7 حاجات ممكن تسبب آلام اسفل الضهر وازاي تتجنبيهم

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
243

لو دايما بتحسي بألم في ضهرك خصوصا منطقة اسفل الضهر ، فأنتي مش لوحدك في المشكلة في كتير من الاشخاص بيعانوا من نفس المشكلة ، وعلى الرغم ان كتير من الاشخاص بيختاروا تناول الادوية لتخفيف الالم ، الا انها مش دايما دي الطريقة الاكتر فعالية للتعامل معاه ، في الواقع ، ان تغيير بعض الحاجات اللي بنعملها بشكل يومي ممكن يساعدنا في التخلص من المشكلة من جذورها ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم بعض العادات اليومية المضرة للضهر اللي ممكن تأدي في النهاية لتحريف عمودك الفقري وتسبب لك الالم.

العادات اليومية المضره للضهر:

1- بتلبسي الجيبات الضيقة والكعب العالي:

في حين ان الجيبات الضيقة ممكن يبقى شكلها حلو في اللبس ، الا انها ممكن تسبب لك آلام الضهر ، الجيبات الضيقة ممكن تقيد حركة الوركين ، وده هيسبب ضغط على العمود الفقري ، وبيحصل نفس الشيء لما بتلبسي احذية بكعب عالي ، النوع ده من الاحذية بيخلي القدمين في ارتفاع مش طبيعي ، وده بدوره بيأدي لتحرك العضلات اسفل الضهر ، عشان تستمتعي بالموضة من غير ما تضحي بصحتك ، بننصحك انك تختاري الجيبات اللي تسمح للساقين بالتحرك بحرية ، واختاري الاحذية بكعب اقل من 2 بوصة.

العادات اليومية المضره للضهر
العادات اليومية المضره للضهر

2- بتشربي صودا كتير:

المشروبات السكرية مش اكتر طريقة صحية للحفاظ على طاقتك ، بالاضافة ان ليها مخاطر صحية كتير ، وممكن تأدي لزيادة آلام اسفل الضهر ، كمان عادة شرب الصودا باستمرار ممكن تأدي لتكون حصوات الكلى وده هيسبب الم شديد في الضهر ، شرب المشروبات الغازية بيأدي كمان لالتصاق الغازات بالجهاز الهضمي ، وده هيأدي للضغط على العمود الفقري  ، لو دايما بتحسي بألم الضهر بعد شرب الصودا ، يبقى جيه الوقت انك توقفي شرب الصودا وتزودي من كمية شرب الماية.

العادات اليومية المضره للضهر 2

3- التوتر:

لما جسمك بيفرز هرمونات التوتر ، ده بيأدي لشد عضلاتك بشكل غريزي ، والتوتر في عضلاتك هيأدي بدوره للاحساس بالالم في الرقبة, الكتفين, والضهر ، واظهرت الدراسات ان تضمين الاسترخاء في روتينك اليومي ممكن يحسن آلام الضهر بشكل فعال.

العادات اليومية المضره للضهر 3

4- بتنامي على مخدة غلط:

لما بتنامي على مخدة كبيرة اوي ، ممكن تحسسك بشعور مريح واكن هتسبب لك آلام في الضهر ، معظم المخدات بتخلي الراس في وضع مش طبيعي ، وده هيضغط على رقبتك وعمودك الفقري ، ويسبب الم الضهر وقلة النوم ، ولو مش بتقدري تنامي من غير مخدة ، يبقى دوري عن مخدة مناسبة لقياساتك الخاصة ومناسبة لشكل جسمك ، وحطي مخدة تانية بين الركبتين او تحتهم ، لانه ثبت ان اوضاع النوم دي بتخفف الضغط من على العمود الفقري.

العادات اليومية المضره للضهر 4

5- بتغسلي الاطباق بطريقة غلط:

الانحناء فوق الحوض اثناء غسل الاطباق بيأدي للضغط على اسفل ضهرك ، وده هيأدي لاجهاد العضلات في المنطقة دي ، ولما تستمري في عمل الوضع ده بشكل يومي هتأذي ضهرك ، ولتجنب اجهاد اسفل الضهر ، حطي رجل واحدة على كرسي صغير ، ده هيساعدك على ضبط وضعية ضهرك.

العادات اليومية المضره للضهر 5

6- بتطلعي السلالم كتير:

على الرغم من ان طلوع ونزول السلالم يعتبر عادة صحية ، الا انها مش الطريقة الافضل للحفاظ على لياقتك لو بتعاني من آلام اسفل الضهر ، لو بتعاني من آلام في الركبة واسفل الضهر الافضل انك تستشيري دكتور قبل استخدام السلم كوسيلة لممارسة التمارين الرياضية.

العادات اليومية المضره للضهر 6

7- بتقري في السرير:

عادة القراية قبل النوم كل يوم ممكن تأدي لتصلب في الكتفين والضهر ، لما بتنحني لقدام اثناء القراءة على السرير ، ده بيسبب توتر في العمود الفقري وعضلات اسفل الضهر ، وده هيأدي بدوره للالم ، لو انتي قراءة كتاب قبل النوم بتساعدك على الاسترخاء بعد ضغط اليوم ، استثمري في كرسي متزود بدعم جيد للعمود الفقري.

العادات اليومية المضره للضهر 7

مقالات متعلقه

5 تغييرات ممكن تحصلك لو عملتي التمرين ده كل يوم

5 تغييرات ممكن تحصلك لو عملتي التمرين ده كل يوم

بالتفاصيل.. اعرفي ايه هي الـ text neck  وازاي تخفف آلام الرقبة والضهر

بالتفاصيل.. اعرفي ايه هي الـ text neck وازاي تخفف آلام الرقبة والضهر

ازاي تعالجي الم الضهر من غير تمارين ب 6 اوضاع سهلة

ازاي تعالجي الم الضهر من غير تمارين ب 6 اوضاع سهلة