فوايد المشي حافية على العشب

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
95

مافيش شك ان المشي بانتظام مفيد وليه فوايد صحية ، ومع ذلك واحدة من اجمل تجارب المشي اللي ممكن تعمليها هي المشي حافية على العشب ، ويفضل ان ده يكون الصبح ، والنهاردة من خلال المقال بتاعنا هنشارك معاكم فوايد المشي حافية على العشب.

فوايد المشي حافية على العشب:

1- تقليل التوتر:

المشي حافية على العشب ممكن يبقى ليه تأثير مهديء ويقلل التوتر ، البيئة الطبيعية والاتصال بالارض ممكن تساعد في تقليل مستويات التوتر وتحسين الصحة العقلية بشكل عام.

فوايد المشي حافية على العشب
فوايد المشي حافية على العشب

2- تحسين المزاج:

كتير من الاشخاص اللي عملوا تجربة المشي حافية على العشب ، حسوا بعدها بالسعادة والاسترخاء ، ويعتقد ان الممارسة دي بتساعد على اطلاق الاندروفين ، وهو محسن طبيعي للمزاج.

فوايد المشي حافية على العشب 2

3- الاتصال بالطبيعة:

المشي حافية على العشب بيوفر فرصة التواصل مع العالم الطبيعي ، وبيعزز الشعور بالوحدة مع الطبيعية ، وده بيكون مرضي روحيا ، وبيصفي الذهن من الضغوطات اليومية.

فوايد المشي حافية على العشب 3

4- الحفاظ على ضغط الدم والهضم الصحي:

الابحاث بتشير ان الاتصال الجسدي بسطح الارض ممكن يساعد في تنظيم نظامنا العصبي اللااردي وايقاعات الساعة البيولوجية ، وده بيعزز درجة حرارة الجسم الصحية ، وافراز الهرمونات ، والهضم ، وضغط الدم.

فوايد المشي حافية على العشب 4

5- تقليل الالتهاب:

في دراسة اتعملت على عدد من الاشخاص ، اثبتت ان جلسة واحدة من المشي حافية على العشب لمدة ساعتين ادت لتقليل الالتهاب المرتبط بأمراض القلب والاوعية الدموية والسكر من النوع التاني ، وبعض اشكال السرطان.

فوايد المشي حافية على العشب 5

6- تعزيز الدورة الدموية:

المشي حافية على العشب بيحفز النهايات العصبية في القدمين ، وده بدوره بيعزز الدورة الدموية بشكل افضل ، وده ممكن يأدي لتحسين تدفق الدم في كل انحاء الجسم.

فوايد المشي حافية على العشب 6

7- النوم افضل:

المشي حافية على العشب ممكن انه يحسن نوعية نومك ، الاتصال بالكترونات الارض ممكن يساعد في تنظيم ايقاعات الساعة البيولوجية وتحسين نوعية النوم.

فوايد المشي حافية على العشب 7

8- تخفيف الالم:

الاشخاص اللي بيعانوا من حالات الالم المزمن ممكن يحسوا بالراحة بعد المشي حافيين على العشب ، لانه بيساعد على تقليل الالم والالتهاب وعدم الراحة.

فوايد المشي حافية على العشب 8

مقالات متعلقه

8 وجبات خفيفة صحية قبل النوم لتحسين نومك

8 وجبات خفيفة صحية قبل النوم لتحسين نومك

15 حيلة للبنات الكسولة لخسارة الوزن من غير تمارين

15 حيلة للبنات الكسولة لخسارة الوزن من غير تمارين

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم