7 منتجات تجميل دكاترة الجلدية ضافوها للقائمة السودا للمنتجات اللي ممكن تضر البشرة

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
571

كلنا اتعملنا اننا نثق دايما في منتجات التجميل اللي مكتوب عليها “موافق عليه من قبل اطباء الجلدية” ، ونصايح واراء الاخصائيين مهمة لانها بتكون مهنية ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم 7 منتجات تجميل مضرة للبشرة حسب توصيات دكاترة الجلدية.

منتجات تجميل مضرة للبشرة:

1- لوشن الايد والجسم:

الكريمات عادة بتكون اتقل واكتر لزوجة من اللوشن ، الكريمات بتخترق الجلد وبتكون حاجز بيمنع فقدان الرطوبة من الجلد ، في حين ان اللوشن مش بيعمل ده ، اما لوشن الجسم بتحتوي عادة على نسبة عالية من الماية ، اللوشن هيكون مفيد للبشرة غير الجافة بشكل مفرط او لو بشرتك دهنية ومش عايزة ملمس دهني على الجلد.

منتجات تجميل مضرة للبشرة
منتجات تجميل مضرة للبشرة

2- ماسكات الفحم:

ماسكات الفحم ليها معارضين كتير من دكاترة الجلدية ، لان النوع ده من الماسكات مش بس مؤلمة ، ولكن كمان بتضر بنية الجلد ، مكونات الماسك ده بتكون قاسية جدا على البشرة ، لانها بتزيل خلايا الجلد والشعر الرقيق والزيوت الطبيعية من الجلد ، والافضل انك تستخدمي بدالها ماسكات الطين افيد والطف على البشرة.

منتجات تجميل مضرة للبشرة 2

3- سبراي واقي الشمس:

السبراي الواقي من الشمس اكيد هو سهل جدا في الاستخدام ، لكن الافضل استخدام الكريمات ، لانه مستحيل انك هتعرفي تحطي من السبراي طبقة سميكة على البشرة وبالتالي مش هيعمل طبقة حماية كافية ، بالاضافة ان عند رشه المنتج بيفقد جزئيا عناصره النشطة قبل الوصول للجلد ، كمان دكاترة الجلدية بينصحوا بمنتجات الوقاية من الشمس اللي بتحتوي على اكسيد الزنك لانها بتكون الطف على الجلد واكتر فاعلية ، وبتعكس الاشعة فوق البنفسجية ومش بتمتصها.

منتجات تجميل مضرة للبشرة 3

4- زيت التان:

دكاترة الجلد مش بينصحوا كمان بزيت التان او زيت التسمير ، لانها بتوفر حماية قليلة من الاشعة فوق البنفسجية وكمان بتسد المسام ، وده هيأدي لزيادة مشاكل الجلد وهيضره.

منتجات تجميل مضرة للبشرة 4

5- كريم الهيدروكورتيزون:

الكريم ده هو عبارة عن منتج ستيرويد قوي ، والمفروض يتم استخدامه لما الشخص يكون بيعاني من امراض جلدية خطيرة ، ومع ذلك ، في اشخاص كتير بيستخدموه على حب الشباب من غير وصفة طبية وده مضر جدا لانه ممكن يسبب طفح جلدي, ترقق الجلد, التهاب الجلد, حب الشباب ، بعد استخدامه فترة طويلة.

منتجات تجميل مضرة للبشرة 5

6- ماسكات القدمين:

دكاترة الجلدية مش ينصحوا باستخدام ماسكات القدمين المرطبة او المغذية ، الكريمات ليها نفس التأثير واسهل في الاستخدام ، وبالتالي ماسكات القدمين مش عملية ومش مريحة بشكل كافي.

منتجات تجميل مضرة للبشرة 6

7- زيت جوز الهند:

زيت جوز الهند ليه شعبية كبيرة في عالم التجميل ، سواء للبشرة او الشعر ، ولكن هو مش الاختيار الافضل لاستخدامه للوجه ، لانه بيخلي البشرة دهنية وبيسد المسام ، ونتيجة لده هيأدي لظهور حب الشباب والتصبغ.

منتجات تجميل مضرة للبشرة 7

مقالات متعلقه

تحدي اليوم الواحد لتوهج بشرتك قبل الفرح

تحدي اليوم الواحد لتوهج بشرتك قبل الفرح

مكون واحد بس لمنع علامات الشيخوخة

مكون واحد بس لمنع علامات الشيخوخة

مكونات طبيعية اساسية ومتعددة الاستخدامات للبشرة والشعر

مكونات طبيعية اساسية ومتعددة الاستخدامات للبشرة والشعر