7 طرق لازالة اي حاجة دخلت في عينك بشكل آمن

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
317

عادة رموشنا وجفونا ودموعا تعتبر درع واقي لمنع اي حاجة من دخول عينينا او طردها بسرعة لو دخلت ،  ومع ذلك ، بيحصل انه ممكن يدخل في العين رملة او ذرة تراب ، وده لو اهملتيه ممكن يأدي لتلف سطح قرنية العين ، واللي ممكن يكون مؤلم ، عشان كده مهم انك تعرفي ازاي تخرجيها في اسرع وقت ممكن ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم طرق لازالة اي حاجة من العين بآمان من غير ما تأذيها.

طرق لازالة اي حاجة من العين:

– اعرفي امتى تطلبي رعاية طبية:

في اوقات مش هتكوني قادرة انك تخرجي الحاجة اللي مهيجة عينك بنفسك ، وهيكون ضروري تطلبي مساعدة طبية فورا ، حطي في اعتبارك الحالات دي:

– لو دخل مذيب كيميائي لعينيكي.

– جسم غريب بيطير في العين بسرعة عالية.

– دخول جزء زجاجي او معدني في العين.

في حالة لو في رملة او تراب ممكن تحاولي ازالته بنفسك الاول ، ولكن لو استمر الاحساس بالاعراض زي الاحمرار, الرؤية غير الطبيعية, الالم بعد التنضيف ، في الحالة دي روحي للدكتور فورا.

طرق لازالة اي حاجة من العين
طرق لازالة اي حاجة من العين

1- اغسلي ايدك قبل ما تلمسي عينك:

دايما بننسى الخطوة دي ، خصوصا في حالة انك عايزة تشيلي اللي دخل في عينك بسرعة ، ولكن مهم جدا ان ايديكي تكون خالية من الجراثيم قبل ما تلمسي عينك ، ده هيقلل من خطر الاصابة بالبكتيريا غير المرغوب فيها ، او حتى تدخلي اوساخ اكتر في عينيكي.

طرق لازالة اي حاجة من العين 2

2- حاولي ترمشي وتخلي دموعك تغسل عينك ، من غير ما تفركيها:

فرك العين هو رد فعل طبيعي منك مجرد ما تحسي ان حاجة دخلت في عينك ، ولكن الحقيقة ان ده ممكن يسبب ضرر اكتر لعينك ، عشان كده حاولي انك تقاومي الرغبة انك تعمل ده وحاولي تزيلي الرملة او التراب بانك ترمشي كذا مرة ورا بعض ، لان دي الطريقة العادية اللي جسمك بيحمي بيها عينك من اي حاجة ممكن تدخل فيها وتكون خطر ، والحيلة دي ممكن تساعدك في ازالة الحاجة اللي دخلت في عينك.

طرق لازالة اي حاجة من العين 3

3- اعرفي هل تقدري تحددي ايه اللي دخل في عينك:

بمجرد ما تبقي في مكان اضاءته كويسة ، بصي لفوق وتحت وللجوانب ، واعرفي هل قادرة تشوفي اللي دخل في عينك ولا لا ، لو مقدرتيش تشوفيه على طول ممكن يكون جوه الجفن ، وعشان تفحصي تحت الجفن العلوي ، حطي عود قطن على الجفن من بره واتني الجفن على طرفه بالراحة ، وبعدين بصي لتحت وشوفي لو قدرتي تشوفي اللي دخل في عينك ، اما بالنسبة للجفن اللي تحت ، بصي الاول للجفن وامسكيه بالراحة واسحبيه بالراحة لتحت.

طرق لازالة اي حاجة من العين 4

4- خرجي حبيبات الرملة او التراب بحركة دائرية باستخدام عود قطن:

لو لقيتي حاجة جوه جفنك ، ممكن تحاولي تخرجيها بعود قطن مبلول ، امسكي جفنك بصوباع واحد ، وحطي عليه عود القطن ، وبحركة دائرية بالراحة ، شيلي اللي جوه عينيكي.

طرق لازالة اي حاجة من العين 5

5- اغمري عينك في ماية نضيفة:

لو عندك كوب عين متاح استخدميه ، اول حاجة اشطفي كوب العين بالماية ، امليه لحد نصه بماية نضيفة او بغسول العين ، وبعدين حطي الكوب مباشرة على العين ، واضغطي على الكوب على بشرتك لمنع اي تسرب ماية ، ميلي راسك لورا وافتحي عينك على الاخر ، حركي عينك من جنب للتاني وفوق وتحت عشان تخلي الماية تغسل كل اجزاء العين.

طرق لازالة اي حاجة من العين 6

لو كوب العين مش متاح عندك او هتخافي تستخدميه ، اعتمدي على الطريقة دي ، هاتي طبق املية بالماية وحطي راسك فيه وعينيكي مفتوحة ، وحركي عينك عشان الماية تغسل كل الاجزاء ، اول ما تخرجي راسك من الماية ، ارمشي كذا مرة عشان تعرفي لو اللي في عينيكي خرج ولا لا.

طرق لازالة اي حاجة من العين 7

الاختيار التالت هو انك تحطي عينك تحت الماية الجارية ، اما تحت الحنفية او الدش ، امسكي الجفن اللي تحت واسحبيه بايدك شوية مع امالة راسك لجنب واحد ، وخلي الماية تطرد اللي دخل في عينك.

طرق لازالة اي حاجة من العين 8

6- اغسلي عينك مدة وقت مناسبة:

مهم تعرفي انتي محتاجة وقت قد ايه لشطف عينك ، لو دخل في عينك اي حاجة خفيفة زي صابون الايد او الشامبو ، شطف العين لمدة 5 دقايق هتكون كافية ، اما لو دخل فيها اي مواد كيميائية ، اتأكدي من شطف عينيكي لمدة 15 دقيقة على الاقل ، اما لو دخل فيها مادة قلوية زي هيدروكسيد الصوديوم او الكاسيوم ، اشطفيها لمدة 60 دقيقة على الاقل ، وافتكري دايما ان لو دخلت اي مواد كيميائية في عينك ، اطلبي العناية الطبية.

طرق لازالة اي حاجة من العين 9

7- اطلبي مساعدة شخص:

ممكن تطلبي من شخص يساعدك ويفحص عينك بالنيابة عنك ، لان الشخص التاني هيكون اهدا منك ومش متوتر زيك وهيدور على الحاجة اللي دخلت عينك بهدوء اكتر ، اسحبي جفنك وبصي لتحت وفوق ببطء عشان تسمحي للشخص بفحص عينك كويس ، واتأكدي انه يغسل ايده قبل ما يفحص عينك.

طرق لازالة اي حاجة من العين 10

تعملي ايه لو فركتي عينك وايدك مكانها فلفل حار:

الافضل ماتغسليش العين بالماية لان ده هيزود الحرقان ، في الحالة دي استخدمي اللبن لانه حامضي وهيفكك الكابسيسين في الفلفل الحار ، وبالتالي هيخفف الالم ، اول حاجة اغسلي ايدك بالصابون وبعدين انقعيهم في اللبن للتخلص من اي اثار من الفلفل الحار ، وبعدها بللي منديل باللبن واعملي بيه ضغط بالراحة على العين.

طرق لازالة اي حاجة من العين 11

مقالات متعلقه

افضل 8 وجبات خفيفة بعد التمرين لانقاص الوزن وزيادة العضلات

افضل 8 وجبات خفيفة بعد التمرين لانقاص الوزن وزيادة العضلات

علامات بيديهالك جسمك تعتبر تحذيرات مهمة لمشاكل صحية

علامات بيديهالك جسمك تعتبر تحذيرات مهمة لمشاكل صحية

استخدام موبايلك في الحمام ممكن يسبب لك المشكلة دي!

استخدام موبايلك في الحمام ممكن يسبب لك المشكلة دي!