ديتوكس الشعر: اتخلصي من سموم الشعر في 6 خطوات للحصول على شعر صحي

ريهام محمود
ريهام محمود
في
شعر
376

ديتوكس الشعر ، او التخلص من سموم الشعر بشكل كامل ، هو تكنيك هدفه التخلص من كل الاضرار والغبار والاوساخ المتراكمة على الشعر ، وبيساعد على علاج خصلات الشعر من خلال التدليك ، تابعي معانا السطور الجاية واتعرفي على خطوات ديتوكس الشعر للحصول على شعر صحي وبيلمع.

خطوات ديتوكس الشعر:

ديتوكس الشعر بيساعد على تعزيز نمو الشعر بشكل غير مباشر عن طريق تحسين صحة فروة الراس وبصيلات الشعر ، من خلال ازالة التراكمات وتعزيز الدورة الدموية لفروة الراس ، وده بيخلق بيئة صحية لنمو الشعر.

1- غسل الشعر بالشامبو:

اول خطوة هي غسل الشعر بالشامبو ، ضروري جدا تنضيف الشعر من كل الزيوت والاوساخ والغبار ، لان تأخير غسل الشعر ممكن يضعف روابط شعرك ، وده هيخليه معرض للتقصف شكل اكبر ، عشان كده خطوة التنضيف مهمة ابدأي باستخدام كمية وفيرة من الشامبو الخالي من الكبريتات والبارابين ، استخدمي الشامبو وممكن تكرري باكتر من غسلة لحد ما تتخلصي تماما من زيوت الشعر قبل ما تنتقلي للخطوة التانية ، وعشان تتأكدي ان الشامبو نضف الشعر كويس ، دلكيه في فروة راسك بحركات دائرية لحد ما يعمل رغوة ، وبعدها اشطفي شعرك بالماية كويس.

خطوات ديتوكس الشعر
خطوات ديتوكس الشعر

2- الترطيب العميق:

الترطيب مهم جدا للحفاظ على رطوبة ونعومة الشعر ولمعانه ، الافضل تستخدمي بلسم يكون بيحتوي على مكونات زي الكيراتين, زيت المارولا, فيتامينات C, E لمنع الهيشان وترطيب الشعر.

اتأكدي من وضع البلسم بالتساوي على الشعر كله من جوه ومن بره ، وبمجرد ما تخلصي ماتستعجليش في غسله سيبيه على شعرك لتغذية بصيلات الشعر وتنعيمها واضافة لمعان لشعرك.

ممكن في الخطوة دي تستخدمي بلسم بترطيب عميق, او حمام كريم ، او ماسك لاصلاح الشعر.

خطوات ديتوكس الشعر 2

3- التدليك:

الخطوة التالتة هي التدليك ، عشان تخلي البلسم يتغلغل كويس في شعرك ، دلكيه بأطراف صوابعك على فروة راسك بحركات دائرية لمدة 15 دقيقة ، التكنيك ده هيأدي لزيادة الدورة الدموية وترطيب الشعر بشكل عميق ، وهيضمن كمان توزيع العناصر الغذائية الموجودة في البلسم في كل مكان.

خطوات ديتوكس الشعر 3

4- البخار:

البخار بيساعد ان فروة الراس تمتص كل العناصر الغذائية الموجودة في البلسم بشكل افضل ، ممكن تستخدمي جهاز بخار مباشرة على الشعر لو متوفر عندك ، او تغمسي فوطة صغيرة في ماية سخنة وتعصريها عشان تتخلصي من الماية الزيادة وغطي بيها شعرك ، سيبي الفوطة السخنة على الشعر لمدة ماتزيدش عن 15 دقيقة ، لان الحرارة الزيادة ممكن تسبب تهيج فروة الراس ، وبمجرد ما تشيلي الفوطة سيبي شعرك يرتاح لمدة 2 – 3 ساعات بعد البخار قبل ما تنتقلي للخطوة اللي بعد كده.

خطوات ديتوكس الشعر 4

5- غسل الشعر مرة تانية:

اغسلي شعرك مرة كمان بالشامبو والبلسم كويس جدا ، ولازم تغسليه كويس عشان كل الخطوات اللي عملناها فوق تجيب نتيجة وماتضيعيش مجهودك على الفاضي.

خطوات ديتوكس الشعر 5

6- تجفيف الشعر:

بعد غسل الشعر من البلسم او الماسك ، استخدمي ايدك لعمل Scrunch للشعر للتخلص من الماية الزيادة ، واستخدمي سيروم على الشعر وهو لسه رطب وبعدها سيبيه ينشف بشكل طبيعي في الهوا ، السيروم هيضمن لك عدم فقدان الرطوبة من الشعر طول اليوم ، وهيحافظ على خصلات شعرك خالية من الهيشان وبتلمع.

خطوات ديتوكس الشعر 6

المفروض تكرري ديتوكس الشعر حسب احتياج شعرك ، بالنسبة للاشخاص اللي بيعانوا من تراكم المنتجات بشكل مفرط او مشاكل في فروة الراس ، هيكون مفيد انك تكرري الديتوكس كل 4 – 6 اسابيع ، غير كده ممكن العلاج الشهري او الربع السنوي هيكون كافي للحفاظ على صحة الشعر وفروة الراس.

مقالات متعلقه

شامبو العسل الطبيعي لعلاج مشاكل الشعر

شامبو العسل الطبيعي لعلاج مشاكل الشعر

ازاي تعتني بشعرك في ايام الرطوبة؟

ازاي تعتني بشعرك في ايام الرطوبة؟

تحدي ال 7 ايام لنمو الشعر

تحدي ال 7 ايام لنمو الشعر