5 اسباب خفية ممكن تسبب لك زيادة الوزن

ريهام محمود
ريهام محمود
623

في معظم الاوقات بنقدر نحدد اسباب زيادة الوزن ، سواء بسبب الافراط في الاكل, او عدم ممارسة الرياضة ، ولكن لو لقيتي نفسك زايدة في الوزن على الرغم من انك ماشية على نظام غذائي صحي وبتمارسي رياضة ، الحقيقة ان في اسباب غير مباشرة لزيادة الوزن ممكن ماتاخديش بالك منها ، والنهاردة هنعرف مع بعض 5 اسباب خفية لزيادة الوزن.

اسباب خفية لزيادة الوزن:

1- قلة النوم:

قلة النوم واحدة من الاسباب اللي ممكن تأدي لزيادة الوزن ، لان لما بناخد كفايتنا في النوم اجسامنا بتصلح نفسها, هرموناتنا بتتنظم, وبيتعافى من الضغوط اليومية.

لما الجسم بيتحرم من النوم ، في الحالة دي انتي بتحرمي جسمك من التعافي الحيوي اللي محتاجه عشان يشتغل بشكل صح ، وده معناه انك هتصحي من النوم ماعندكيش نشاط ولا طاقة وهتبقي حاسه بالتعب والارهاق.

قلة النوم كمان هتزود عنك الرغبة في انك تحتاجي مصادر وقود سريعة ، وهتفكري مباشرة في الكربوهيدرات العالية ، وخصوصا السكر المضاف ، لانك هتقومي من النوم هتحتاجي فورا زيادة سريعة في الطاقة ، قلة النوم دي كمان سبب ميولك لاكل وجبة خفيفة في وقت متأخر بالليل قبل النوم ، الشعور بالتعب والحرمان من النوم هيخليكي عندك رغبة اكتر للوجبات السريعة وانك تكسلي عن الرياضة.

بالاضافة انه كل ما زاد حرمانك من النوم ، زاد معاها مستويات هرمون الاجهاد الكورتيزول ، واللي مش بس بيزود شهيتك لكن كمان بيشجع على تخزين الدهون.

الشخص البالغ العادي بيحتاج من 7 – 9 ساعات من النوم كل ليلة ، ولو جدولك الزمني مش بيسمح ببساطة تنامي بشكل كافي ، حاولي انك تاخدي قيلولة في نص اليوم ، اتأكدي من اختيارات وجبات صحية ، ولو لقيتي نفسك عايزة تزودي طاقتك بسرعة ، اعتمدي على الاطعمة عالية الطاقة الصحية زي الفاكهة الطازة والمكسرات هتزود جسمك بالمواد المغذية والطاقة خلال يومك من غير ما تبوظلك وزنك.

اسباب خفية لزيادة الوزن
اسباب خفية لزيادة الوزن

2- مشروبات الدايت / السكر الصناعي:

السكر هو عدوك الاول ، والسوبر ماركت مليانة بالمنتجات المكتوب عليها خالية من السكر او فيها سكر دايت ، ولكن الحقيقة ان المحليات الصناعية ممكن تبقى اكتر حلاوة بما يصل 200 مرة من السكر العادي ، وبالتالي استهلاك المنتجات دي باستمرار هتأدي لزيادة الوزن ، وتحفيز مستقبلات السكريات في الدماغ هتخليكي تشتهي اكتر للسكر.

وعلى الرغم من عدم وجود سكر في مشروبات الدايت ، الا ان طعمها المسكر هيدي اشارة للدماغ لمعالجة السكر ، ومن غير سكر لمعالجة السكر ، وجسمك هيتسجيب عن طريق زيادة الشهية لسكريات اكتر ، ومع المرور الوقت انتاج الانسولين المفرط هيأدي لمقاومة الانسولين وزيادة الوزن وحتى كمان لمرض السكر ن النوع التاني.

عشان كده افضل حل انك تتجنبي السكريات وحتى المحليات الصناعية ، ولو انتي مش بتقدري تستغني عن السكر ، اعملي مشروباتك الخاصة منخفضة السعرات الحرارية ، ضيفي التوت او عصير الرمان للماية ، اشربي الشاي الاخضر مع العسل ، اعتمدي على المحليات الطبيعية.

اسباب خفية لزيادة الوزن 2

3- التوتر:

الاجهاد امر لا مفر منه بنتعرض ليه في يومنا ، وكلنا بنتعامل معاه كل يوم ، وغالبا لما بيزيد التوتر ، بتبدأي تختاري اختيارات غذائية سيئة ومش صحية.

الاجهاد بيلعب دور رئيسي في انتاج هرمون الكورتيزول ، وهو هرمون هيأثر بشكل كبير علي جسمك  وهيأدي لزيادة وزنك.

لتقليل التوتر في حياتك ، اعتمدي على انشطة تريح عقلك ، امشي في الطبيعة ، مارسي اليوجا ، مارسي التمارين الرياضية ، او اتفرجي على فيلم كوميدي ، مارسي التأمل ، او خدي استراحة لمدة 5 دقايق من الحاجة اللي مسببالك توتر.

اعملي حاجة يكون ليها تأثير مريح ، وخدي راحة لانعاش عقلك عشان تقدري تتعاملي بشكل افضل مع ضغوطات اليوم.

اسباب خفية لزيادة الوزن 3

4- الحساسية من الاكل او عدم تحمله:

الحقيقة ان لحد دلوقتي مافيش اسباب واضحة عن حساسية الاشخاص لبعض انواع الاكل ، واعراض الحساسية او عدم تحمل الاكل بتختلف من شخص للتاني ، ولكن الاعراض الشائعة هي الانتفاخ, الغازات, عسر الهضم, الارهاق, الضباب العقلي, التهيج, تقلب المزاج, وزيادة الوزن.

وهنا هيكون الحل انك تمنعي تماما الاطعمة اللي بتسبب لك حساسية من نظامك الغذائي ، ممكن تعملي تحليل دم والدكتور يحددلك الاكلات اللي ممكن تسبب لك حساسية.

او تقدري بنفسك تختبري اطعمة معينة عن طريقى التخلص من الاطعمة الشائعة المسببة للحساسية ، زي منتجات الالبان او الجلوتين لمدة 6 اسابيع على الاقل عشان تشوفي جسمك هيستجيب ازاي ، لو اكتشفتي حساسية او عدم تحمل ، امنعيها من نظامك الغذائي ، وهتلاحظي تغير ملحوظ في مظهرك وصحتك.

اسباب خفية لزيادة الوزن 4

5- التحكم في كمية الاكل:

ممكن يكون نظامك الغذائي مليان بالاكل النضيف ، ولكن السعرات الحرارية مازالت هي السعرات الحرارية رغم كل حاجة ، والمبالغة في اكلها هيأدي لزيادة الوزن ، واحنا هنا مش بنتكلم عن الخضار ، ولكن على سبيل المثال المسكرات هي تعتبر من السناكس الصحية ولكن لو زودتي الكمية هتزودي السعرات الحرارية ، حجم كمية من المكسرات حوالي 22 حبة بتساوي تقريبا 190 سعرة حرارية ، ولكن لو ضاعفتي الكمية عن كده اضربي السعرات الحرارية في اتنين يعني 380 سعر حراري يعني بمقدار وجبة صغيرة.

يعني ممكن جدا تكون سعراتك الحرارية نضيفة ، ولكن الكتير من الطعام النضيف مازال ممكن يزود وزنك ، مازال اكل كميات زيادة من الاطعمة الصحية هيأثر على وزنك ، فلو عايزة تقللي وزنك اتخلصي من الكميات الاضافية.

وفي طرق كتير عشان تقللي الكميات زي الاكل في طبق اصغر ، امضغي ابطء ، وقفي الاكل مجرد ما تحسي انك شبعتي ، اشربي ماية قبل الوجبة ، او تعرفي عدد السعرات الحرارية في الوجبة عشان تعرفي تحددي كمية كل وجبة.

اسباب خفية لزيادة الوزن 5

مقالات متعلقه

15 حيلة للبنات الكسولة لخسارة الوزن من غير تمارين

15 حيلة للبنات الكسولة لخسارة الوزن من غير تمارين

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة