نصايح بسيطة هتحافظ على لون صبغة شعرك لفترة اطول

ريهام محمود
ريهام محمود
في
شعر
301

كتير بنعاني من مشكلة بهتان لون الصبغة بسرعة ، وده بيحصل لاسباب كتير ، ممكن بسبب غسل الشعر كتير ، استخدام منتجات غلط ، استخدام الحرارة على الشعر بشكل مفرط ، كلها بتأدي ان لون الصبغة يروح بسرعة ، والنهاردة من خلال مقالنا هنقولك نصايح للحفاظ على لون الصبغة لفترة اطول.

نصايح للحفاظ على لون الصبغة:

1- استخدمي علاجات للشعر المصبوغ:

استخدمي الماسكات والعلاجات المخصوص للشعر المصبوغ ، استخدام العلاجات دي قبل الشامبو هتساعد على تثبيت اللون وتوازن درجة الحموضة في الشعر ، وهتحافظ على اللون لفترة اطول ، وعلاج الشعر المصبوغ بيساعد كمان على حماية شعرك من الكلور والمياة المالحة.

ازاي تستخدميه: بتحطيه قبل الشامبو ، على شعر جاف ، وسيبيه لمدة دقيقة او دقيقتين وبعدها اشطفيه.

نصايح للحفاظ على لون الصبغة
نصايح للحفاظ على لون الصبغة

2- اتجنبي الافراط في غسل الشعر:

غسل الشعر عدد مرات كتير ، بيخلي اللون يروح بسرعة ، بننصحك ان غسل الشعر مايزدش عن 2 – 3 مرات في الاسبوع ، عشان تحافظي على اللون وعلى الزيوت الطبيعية اللي بتغذي الشعر.

نصايح للحفاظ على لون الصبغة 2

3- اختاري الشامبو بعناية:

لو بتستخدمي شامبو عادي لغسل شعرك ، يبقى جيه الوقت انك تبدليه بشامبو مخصوص للشعر المصبوغ ، لانه بيكون فيه مكونات بتساعد على الحفاظ على لون الشعر لفترة اطول.

نصايح للحفاظ على لون الصبغة 3

4- ماتتخطيش البلسم:

بما ان صبغ الشعر هو عملية كيميائية ، بالتالي ممكن يخلي الشعر جاف وتعبان ، وبالتالي الشعر الباهت يعني لون اقل حيوية ، عشان كده مهم انك تستخدمي البلسم بعد كل مرة تغسلي شعرك بالشامبو للحفاظ على اللون لفترة اطول ومنع بهتان الصبغة.

نصايح للحفاظ على لون الصبغة 4

5- ماتستخدميش ماية سخنة لغسل الشعر:

الماية السخنة بتقلل من حيوية الشعر وبتتسبب في جفافه لانها بتجرد شعرك من الزيوت الطبيعية اللي بتغذيه ، بالاضافه انها بتسبب بهتان لون الصبغة بسرعة ، ونصيحتنا ليكي عشان تحافظي على لون الصبة لفترة اطول اغسلي الشعر بماية فاترة درجة حرارة الغرفة ، ولو بتقدري تستحملي الماية الباردة ، خلي اخر شطفة للشعر بماية باردة عشان تقفلي مسام فروة الراس.

نصايح للحفاظ على لون الصبغة 5

6- اتجنبي استخدام الحرارة:

ادوات تصفيف الشعر بالحرارة ممكن انها تسرع تلاشي اللون من شعرك ، وللسبب ده بننصحك من تقليل استخدام ادوات التصفيف بالحرارة ، خصوصا اول كام اسبوع من صبغ الشعر ، ولو مضطرة تستخدمي ادوات سخنة ، حاولي خفض درجة الحرارة لمنع الحرارة من سحب اللون من شعرك ، وقبل ما تتعرضي للحرارة اتأكدي من استخدام واقي من الحرارة ، سيروم حماية الشعر من الحرارة بيحمي الشعر المصبوغ من التلف الناتج عن ادوات التصفيف بالحرارة ، ماتزوديش الحرارة عن 230 درجة مئوية / 450 درجة فهرنهايت.

نصايح للحفاظ على لون الصبغة 6

7- ترطيب الشعر:

الشعر المترطب بيعكس اللون بشكل افضل وبيديه لمعان ، عشان كده بننصحك استخدام ماسك للشعر المصبوغ مرة واحدة في الاسبوع لترطيبه ولمعانه ، والحفاظ على اللون لفترة اطول.

طريقة استخدام الماسك: للشعر الخفيف والدهني استخدميه بعد الشامبو بدل البلسم ، وللشعر الكثيف والجاف استخدميه بعد الشامبو والبلسم ، من الجذور للاطراف.

نصايح للحفاظ على لون الصبغة 7

مقالات متعلقه

شامبو العسل الطبيعي لعلاج مشاكل الشعر

شامبو العسل الطبيعي لعلاج مشاكل الشعر

ازاي تعتني بشعرك في ايام الرطوبة؟

ازاي تعتني بشعرك في ايام الرطوبة؟

تونيك للشعر بمكونات طبيعية للتخلص من كل مشاكل شعرك

تونيك للشعر بمكونات طبيعية للتخلص من كل مشاكل شعرك