5 حاجات لازم تعرفيها لو بتصبغي شعرك لاول مرة

ريهام محمود
ريهام محمود
في
شعر
319

صبغ الشعر في البيت مش مهمة صعبة ، واحنا سبق شاركنا معاكم طريقة صبغ الشعر في البيت بالخطوات ، لكن لو انتي بتصبغي شعرك لاول مرة ، في شوية حاجات لازم تاخدي بالك منها قبل الصبغة ، عشان تديكي النتايج المطلوبة ، وتحافظي اللون لاطول فترة ممكنة ، تابعي معانا السطور الجاية واتعرفي على 5 نصايح عند صبغ الشعر ، حطيها في اعتبارك قبل ما تبدأي رحلة تغيير لون شعرك.

نصايح عند صبغ الشعر:

1- اختاري لون الشعر بعناية:

لو بالفعل اخدتي قرار صبغ شعرك ، ولكن لسه مش متأكدة من اللون المناسب ، الافضل تختاري لون غامق بدل من الالوان الفاتحة اوي ، لان استخدام الالوان الفاتحة بتكون عملية اصعب بكتير وبتحتاجي تفتيح او سحب لون واستخدام مواد كيميائية قوية جدا على الشعر ، زي مواد التبييض ، عشان كده لو بتصبغي شعرك اول مرة ، بننصحك تصبغي بألوان غامقة ، ولو حابه تعملي هايلايت اختار اللون الكراميل او الدرجات المشابهة ليه بدل الاشقر.

نصايح عند صبغ الشعر:
نصايح عند صبغ الشعر:

2- ماتغسليش شعرك قبل الصبغة مباشرة:

مافيش مشكلة ان يكون شعرك مش مغسول قبل الصبغة سواء هتصبغيه في صالون او في البيت ، عشان كده بننصحك بعدم غسل الشعر قبل الصبغة مباشرة ، لان اي بقايا متبقية من الشامبو على شعرك ممكن تتفاعل مع لون الشعر ، وده هيأدي لحرق فروة راسك.

نصايح عند صبغ الشعر 2

3- اعملي علاج بعد صبغ الشعر:

العلاج المغذي بعد صبغ الشعر مهم جدا ، لانه هيخلي شعرك معرض بشكل اقل للتلف ، كمان هيساعد على استعادة بعض من تغذية الشعر ، اللي ممكن يكون فقدها بسبب الصبغة.

نصايح عند صبغ الشعر 3

4- ماتستخدميش البلسم بعد الصبغة مباشرة:

من الافضل انك تستني كام يوم بعد الصبغة قبل ما تستخدمي البلسم ، لو انتي ماستخدميش تبييض للشعر ، فالشعر المصبوغ من غير تبييض بيميل ان اللون يروح منه اسرع ، عشان كده بننصحك باستخدام البلسم مرة واحدة في الاسبوع بعد الصبغة هيكون افضل اختيار ليكي ، عشان تتأكدي انك تحافظي على لون الشعر لاطول فترة ممكنة.

نصايح عند صبغ الشعر 4

5- استبدلي المنتجات العادية بمنتجات حماية اللون:

بعد الصبغة الافضل تستخدمي انواع الشامبو والبلسم المعمولة مخصوص لحماية لون الشعر بعد الصبغة ، لانها تكوت الطف بكتير على الشعر من لشامبو والبلسم العادي ، وبتحتوي كمان على كل الاحماض الدهنية الضرورية اللي بتسمح بالحفاظ على اللون.

نصايح عند صبغ الشعر 5

مقالات متعلقه

نصايح بسيطة هتحافظ على لون صبغة شعرك لفترة اطول

نصايح بسيطة هتحافظ على لون صبغة شعرك لفترة اطول

الوان الشعر التريندي للصيف السنة دي

الوان الشعر التريندي للصيف السنة دي

4 حاجات ممكن تعمليها لمنع الشعر الابيض وعكسه

4 حاجات ممكن تعمليها لمنع الشعر الابيض وعكسه