4 ستايلات مختلفة للشعر باستخدام المكواة

ريهام محمود
ريهام محمود
في
شعر
364

اكيد استخدمتي مكواة الشعر قبل كده لفرد شعرك ، لكن هل تعرفي انك ممكن تستخدمي نفس المكواة لتصفيف الشعر بطرق مختلفة؟ وتقدري حتى كمان تعملي شعرك كيرلي باستخدام مكواة فرد الشعر ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشوف مع بعض 4 ستايلات للشعر باستخدام المكواة.

ستايلات للشعر باستخدام المكواة:

1- ستايل Beachy waves:

كيرلي الشاطيء او الكيرلي الخفيف ، تقدري تعمليه  بسهولة باستخدام مكواة فرد الشعر ، كل اللي هتعمليه انك هتقسمي الشعر خصل ، وهتلفي كل خصلة على المكواة لمدة 3 – 4 ثواني ، كرري نفس الخطوة مع كل خصل الشعر ، اتأكدي من استخدام حرارة متوسطة للمكواة.

ستايلات للشعر باستخدام المكواة
ستايلات للشعر باستخدام المكواة

2- الكيرلي الناعم:

لو عايزة كيرلي ناعم ، تقدري كمان تعمليه بسهولة باستخدام مكواة فرد الشعر ، قسمي شعرك لاقسام ، بعدها اتعاملي مع مكواة الشعر على انهااداة تجعيد وابدأي اعملي الكيرلي بنفس الطريقة اللي بتستخدمي بيها الكيرلر ، وبمجرد ما تخلصي كل خصل شعرك ، مرري صوابعك من خلال الخصل عشان تفتحي التجعيدات وتديها شكل ناعم.

ستايلات للشعر باستخدام المكواة 2

3- القوصة المزيفة:

الطريقة دي مناسبة جدا لو انتي ماعندكيش قوصة وعايزة تجربي تعمليها ، وهي بتعتمد على استخدام اطراف الشعر كقوصة ، كل اللي هتعمليه لمي شعرك كله على شكل كحكة فوضوية وجيبي اطراف الشعر لقدام ، وافرديها بالمكواة شكل مسطح ووزعيها على جبهتك بالتساوي.

ستايلات للشعر باستخدام المكواة 3

4- كيرلي الضفاير:

تعتبر من اسهل الطرق لعمل الشعر كيرلي ، اعملي من 7 – 8 ضفاير لشعرك كله ، وبعدها مرري المكواة على كل ضفيرة ببطء ، مع الضغط طول ما انتي نازلة على الضفيرة ، بعد ما تخلصي كل الضفاير ، فكيهم كلهم ، ومرري صوابعك من خلال شعرك.

ستايلات للشعر باستخدام المكواة 4

مقالات متعلقه

ازاي تعملي Plopping للشعر للحصول على كيرلي مثالي من غير حرارة

ازاي تعملي Plopping للشعر للحصول على كيرلي مثالي من غير حرارة

تسريحات للشعر الكيرلي باستخدام السكارف

تسريحات للشعر الكيرلي باستخدام السكارف

5 قصات وتسريحات موضة للشعر الكيرلي

5 قصات وتسريحات موضة للشعر الكيرلي