ليه بتحسي بالتعب بعد الاكل؟

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
169

جسمنا بيعتمد على التغذية لتزويده بالطاقة اللي محتاجينها عشان نعمل مهامنا اليومية ، ولكن مع ذلك ، هل عدى عليكي وقت حسيتي بالتعب او الخمول بعد الاكل ، حتى لو كانت وجبة صحية؟ دي ظاهرة شائعة جدا بين كتير من الاشخاص ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنكتشف مع بعض اسباب الاحساس بالتعب بعد الاكل ، وايه اللي ممكن تعمليه لمنع المشكلة دي.

اسباب الاحساس بالتعب بعد الاكل:

1- اكل وجبة كبيرة مرة واحدة:

اكل وجبة كبيرة مرة واحدة ممكن تسبب لك التعب والاحساس بالخمول ، لما الشخص بياكل وجبة كبيرة ، الجسم لازم يشتغل بشكل اكبر لتكسير الطعام وهضم العناصر الغذائية ، وده ممكن يحول تدفق الدم بعيد عن وظائف الجسم المهمة التانية وده هيأدي للاحساس بالخمول ، بالاضافة ، ان الوجبات الكبيرة ممكن تأدي لاطلاق الانسولين للمساعدة في نقل الجلوكوز لخلايا الجسم للحصول على الطاقة ، وده هيسبب انخفاض في مستويات السكر في الدم ويخلي الشخص حاسس بالتعب.

عشان تتجنبي الاحساس بالتعب بعد الاكل ، كلي وجبات صغيرة خلال اليوم بدل وجبة واحدة كبيرة ، للحفاظ على استقرار مستويات الطاقة وتجنب تحميل الجهاز الهضمي بكميات زيادة من الاكل مرة واحدة.

اسباب الاحساس بالتعب بعد الاكل
اسباب الاحساس بالتعب بعد الاكل

2- اكل الاطعمة اللي بتحتوي على نسبة عالية من السكر او الدهون:

اكل الاطعمة اللي بتحتوي على نسبة عالية من السكر او الدهون ممكن يساهم في الاحساس بالتعب بعد اكل الوجبة ، الانواع دي من الاكلات ممكن تسبب تقلبات في مستويات السكر في الدم ، وده هيأدي لارتفاع وانخفاض الطاقة ، الاطعمة الغنية بالسكر زي الحلويات والمشروبات الغازية بتأدي لزيادة مؤقتة في الطاقة ، ولكن بسرعة بيحصل بعدها انهيار واحساس بالتعب.

بالاضافة ان اكل كميات كبيرة من الاطعمة اللي بتحتوي على نسبة عالية من الدهون المشبعة والمتحولة ، زي الاطعمة المقلية والجبن ، ممكن انها تأدي لالتهاب في الجسم ، وده هيساهم في الاحساس بالتعب والخمول ، مهم تحطي في اعتبارك انواع الاطعمة اللي بتاكليها ، ويبقى هدفك انك تمشي على نظام غذائي متوازن بيشمل الكربوهيدرات والدهون الصحية.

اسباب الاحساس بالتعب بعد الاكل 2

3- عدم النوم بشكل كافي:

عدم النوم بشكل كافي ممكن يبقى عامل رئيسي في الاحساس بالتعب بعد الاكل ، النوم ضروري للجسم لاصلاحه واستعاده طاقته ، ولما مش بنام كويس ، اجسامنا هتبقى تعبانة وبطيئة ، قلة النوم ممكن تأدي كمان لتعطيل مستويات الهرمونات في اجسامنا ، بما فيهم الهرمونات اللي بتنظم عملية الجوع والشبع ، والاضطراب ده ممكن يأدي لزيادة الشعور بالجوع والافراط في الاكل ، خصوصا الاطعمة اللي سعراتها الحرارية عالية والكربوهيدرات ، وده هيساهم في الاحساس بالتعب.

بالاضافة ان عدم النوم بشكل كافي ممكن يسبب مقاومة الانسولين ، وده هيأدي لارتفاع مستويات السكر في الدم ، وممكن يساهم في حالات زي السمنة ومرض السكر من النوع التاني ، الافضل ان عدد ساعات النوم يكون بين 7 – 9 ساعات كل ليلة لدعم الصحة ومستويات الطاقة في الجسم.

اسباب الاحساس بالتعب بعد الاكل 3

4- الجفاف:

الجفاف هو سبب شائع للتعب بعد الاكل ، لما جسمك بيعاني من الجفاف ، بينخفض حجم الدم ، وده معناه نقل كمية اقل من الاكسجين والمواد المغذية لكل انحاء الجسم ، وده هيساهم في الاحساس بالتعب والخمول ، بالاضافة ان الجفاف ممكن يسبب بطء عملية التمثيل الغذائي ، وده هيأدي لانخفاض مستويات الطاقة ، مهم انك تحافظي على رطوبتك طول اليوم عن طريق شرب الماية والسوايل خصوصا قبل وبعد الوجبات.

المشروبات اللي بتحتوي على السكر والكافيين ممكن تزود الجفاف ، عشان كده الافضل التقليل من المشروبات دي او تجنبيها تماما ، لو شاكه ان الجفاف هو سبب حالة التعب  بعدالاكل ، زودي كمية الماية اللي بتشربيها وراقبي الاعراض.

اسباب الاحساس بالتعب بعد الاكل 4

5- اكل الطعام بسرعة:

اكل الطعام بسرعة شائع عند اشخاص كتير ، لكن للاسف بيأدي للشعور بالتعب ، لما بناكل بسرعة كبيرة بنميل لبلع كمية هوا اكتر ، وده بيسبب الانتفاخ وعدم الراحة ، بالاضافة كمان ان مخنا بياخد حوالي 20 دقيقة عشان توصله اشارة “الشبع” من معدتنا ، ولما هناكل بسرعة ده هيخلينا ناكل كمية اكل اكتر من اللي احنا محتاجينه قبل ما مخنا توصله اشارة اننا شبعنا ، الافراط في الاكل ده ممكن يسبب ارتفاع مستويات السكر في الدم ، هيحصل بعده انهيار ، وهيأدي بدوره للاحساس بالتعب والخمول.

عشان تمنعي ده خدي وقتك في الاكل ، امضغي ببطء ، ده ممكن يساعد في منع الاثار الجانبية السلبية وتحسين الهضم وامتصاص العناصر الغذائية بشكل افضل.

اسباب الاحساس بالتعب بعد الاكل 5

6- اكل الاطعمة اللي بتحتوي على اضافات:

اكل الاطعمة اللي بتحتوي على اضافات ممكن تساهم في الاحساس بالتعب بعد الاكل ، غالبا بيتم اضافة المواد المضافة للاطعمة المعلبة والمعالجة لتعزيز النكهة والملمس والحفظ ، والمواد دي كلها ممكن تأثر بشكل سلبي على اجسامنا وتأدي للتعب ، على سبيل المثال ، تم ربط ملونات الطعام بفرط النشاط والتعب عند بعض الاشخاص.

بالاضافة ان المواد الحافظة زي الكبريتات والنترات ممكن تسبب الصداع والصداع النصفي ، وده هيأدي كمان للاحساس بالتعب ، عشان كده مهم جدا انك تقري الملصقات الغذائية كويس وتجنب اكل الاطعمة اللي بتحتوي على اضافات على قد ما تقدري ، بدل ده اختاري الاطعمة الطازة الكاملة والخالية من المواد الكيميائية والمواد الحافظة المضافة.

اسباب الاحساس بالتعب بعد الاكل 6

7- اكل الاطعمة المصنعة:

واحد من الاسباب الشائعة للاحساس بالتعب بعد الاكل هو اكل الاطعمة المصنعة ، الاطعمة دي غالبا بتحتوي على نسبة عالية من السكريات المضافة, الملح, الدهون غير الصحية اللي ممكن تسبب ارتفاع مستويات السكر في الدم وبعدين انهيارها ، وده هيأدي للاحساس بالتعب ، بالاضافة ان الاطعمة دي خالية من العناصر الغذائية اللي ممكن تزود طاقتك المستدامة ، وده هيخليكي تحسي بالتعب والخمول.

المواد الحافظة والمواد المضافة المستخدمة في الاطعمة المصنعة ممكن تأدي للالتهابات ومشاكل الجهاز الهضمي ، وده هيأدي لزيادة التعب ، ونتيجة لده ، بننصحك بتجنب الاطعمة المصنعة واختيار الاطعمة الكاملة بدالها للمساعدة في الحفاظ على مستويات الطاقة ثابتة طول اليوم.

اسباب الاحساس بالتعب بعد الاكل 7

8- الاكل قبل النوم مباشرة:

الاكل قبل النوم مباشرة عادة شائعة عند اشخاص كتير من غير ما يفكروا تأثيرها على صحتهم العامة ، لما تاكلي وجبة كبيرة قبل ميعاد النوم ، جسمك بيحتاج انه يشتغل بجهد اضافي لهضم الاكل ، وده هيأدي لعدم الراحة وسوء نوعية النوم ، بالاضافة ان اكل وجبات تقيلة في وقت متأخر بالليل ممكن يسبب ارتجاع الحمض وعسر الهضم وده بدوره هيأدي لحرقة المعدة ، وده هيأدي لاضطراب اكتر في نومك.

حتى اكل الوجبات الصغيرة والحلويات قبل النوم ممكن يرفع مستويات السكر في الدم ، وده هيديكي دفعة من الطاقة وهيخليكي تنامي بسرعة ، ولتجنب كل المشاكل دي ، بننصحك باكل وجبة متوازنة قبل 2 – 3 ساعات على الاقل قبل النوم ، ده هيدي جسمك وقت كافي لهضم الاكل ، وده هيساعدك على النوم بشكل افضل وهتصحي الصبح حاسه بنشاط وطاقة.

اسباب الاحساس بالتعب بعد الاكل 8

9- اكل الاطعمة صعبة الهضم:

واحد من الاسباب للاحساس بالتعب بعد الاكل هو اكل الاطعمة اللي صعب هضمها ، الاطعمة دي ممكن تأدي لاستنزاف احتياطات الطاقة في الجسم ، وده هيخلي الشخص يحس بالخمول والنعاس ، على سبيل المثال ، الاطعمة اللي بتحتوي على نسبة عالية من الدهون  بتاخد وقت اطول في الهضم ، وده هيأدي لاستهلاك طاقة اكبر في عملية الهضم ، وزيه بالظبط ، اكل وجبة كبيرة مرة واحدة هيكون صعب على الجسم التعامل معاها ، وده هيأدي للاحساس بالتعب والخمول وتكسير الجسم للعناصر الغذائية.

بالاضافة ان الاطعمة اللي بتحتوي على نسبة عالية من السكريات المضافة ممكن تأدي لارتفاع وبعدها انخفاض في مستويات السكر في الدم ، وده هيأدي للاحساس بالتعب بعد الاكل ، عشان كده بننصحك تختاري الاطعمة سهلة الهضم ، زي البروتينات الخالية من الدهون, الحبوب الكاملة, الفواكه, الخضروات.

اسباب الاحساس بالتعب بعد الاكل 9

10- عدم ممارسة الرياضة بشكل كافي:

عدم ممارسة الرياضة بشكل كافي هو سبب تاني شائع للاحساس بالتعب ، التمارين تعتبر عنصر مهم للحفاظ على صحة الجسم والعقل ، وممكن تساعد في الحفاظ على مستويات الطاقة في الجسم بشكل عام ، لما بناكل ، جسمنا بيستخدم الطاقة لهضم الاكل وامتصاص العناصر الغذائية ، ممارسة التمارين الرياضية بانتظام بيساعد على تحسين كفاءة العملية دي ، وده هيسمح لاجسامنا بامتصاص العناصر الغذائية بشكل اكتر فعالية ، بالاضافة ان التمارين الرياضية ممكن تساعد على تحسين عملية التمثيل الغذائي وزيادة الدورة الدموية ، وده هيوفر طاقة اكتر للجسم.

لو لقيتي نفسك بتحسي بالتعب بعد الاكل ، هيكون مفيد ليكي دمج التمارين الرياضية الخفيفة في روتينك اليومي ، زي المشي الصبح, ممارسة اليوجا ، ممارسة التمارين الرياضية بانتظام ممكن يساعدك في منع التعب وتعزيز الصحة العامة.

اسباب الاحساس بالتعب بعد الاكل 10

مقالات متعلقه

افضل 8 وجبات خفيفة بعد التمرين لانقاص الوزن وزيادة العضلات

افضل 8 وجبات خفيفة بعد التمرين لانقاص الوزن وزيادة العضلات

علامات بيديهالك جسمك تعتبر تحذيرات مهمة لمشاكل صحية

علامات بيديهالك جسمك تعتبر تحذيرات مهمة لمشاكل صحية

استخدام موبايلك في الحمام ممكن يسبب لك المشكلة دي!

استخدام موبايلك في الحمام ممكن يسبب لك المشكلة دي!