5 طرق هتساعدك تراقبي اكلك مش وزنك للحصول على جسم صحي

ريهام محمود
ريهام محمود
397

كلنا بنقعد نمشي على دايت ورا دايت ونغير الانظمة وفي النهاية ممكن مانوصلش للنتيجة المتوقعة او المطلوبة ، كبداية عشان تنجحي وتوصلي للنتيجة اللي انتي عايزاها المفروض انك تراقبي اكلك ، غيري اسلوبك وعلاقتك بالاكل ، وكل اللي هتعمليه هو انك تغيري الطريقة اللي بتفكري بيها في الاكل ، وابدأي بسؤال نفسك ال 5 اسئلة اللي هنعرفهم مع بعض في السطور الجاية ، تابعي معانا واعرفي طرق هتساعدك تراقبي اكلك.

طرق هتساعدك تراقبي اكلك:

1- هل انتي جعانة فعلا؟

لما تحسي بالجوع استني واسألي نفسك ، هل جسمك فعلا محتاج الاكل ولا بس حاسه بالملل بس؟ في بعض الاحيان ، بيكون الرغبة في الاكل مجرد استجابة عاطفية اكتر من انها احتياج جسمك للتغذية ، عشان كده كل مرة لما تحسي بالجوع اسألي نفسك الاول هل انتي جعانة فعلا ولا لا ، وابدأي بوجبة خفيفة.

طرق هتساعدك تراقبي اكلك
طرق هتساعدك تراقبي اكلك

2- ايه اللي انتي حاسه  بيه؟

دلوقتي بعد ما عرفنا ان الجوع ممكن يكون استجابة عاطفية ، الخطوة التانية هي التفكير في التخلص من الرغبة دي ، بدل ما تقولي لنفسك انا محتاجة طبق بطاطس محمرة ، اسألي نفسك ايه اللي ممكن تعمليه للتعامل مع الجوع العاطفي ، مثلا لو متوترة ، اعملي تمرين سريع بدل ما تاكلي شوكولاتة ، لو حاسه بالملل ، روحي اتمشي بدل ما تدوري في مطبخك على حاجة تاكليها.

طرق هتساعدك تراقبي اكلك 2

3- بتبقي مركزة فين اثناء الاكل؟

التركيز مش بس على اللي بتاكليه ، ولكن كمان التركيز اثناء الاكل هيعمل معاكي فرق كبير ، وانتي مركزة في المضغ ده هيساعدك على التعرف على مقدار الاكل اللي بتاكليه ، وهيساعدك تنتبهي للوقت اللي هتحسي فيه انك خلاص شبعتي ، لان الاكل بسرعة هيخليكي تاكلي كمية اكل زيادة قبل ما عقلك ينبهك انك شبعتي او خلاص معدتك بقت مليانة.

طرق هتساعدك تراقبي اكلك 3

4- ازاي بتبصي لبعض الاطعمة؟

على مر السنين سمعنا كتير من الايجابيات والسلبيات عن انواع معينة من الاطعمة ، على سبيل المثال ، كتير من الناس بيفكروا ان الكربوهيدرات مضرة بالصحة ولكن الحقيقة ان اجسامنا بتحتاج لها ، والشيء نفسه بينطبق على الدهون والكوليسترول ، ولكن الموضوع كله بيدور حوالين الكمية المناسية من كل نوع طعام ، ده هيفرق معاكي جدا.

طرق هتساعدك تراقبي اكلك 4

5- ليه بتحبي انواع معينة من الطعام؟

كلنا عندنا اسباب لاكل انواع معينة من الاطعمة اكتر من غيرها ، وغالبا بنفكر في النكهة والملمس الخاصة بالاكل ، ولكن لو فكرتي في الخضار من ناحية الطعم بدل العناصر الغذائية ، ممكن تزيد رغبتك لاكل كمية اكبر منها ، لاننا دايما مترسخ في عقلنا ان الخضار طعمة مش حلو لكن مفيد لكن حاولي تفكري العكس ، ودي حقيقة مثبتة علميا ان تقدري تغيري تصورك عن الاكل لتشجيع نفسك على اكل اطعمة صحية.

طرق هتساعدك تراقبي اكلك 5

مقالات متعلقه

15 حيلة للبنات الكسولة لخسارة الوزن من غير تمارين

15 حيلة للبنات الكسولة لخسارة الوزن من غير تمارين

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة