5 حيل تحولي بيهم المانيكير اللامع لمات

ريهام محمود
ريهام محمود
في
أظافر
579

المانيكير المات او غير اللامع من الحاجات التريندي جدا ، ولو ماعنديش مانيكير مات او عندك مانيكير لامع ومش لاقيه نفس الدرجة مات ، ماتقلقيش النهاردة هنقولك 5 حيل تحولي بيهم المانيكير اللامع لمات بسهولة ، تابعي معانا السطور الجاية.

حيل تحولي بيهم المانيكير اللامع لمات:

1- استخدمي Top coat مات:

دلوقتي متوفر Top coat او طبقة علوية تقدري تحولي بيها اي مانيكير لامع لمات ، والطبقة العلوية مش بس هتديكي لمسة نهائية مات ولكن كمان هتطول عمر المانيكير.

حيل تحولي بيهم المانيكير اللامع لمات
حيل تحولي بيهم المانيكير اللامع لمات

2- امزجي مع المانيكير بودرة تلك:

بودرة التلك من الحاجات اللي هتساعدك تحولي المانيكير اللامع لمات ، كل اللي هتعمليه امزجي كمية من بودرة التلك مع المانيكير ، ممكن كمان كبديل لبودرة التلك تستخدمي النشا او البيكنج بودر ، ولكن اتأكدي انك تعملي ده مع كمية صغيرة من المانيكير ، اعملي الكمية اللي انتي هتستخدميها في المرة الواحدة بس ، صبي شوية من المانيكير في طبق صغير او على لوح زجاجي ، وضيفي له شوية من بودرة التلك واخلطيهم مع بعض بعود اسنان ، وحطي المانيكير على ضوافرك باستخدام فرشة.

حيل تحولي بيهم المانيكير اللامع لمات 2

3- اعملي تلميع للمانيكير:

ممكن تعملي لمسة نهائية مات بعمل تلميع خفيف للمانيكير ، استني كام ساعة لحد ما المانيكير بتاعك ينشف تماما ، وبعدها لمعي السطح بشكل خفيف ، واتأكدي من عدم تلميع الطبقى العلوية ، خليكي دقيقة بشكل كافي لتغطية منطقة الضوفر بالكامل بمبرد التلميع للحصول على شكل متساوي.

حيل تحولي بيهم المانيكير اللامع لمات 3

4- استخدمي بلاشر بودر:

لو عايزة لون باستيل بينك او احمر مات ، استخدمي بلاشر بودر لاضافة لمسة نهائية مات ، حطي كمية صغيرة من المانيكير الابيض على طبق زجاجي وضيفي له شوية من البلاشر البودر ، وامزجيه بعود اسنان ، وحطيه على ضوافرك باستخدام فرشة للحصول على مانيكير مات.

حيل تحولي بيهم المانيكير اللامع لمات 4

5- البخار:

بعد ما تحطي المانيكير بتاعك وقبل ما ينشف بشكل كامل ، عرضي الضوافر للبخار ، الطريقة دي هتديكي لمسة نهائية ناعمة مات للمانيكير.

حيل تحولي بيهم المانيكير اللامع لمات 5

مقالات متعلقه

حيل بسيطة تحولي بيهم المانيكير اللامع لمات

حيل بسيطة تحولي بيهم المانيكير اللامع لمات

أفكار جديدة لمانيكيرك في صيف 2016 .. اتعرفي عليها

أفكار جديدة لمانيكيرك في صيف 2016 .. اتعرفي عليها

موضة المانيكير المات و ازاى تحولى المانيكير اللامع لمانيكير مات؟

موضة المانيكير المات و ازاى تحولى المانيكير اللامع لمانيكير مات؟