6 طرق تستخدمي بيهم خل التفاح لعلاج القشرة

ريهام محمود
ريهام محمود
في
شعر
262

من بين كل مشاكل الشعر اللي ممكن نكون بنعاني منها ، لو في مشكلة واحدة صعبة ومش بتتحل بسهولة هتكون هي مشكلة قشرة الراس ، قشرة الراس من اكتر المشاكل اللي بيعاني منها كتير من البنات ، وممكن تبقى مشكلة اكبر انها تسبب كمان حكة وتقشير في فروة الراس ، وفي حين ان في مئات من انواع الشامبو المضادة للقشرة الموجودة في السوق ، الا انك مازلتي بتبقي مش راضية عن النتايج ، فده الوقت اللي تستخدمي فيه خل التفاح ، بسبب خصائصه المضادة للميكروبات ومضادات الاكسدة ، ده بيخليه مفيد للشعر بطرق كتير ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم 6 طرق لعلاج القشرة بخل التفاح.

ازاي خل التفاح بيعالج قشرة الراس:

– بيحتوي على خصائص مضادة للالتهابات: خصائص خل التفاح بتساعد على تقليل التهيج والاحمرار الناتج عن قشرة الراس.

– بيحتوي على خصائص مضادة للميكروبات: بيساعد على قتل البكتيريا والفطريات اللي بتسبب قشرة الراس ، بالاضافة انه بيتحكم في عدوى الخميرة اللي بتسبب قشرة الراس.

– موازنة مستويات الاس الهيدروجيني: لما بتستخدمي منتجات بتحتوي على درجة حموضة اعلى ، ده ممكن يهيج فروة الراس ، ويسبب الحكة والتقشير ، وخل التفاح ممكن انه يساعد في خفض مستويات الاس الهيدروجيني لفروة الراس ، وبالتالي بيقلل من اعراض قشرة الراس.

– ازالة تراكم المنتجات: واحدة من اسباب ظهور قشرة الراس هو تراكم المنتجات على قشرة الراس ، خل التفاح بيحافظ على فروة الراس نضيفة ، وبالتالي بيمنع قشرة الراس.

طرق لعلاج القشرة بخل التفاح 1
طرق لعلاج القشرة بخل التفاح 1

طرق لعلاج القشرة بخل التفاح:

قبل استخدام الوصفات لازم تعملي اختبار حساسية الاول ، لان خل التفاح هو مكون حمضي بطبيعته ، فلازم تعملي اختبار قبل استخدامه على شعرك ، هاتي كمية من خل التفاح المخفف بالماية بنسبة 1:5 يعني كمية الماية تكون اكتر من خل التفاح 5 مرات  ، حطيه على ضهر ايدك ولاحظي لو هيحصل اي علامات احمرار او التهاب او تهيج ، لو ماحصلش اي رد فعل بعد 24 ساعة ، تقدري تستخدميه على شعرك بكل امان.

1- غسول خل التفاح:

الغسول ده مش بس هيساعد على ازالة قشرة الراس ، كمان هيزيل التراكم من فروة الراس ، وهيضيف لمعان لخصلات الشعر الباهتة ، بالاضافة انه بينضف الشعر وفروة الراس بعمق ، وهيدي شعرك التغذية اللي محتاجها.

اللي هتحتاجيه:

– 1 كوباية ماية.

– 2 معلقة كبيرة من خل التفاح.

طريقة التحضير:

اخلطي خل التفاح مع الماية ، اغسلي شعرك بالشامبو بالطريقة العادية ، بعد ما تغسلي شعرك بالبلسم ، حطي خليط خل التفاح على فروة راسك بالتساوي ودلكيه ، سيبيه كام دقيقة ، وبعدها اغسليه بالماية الباردة ، استخدمي الغسول ده مرة كل اسبوعين.

طرق لعلاج القشرة بخل التفاح 2
طرق لعلاج القشرة بخل التفاح 2

2- مساج خل التفاح وزيت شجرة الشاي:

زيت شجرة الشاي كمان من المكونات اللي بتساعد على علاج فروة الراس ، خصائصه المضادة للفطريات بتعالج نمو الخميرة في فروة راسك ، اللي بتسبب قشرة الراس ، بالاضافة انه يعتبر منعم طبيعي للشعر ، كمان بيمنع التقشر وبيلطف فروة الراس ، وخليط زيت شجرة الشاي مع خل التفاح يعتبر علاج مثالي للسيطرة على قشرة الراس.

اللي هتحتاجيه:

– 3 معالق كبيرة من خل التفاح.

– 3 نقط من زيت شجرة الشاي.

طريقة التحضير:

امزجي المكونين مع بعض ودلكي فروة راسك بالخليط ، سيبيه على فروة الراس لمدة 10 دقايق وبعدها اغسلي شعرك بالشامبو بالطريقة العادية ، كرري الطريقة دي مرة واحدة في الاسبوع للحصول على نتايج ملحوظة.

طرق لعلاج القشرة بخل التفاح 3

3- غسول الشعر بخل التفاح وشاي البابونج:

شاي البابونج مليان بمضادات الاكسدة ، وده بيخليه ممتاز للعناية بالشعر ، مقشر طبيعي ، بيساعد على التخلص من خلايا الجلد الميتة المتراكمة على فروة الراس ، ده بيساعد على تقليل قشرة الراس واعراضها زي الحكة.

اللي هتحتاجيه:

– 1 معلقة كبيرة من خل التفاح.

– 1 كوباية من شاي البابونج.

طريقة التحضير:

حضري كوباية من شاي البابونج وضيفي له خل التفاح ، بعد غسل شعرك بالشامبو والبلسم ، حطي الخليط على شعرك وسيبيه لحد ما ينشف ، وسيبيه على الشعر من غير ما تشطفيه ، كرري الطريقة دي مرة كل اسبوعين.

طرق لعلاج القشرة بخل التفاح 4

4- ماسك خل التفاح وجل الصبار:

الصبار من افضل المكونات الطبيعية المفيدة لكتير من مشاكل الشعر والبشرة ، بالاضافة لخصائصه العلاجية هو كمان بيخلص فروة الراس من خلايا الجلد الميتة ، وبالتالي بيساعد على علاج قشرة الراس ، بالاضافة انه بيرطب الشعر وفروة الراس وبيحافظ عليها نضيفة.

اللي هتحتاجيه:

– 5 معالق كبيرة من جل الصبار.

– 3 معالق كبيرة من خل التفاح.

– 1 كوباية ماية.

طريقة التحضير:

امزجي كل المكونات مع بعض كويس ، وزعي الخليط بالتساوي على فروة الراس وسيبيه لمدة 20 دقيقة ، بعدها اغسليه بالماية الباردة ، استخدمي الماسك ده مرة واحدة في الاسبوع للحصول على افضل النتايج.

طرق لعلاج القشرة بخل التفاح 5

5- ماسك خل التفاح وصودا الخبز:

صودا الخبز (الكربوناتو) تعتبر مكون تنضيف فعال بيساعد على تقشير فروة الراس والتخلص من خلايا الجلد الميتة ، ولما بتتخلط بخل التفاح بيبقى علاج فعال للتخلص  من قشرة الراس والحفاظ على فروة الراس نضيفة وصحية.

اللي هتحتاجيه:

– 2 معلقة كبيرة من خل التفاح.

– 2 معلقة كبيرة من صودا الخبز.

طريقة التحضير:

امزجي المكونين لحد ما يشكلوا عجينة ، حطي المعجون ده على فروة راسك ودلكيه ، بعد 5 دقايق اغسلي شعرك بالماية الباردة.

طرق لعلاج القشرة بخل التفاح 6

6- سبراي خل التفاح:

لو قلقانة من استخدام خل التفاح بشكل مباشر على فروة الراس ، ممكن تستخدميه كسبراي للشعر.

اللي هتحتاجيه:

– ¼ كوباية ماية سخنة.

– ¼ كوباية من خل التفاح.

– 6 نقط من زيت شجرة الشاي.

– 5 اقراص اسبرين مطحون.

طريقة التحضير:

اخلطي كل المكونات مع بعض وصبيهم في ازازة ببخاخ ، مرة واحدة في الاسبوع قبل غسل شعرك ، رشي الخليط على فروة الراس بالكامل وسيبيه لمدة 20 دقيقة ، بعدها اغسلي شعرك بالشامبو والبلسم بالطريقة العادية.

بغض النظر عن الطريقة اللي هتختاريها لاستخدام خل التفاح ، اتأكدي انه مش هيحرق فروة راسك او هيهيجها ، ولو ده حصل وقفي استخدامه على شعرك فورا.

طرق لعلاج القشرة بخل التفاح 7

مقالات متعلقه

افضل زيوت للشعر الخفيف هتساعدك على تكثيفه

افضل زيوت للشعر الخفيف هتساعدك على تكثيفه

ضيفي الملح للشامبو قبل الشاور لحل اكبر مشاكل شعرك

ضيفي الملح للشامبو قبل الشاور لحل اكبر مشاكل شعرك

8 طرق تستخدمي بيهم صودا الخبز للتخلص من القشرة

8 طرق تستخدمي بيهم صودا الخبز للتخلص من القشرة