افضل مكونات الجمال لصحة البشرة ، ومصادرها

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
433

لما الموضوع يتعلق بالعناية بجسمك ، فجملة “you are what you eat” يعني “انت ما تأكله” صحيحة تماما ، لانك هتتفاجئي من مقدار تأثير النظام الغذائي على شكلك ، لو انتي عايزة شعر كثيف وبشرة صحية وناعمة وضوافر قوية ، فانتي محتاجة لاضافة شوية من افضل مكونات الجمال لنظامك الغذائي ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم قائمة افضل مكونات الجمال تدخليهم في روتينك اليومي.

افضل مكونات الجمال:

الجلد هو اكبر عضو في الجسم ، ومحتاج للعناية عشان تحافظي عليه صحي ، ومش بس كده ، لكن الاكتر ان بشرتك وشعرك وضوافرك هي اول الاماكن اللي هيظهر عليها علامات سوء او نقص التغذية ، وفي كتير من الاطعمة المفيدة اللي بتحسن من صحة بشرتك وشعرك وضوافرك ، عشان كده النهاردة قررنا اننا نركز على بعض المجموعات المفيدة المختلفة اللي ممكن تستفادي منها.

1- الاحماض الدهنية اوميجا 3:

اوميجا 3 هي احماض دهنية بتدعم انتاج الزيت الصحي في الجلد والشعر ، وكمان بتساعد على الترطيب ، وده بدوره بيساعد في تقليل علامات الشيخوخة وتلف البشرة ، والابحاث اثبتت ان اوميجا 3 بتحمي من اشعة الشمس فوق البنفسجية الضارة ، وبالتالي هي قادرة على تقليل بقع الشمس اللي ممكن تحصل في البشرة.

هتلاقي اوميجا 3 في زيت السمك, الجوز, بذور الكتان, الاسماك الدهنية زي التونة والسلمون ، ممكن تستخدمي المكونات دي كجزء في وصفات لذيذة ، او تاخدي معلقة صغيرة من الجوز او زيت بذور الكتان وتخلطيهم مع بعض.

افضل مكونات الجمال
افضل مكونات الجمال

2- الكولاجين:

الكولاجين هو بروتين على شكل الياف بتساعد في بناء البشرة ، لانه مع تقدمنا في السن الالياف دي بتبدأ تتفكك وبتاخد وقت طويل لاصلاحها مرة تانية ، والنظام الغذائي الصحي الغني بالكولاجين ممكن انه يقلل من التجاعيد ويحسن الترطيب والمرونة ، بالاضافة لتقوية الشعر والضوافر.

هتلاقي الكولاجين في كتير من المنتجات الحيوانية زي الاسماك, الفراخ, بياض البيض ، بالاضافة كمان لبعض المصادر النباتية زي الفواكه الحمضية (زي البرتقان, اليوسفي, الليمون), التوت, الخضروات اللي لونها احمر واصفر , الثوم.

وعشان تحصلي على شكل مركز اكتر للكولاجين ، جربي اضافة مكمل الكولاجين لاي وصفة ، واسهل حاجة ممكن تضيفيها للعصاير.

افضل مكونات الجمال 2

3- فيتامين أ A:

فيتامين أ هو مادة كيميائية نباتية مهمة لبشرة صحية ، بالاضافة انه يعتبر مضاد اكسدة ، ومفيد لصحة العين ، وبيحفز نشاط الخلايا الليفية (وهي الخلايا اللي بتبني الياف الكولاجين).

وفيتامين أ هنلاقيه موجود في اطعمة كتير زي الفواكه الحمضية, الاناناس, التوت, البروكلي, الخضروات الورقية, البيض, الطماطم ، وبننصحك بالتوت بشكل خاص لانه بيحتوي على نسبة عالية من العناصر الغذائية.

افضل مكونات الجمال 3

4- فيتامين ب B:

فيتامين ب عبارة عن مجموعة من 8 فيتامينات مختلفة وكلها مهمة للعناية بالبشرة ، على سبيل المثال ، فيتامين B3 (النياسين) و فيتامين B5 (البيوتين) ، مهمين جدا لنقاء البشرة وتوحيد لونها ، وكلهم بيشكلوا قوة مضادة للاكسدة ممكن انها تعالج شيخوخة الجلد وتساعد على انتاج خلايا جديدة صحية.

من اهم مصادر فيتامين ب هي المصادر الحيوانية زي اللحوم, المأكولات البحرية, الفراخ, البيض, منتجات الالبان ، وده السبب في ان بياض البيض غالبا بيستخدم في خلطات الجلد والشعر ، وهتلاقيه كمان موجود في مصادر نباتية زي الافوكادو, العسل, الاناناس, البقوليات, الخضروات الورقية, والبذور.

افضل مكونات الجمال 4

5- فيتامين سي:

فيتامين سي هو مصدر اساسي للمركبات الحيوية لروتين جمالك ، ضروري لاصلاح الانسجة وتكوين الكولاجين ، وكمان يعتبر مضاد للاكسدة ، فيتامين سي هو افضل صديق لبشرتك ، ومش بس كده كمان هو مفيد للمناعة ، وبالتالي هو بيحافظ على صحتك من الداخل والخارج.

ومن اهم مصادر فيتامين سي هي الفواكه الحمضية, الفراولة, الاناناس, الافوكادو, الطماطم, الكيوي , الشمام, البطاطس.

افضل مكونات الجمال 5

6- فيتامين هـ E:

فيتامين هـ كمان من الفيتامينات الاساسية للجمال ، وهو فيتامين مهم لتقليل الالتهاب وانتاج خلايا جديدة ، وفيتامين هــ ممكن تطبيقه بشكل موضعي او اكله ، فيتامين هـ ممكن يستخدم كمرطب وغني بمضادات الاكسدة المفيدة للبشرة ، ومهم للمساعدة في علاج الامراض الجلدية زي الصدفية والاكزيما ، وثبت كمان انه من المغذيات اللي بتمنع تشقق البشرة وجفاف الجلد اللي حوالين الضوافر ، وبالتالي تقدري تستخدميه كمان على ايديكي.

اهم مصادر فيتامين هـ للاستخدام الخارجي هو زيت فيتامين هـ ، وهتلاقيه كمان في جوز الهند, البذور, المكسرات, الخضروات الورقية الخضرا, القرع, الافوكادو.

افضل مكونات الجمال 6

7- الحديد:

الحديد هو معدن اساسي مهم جدا بيدعم صحة الدم والجلد ، لو الحدي منخفض في الجسم هتلاحظي تكسر الشعر, ضعف الضوافر, وجفاف وتقشر الجلد ، اتأكدي من انك بتاخدي الكمية اللي جسمك محتاجها من الحديد من خلال اللحوم الحمرا, البقوليات, الخضروات اللي اوراقها خضرا.

افضل مكونات الجمال 7

8- السيلينيوم:

السيلينيوم هو معدن اساسي ، وده معناه انه مهم جدا ، ولكن انتي محتاجة بس كمية قليلة منه ،هو مهم جدا لنمو الشعر والضوافر ، بالاضافة لتقليل الالتهاب وازالة السموم ، للحصول على شعر كثيف وبيلمع وضوافر قوية ، دوري على السيلينيوم في المكسرات البرازيلية, المشروم, والمأكولات البحرية.

افضل مكونات الجمال 8

9- الماية:

مهم جدا شرب كمية كافية من الماية ، حل بسيط وسهل جدا لصة الجلد هو انك تحافظي على رطوبتة ، بننصحك بشرب كوباية ماية اول ما تصحي من النوم وكوباية مع كل وجبة ، والاحتفاظ بازازة ماية جنبك طول اليوم هيساعدك تشربي طول اليوم وماتنسيش الماية.

لو مش بتحبي طعم الماية لوحدها ، ممكن تضيفي لها بعض الفواكه الحمضية او التوت عشان تضيفي لها نكهة مختلفة بالاضافة ان الاضافات دي مفيدة للبشرة وهتحسن من صحتها.

افضل مكونات الجمال 9

بعض ماسكات البشرة والشعر:

مقشر البشرة المضيء:

هتحتاجي:

– 2 معلقة كبيرة من زيت جوز الهند.

– 1/4 حبة افوكادو.

– 1 معلقة كبيرة عسل.

– 2 – 3 حبات فراولة مهروسة.

– 1 معلقة صغيرة من صودا الخبز (الكربوناتو).

في بوله صغيرة اخلطي كل المكونات مع بعض ، دلكي بشرتك بالخليط في حركات دائرية بالراحة من غير فرك قوي ، بعدها اغسلي بشرتك ورطبيها ، كرري المقشر ده مرة واحدة بس في الاسبوع لمنع جفاف البشرة.

افضل مكونات الجمال 10

ماسك مضاد للتجاعيد:

هتحتاجي:

– بياض بيضة واحدة.

– 1 معلقة كبيرة عسل.

– 1 معلقة صغيرة من زيت الجوز.

اخلطي المكونات كلها مع بعض ، وزعي الخليط على بشرتك ، سيبيه لمدة 10 – 15 دقيقة ، وبعدها اغسليه.

افضل مكونات الجمال 11

ماسك لشعر صحي:

هتحتاجي:

– ½ حبة افوكادو.

– 1 معلقة كبيرة عصير ليمون.

– 2 معلقة كبيرة من زيت جوز الهند.

– 1 معلقة كبيرة عسل.

اخلطي المكونات مع بعض ووزعيها على شعرك ، من الاطراف للجذور ، سيبيه لمدة 10 دقايق ، وبعدها اغسليه ، كرري الماسك من 1 – 2 مرة في الاسبوع لافضل النتايج.

افضل مكونات الجمال 12

مقالات متعلقه

اشربي كوباية واحدة من المشروب ده كل يوم لزيادة الكولاجين في الجسم والحصول على بشرة نضرة بشكل طبيعي

اشربي كوباية واحدة من المشروب ده كل يوم لزيادة الكولاجين في الجسم والحصول على بشرة نضرة بشكل طبيعي

مكونات طبيعية اساسية ومتعددة الاستخدامات للبشرة والشعر

مكونات طبيعية اساسية ومتعددة الاستخدامات للبشرة والشعر

6 حاجات بنعملها كل يوم بتدمر بشرتنا من غير ما نحس

6 حاجات بنعملها كل يوم بتدمر بشرتنا من غير ما نحس