6 نصايح للعناية ببشرتك في الصيف

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
790

اغلب النصايح بتبقى عن طرق العناية بالبشرة في الشتا واهمية ترطيبها ، ولكن في الصيف كمان البشرة بتكون معرضة اكتر للمشاكل بسبب حرارة الجو والرطوبة اللي بتأثر بشكل سلبي على بشرتنا ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف على 6 نصايح للعناية ببشرتك في الصيف تدخليهم في روتينك اليومي.

نصايح للعناية ببشرتك في الصيف:

1- حماية بشرتك من الشمس:

كلنا عارفين ان الشمس من اكتر الحاجات اللي ممكن تضر بشرتك ، عشان كده لازم تتأكدي من استخدام واقي الشمس قبل ما  تخرجي من البيت ، ممكن تستخدمي واقي شمس كريم للوش ، واقي سبراي للجسم.

نصايح للعناية ببشرتك في الصيف
نصايح للعناية ببشرتك في الصيف

2- اعتني بالساقين:

لو هتحلقي الساقين ، اتأكدي انك تعملي ده بشكل صح ، اتأكدي من تقشير بشرتك لفتح المسام ، عشان يبقى سهل الوصول لبصيلات الشعر اثناء الحلاقة ، جربي الحلاقة بمنتج طبيعي زي زيت جوز الهند بدل الجل او الصابون ، عشان الجلد يبقى ملمسه انعم وشكله صحي اكتر ، وبعد الحلاقة اتأكدي من ترطيب بشرتك عشان تمنعي جفاف الجلد.

نصايح للعناية ببشرتك في الصيف 2

3- التحكم في المسام:

النصيحة دي مهمة للوش ولكن هي مناسبة كمان لاي جزء في جسمك ، اتأكدي من تقشير الجلد دايما لازالة خلايا الجلد الميتة اللي بتكون طبقات على البشرة ، لان الطبقات الاضافية من الجلد دي بتسد المسام ، اتأكدي من تنضيف بشرتك بالغسول المناسب واستخدام التونر والترطيب مرتين في اليوم لتقليل حجم المسام الواسعة.

نصايح للعناية ببشرتك في الصيف 3

4- استخدام ماسك البشرة:

استخدمي ماسكات مختلفة عشان تفيدي بشرتك بقدر الامكان ، سواء ماسكات للنضارة, تنضيف المسام, تهدئة البشرة خصوصا بعد التعرض للشمس فترة طويلة ، ومن افضل الماسكات للصيف هي ماسكات الفحم, النعناع, جل الصبار.

نصايح للعناية ببشرتك في الصيف 4

5- التقليل من المكياج:

في الصيف بيكون صعب ان المكياج يستمر فترة طويلة بسبب حرارة الجو والرطوبة ، عشان كده افضل نصيحة ليكي هي تقليل المكياج ، في بعض الاوقات ، بيكون القليل اكتر ، كل ما قل المكياج اللي بتستخدميه ، زادت قدرة بشرتك على التنفس ، كمان لو انتي بره البيت وبدأتي تعرقي المكياج مش هيتأثر بشكل كبير ، لان مش حاطه من الاول مكياج كتير ، ولاختيار اخف على بشرتك في الصيف استخدمي BB كريم بدل كريم الاساس ، وتينت ملون للشفايف بدل الروج.

نصايح للعناية ببشرتك في الصيف 5

6- اشربي ماية كتير:

كلنا عارفين ان شرب الماية مهم جدا ، ولكن للاسف معظمنا مش بيشرب كمية ماية كفاية في اليوم ، مهم جدا تجديد بشرتك وافضل طريقة تحققي بيها ده هو شرب الماية ، لانه بيحتوي على كل العناصر الغذائية اللي بشرتك محتاجاها.

لو مشيتي على ال 6 نصايح دول هتحافظي على بشرتك صحية خلال فصل الصيف.

نصايح للعناية ببشرتك في الصيف 6

مقالات متعلقه

الترتيب الصح لمنتجات العناية بالبشرة

الترتيب الصح لمنتجات العناية بالبشرة

اسرار ونصايح الخبراء لتحويل البشرة الباهتة لبشرة نضرة مثالية

اسرار ونصايح الخبراء لتحويل البشرة الباهتة لبشرة نضرة مثالية

7  منتجات تجميل دكاترة الجلدية ضافوها للقائمة السودا للمنتجات اللي ممكن تضر البشرة

7 منتجات تجميل دكاترة الجلدية ضافوها للقائمة السودا للمنتجات اللي ممكن تضر البشرة