ضيفي الملح للشامبو قبل الشاور لحل اكبر مشاكل شعرك

ريهام محمود
ريهام محمود
في
شعر
546

كلنا غالبا بنصرف كتير على منتجات العناية بالشعر ، من انواع شامبو , سيروم, ومنتجات الشعر المختلفة عشان نحافظ على شعرنا صحي ، ولكن مع ذلك مافيش داعي لصرف الفلوس دي كلها لما يكون عندك منتج بالفعل في البيت ، ورخيص ومتوفر بسهولة وفي الغالب هتلاقيه في مطبخك ، احنا النهاردة بنتكلم عن الملح ، تابعي معانا السطور الجايه واتعرفي على فوايد الملح للشعر ، وازاي تستخدميه لحل مشاكل شعرك ، وكمان فوايده للبشرة.

فوايد الملح للشعر:

الملح من المكونات اللي ممكن تساعدك على تقوية الشعر ، وتنضيف فروة الراس من القشرة والدهون ، بالاضافة انه بيقشر فروة الراس وبيحفز نمو الشعر ، وبشكل عام هيحسن من صحة شعرك وفروة راسك.

1- بيمنع الزيوت الزيادة:

لو بتعاني من الشعر الدهني ، الملح هو الحل المناسب ليكي ، الملح ممكن انه يتحكم في الغدد الدهنية المفرطة النشاط في فروة الراس ، واللي بتنتج كمية زيوت كتير ، ببساطة ضيفي من 2 – 3 معالق كبيرة من الملح للشامبو اللي بتستخدميه عادة واغسلي شعرك بالطريقة العادية ، هتلاحظي الفرق بعد اول كام استخدام.

فوايد الملح للشعر
فوايد الملح للشعر

2- علاج مضاد للقشرة:

القشرة هي طبقة بتتشكل على فروة الراس مكونة قطع صغيرة من خلايا الجلد الميتة ، والملح ممكن انه يحفز الدورة الدموية ويزيل رقائق القشرة ، ويحمي فروة راسك من نمو الفطريات ، هتحتاجي تقسمي شعرك لاقسام ورشي من 1 – 2 معلقة صغيرة من الملح على فروة الراس ، ودلكيه بلطف بصوابع مبللة لمدة 10 دقايق ، وبعدها اغسليه بالطريقة العادية.

فوايد الملح للشعر 2

3- لنمو الشعر:

الملح مفيد جدا لنمو الشعر ، بيمنع ويوقف تساقط الشعر ، بيحفز نمو الشعر الجديد ، اغسلي شعرك بالطريقة العادية وبعدها دلكي فروة راسك الرطبة بملح البحر لمدة 10 – 15 دقيقة ، وبعدها اغسلي شعرك مرة تانية ، كرري الطريقة دي مرتين في الاسبوع لمدة شهرين ورا بعض لافضل النتايج.

فوايد الملح للشعر 3

استخدامات الملح للبشرة:

1- مقشر ومنعم للجسم:

اعملي مزيج من الملح الخشن مع 2 معلقة صغيرة من زيت جوز الهند ، امزجيهم كويس واستخدمي الخليط لفرك جسمك بلطف بحركات دائرية للتخلص من خلايا الجلد الميتة ، وبعدها اغسلي جسمك بالشاور جل مجرد ما تخلصي.

فوايد الملح للبشرة
فوايد الملح للبشرة

2- تونر للوش:

الملح هيتغلل في مسام بشرتك بعمق وهينضفها ، بالاضافة انه هيتحكم في انتاج الزيوت ، وهيحارب البكتيريا لمنع حب الشباب ، امزجي 1 معلقة صغيرة من الملح مع ½ كوباية ماية دافية ، وصبي الخليط في ازازة بخاخ ، رشيه على بشرة نضيفة وجافة من 1 – 2 مرة في اليوم مع تجنب المنطقة اللي حوالين العين.

فوايد الملح للبشرة 2

3- ماسك للبشرة:

للبشرة الحساسة واللي بتتهيج بسهولة جربي الماسك ده لتهدئة بشرتك ومنعها من التهيج ، وهيساعد كمان في التحكم في افراز الزيوت الزيادة ، وترطيب المناطق الجافة في الجلد ، امزجي 2 معلقة كبيرة من الملح مع 4 معالق صغيرة عسل ، وزعي الخليط على بشرة نضيفة وجافة ، مع تجنب منطقة حوالين العين ، سيبيه من 10 – 15 دقيقة ، وبعدها اغسليه بماية دافية.

فوايد الملح للبشرة 3

مقالات متعلقه

تحدي ال 7 ايام لنمو الشعر

تحدي ال 7 ايام لنمو الشعر

تونيك للشعر بمكونات طبيعية للتخلص من كل مشاكل شعرك

تونيك للشعر بمكونات طبيعية للتخلص من كل مشاكل شعرك

خطوتين بس هيساعدوا على زيادة نمو شعرك بسرعة وتكثيفه

خطوتين بس هيساعدوا على زيادة نمو شعرك بسرعة وتكثيفه