بيساعد على تقليل اضرار التلوث والحرارة وبيمنع تقصف الشعر.

دلكي زيت اللوز على الشعر وفروة  الراس قبل غسله ، وممكن تمزجيه مع الافوكادو المهروس وتحطي المعجون على شعرك وسيبيه لمدة 30 دقيقة ، وبعدها اغسليه ، كرري الوصفة دي في كل مرة تغسلي فيها شعرك.

افضل زيوت لتكثيف الشعر 2

3- زيت الزيتون:

زيت الزيتون بيحتوي على مضادات الاكسدة اللي بتساعد على تحسين مرونة الشعر ، ويعتبر كمان بلسم طبيعي للشعر وافضل زيت للشعر الجاف الخفيف.

وافضل طريقة لاستخدامه ، هاتي ½ كوباية من زيت الزيتون وسخنيها وافركيه على فروة الراس وعلى الشعر كله ، وبعدها اغسليه بالشامبو والبلسم بالطريقة العادية ، كرري الوصفة مرة واحدة في الاسبوع.

افضل زيوت لتكثيف الشعر 3

4- زيت الارجان:

زيت الارجان يعتبر من افضل الزيوت للشعر الخفيف لانه بيحتوي على مستويات عالية من مضادات الاكسدة وفيتامين E والاحماض الدهنية الاساسية ، والعناصر دي بتساعد على تغذية فروة الراس وزيادة نمو الشعر بشكل صحي.

افضل طريقة لاستخدامه ، دفي كمية من الزيت الارجان في راحة ايدك ودلكي بيه شعرك وفروة راسك ، سيبي الزيت على شعرك كام ساعة او طول الليل ، وبعدها اغسليه بالطريقة العادية.

افضل زيوت لتكثيف الشعر 4

5- زيت النعناع:

زيت النعناع معروف بخصائصه المبردة والمهدئة ، واللي ممكن تساعد في تحسين الدورة الدموية وزيادة نمو الشعر ، بالاضافة انه بيحتوي على خصائص مضادة للميكروبات ، واللي ممكن تساعد في تقليل تهيج فروة الراس والقشرة ، ويعتبر من افضل الزيوت الاساسية للشعر الخفيف.

افضل استخدام لزيت النعناع ، اخلطي كام نقطة من زيت النعناع مع اي زيت ناقل زي زيت الجوجوبا او زيت جوز الهند ، ودلكي شعرك وفروة راسك بالخليط ، سيبيه على الشعر لمدة 15 – 20 دقيقة ، وبعدها اغسلي الشعر بالطريقة العادية.

افضل زيوت لتكثيف الشعر 5

فوايد استخدام الزيوت للشعر:

– التغذية والترطيب:

الزيت هيوفر التغذية والترطيب اللازمين لبصيلات الشعر وفروة الراس ، وده هيساعد في منع ترقق الشعر وتكسره ، وفروة الراس المتغذية بشكل كويس هتساعد على تحفيز نمو الشعر.

– تحسين الدورة الدموية:

التدليك بالزيت بيساعد على تحسين الدورة الدموية ، وده بدوره هيساعد على تقوية جذور الشعر ومنع تساقط الشعر ، تحسين تدفق الدم ممكن انه يأدي كمان لتوصيل العناصر الغذائية الاساسية لبصيلات الشعر ، وده هيساعد على زيادة نمو الشعر بشكل صحي.

– الحفاظ على فروة راس صحية:

الاستخدام المنتظم لزيوت الشعر ممكن انه يساعد على تقليل القشرة والتهابات فروة الراس ، واللي تعتبر من اسباب ترقق الشعر ، كمان الخصائص المضادة للفطريات والميكروبات الموجودة في بعض الزيوت ممكن تساعد في الحفاظ على فروة الراس نضيفة وصحية.

– حماية الشعر:

زيت الشعر بيعمل حاجز وقائي ضد العوامل البيئية زي التلوث والظروف الجوية القاسية ، اللي ممكن تضر شعرك وتسبب ترققه ، بالاضافة ان الزيوت بتحافظ على الرطوبة ، وده بدوره هيمنع جفاف وتكسر الشعر.

– تحسين نسيج الشعر:

زيوت الشعر بتساعد على تحسين مظهر وملمس الشعر ، وده هيخليه اكتر لمعان ونعومة وكثافة ، كمان الرطوبة والتغذية اللي بيضيفها الزيت للشعر هتساعد على تقليل الهيشان ومنع تقصف الاطراف.

افضل زيوت لتكثيف الشعر 6

مقالات متعلقه

شامبو العسل الطبيعي لعلاج مشاكل الشعر

شامبو العسل الطبيعي لعلاج مشاكل الشعر

ازاي تعتني بشعرك في ايام الرطوبة؟

ازاي تعتني بشعرك في ايام الرطوبة؟

تحدي ال 7 ايام لنمو الشعر

تحدي ال 7 ايام لنمو الشعر