طريقة عمل المارشميلو في البيت بأسهل طريقة

ريهام محمود
ريهام محمود
1408

المارشميلو من انواع الحلويات اللي معظمنا تقريبا بيحبها ، ولكن هل جربتي تعمليه بنفسك في البيت قبل كده؟ ممكن تتخيلي انه صعب او مش هتقدري تعمليه في البيت ، لكن على العكس تماما ان طريقته أسهل ما يكون وتقدري تعمليه بنفسك في البيت بمكونات بسيطة ومتوفرة ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشوف مع بعض طريقة عمل المارشميلو بالخطوات والفيديو.

طريقة عمل المارشميلو:

المكونات:

– 12 جرام جيلاتين (5 شيت جيلاتين ناشف) او 3 معالق كبيرة جيلاتين بودر.

– 120 جرام ( ½ كوباية) ماية (لاضافتها للجيلاتين).

– 1 معلقة صغيرة فانيليا.

– 60 جرام (حوالي 1/8 كوباية) عسل نحل او شراب الذرة.

– 200 جرام ( ا كوباية) سكر.

– 2 – 3 معالق كبيرة ماية (لاضافتها للسكر والعسل).

– ذرة ملح.

طريقة عمل المارشميلو
طريقة عمل المارشميلو

طريقة التحضير:

1- هاتي صينية مستطيلة، ادهنيها زيت ، بطنيها بورق زبدة ورشي فوقيه نشا.

2- هاتي بولة صغيرة حطي فيها الجيلاتين لو بتستخدمي النوع الناشف وضيفي له الماية وسيبيه لحد ما يدوب ، لو بتستخدمي الجيلاتين البودر حطي الماية الاول في البولة ورشي فوقيها الجيلاتين  وقلبيه مع الماية وسيبيه 10 دقايق.

3- في حلة على نار متوسطة ، اخلطي السكر والعسل (او شراب الذرة) والماية, ذرة ملح ، وقلبيهم مع بعض لحد ما الخليط يغلي ، وبعدها سيبيه من غير تقليب على النار لحد ما يوصل درجة حرارتة 115 درجة مئوية حوالي دقيقة.

4- حطي خليط الجيلاتين في الميكسر ، وصبي فوقيه خليط السكر وهو سخن بسرعة واضربيهم مع بعض على سرعة عالية لمدة 5 دقايق او لحد ما الخليط يبقى كريمي شبه الكريم شانتي كده.

5- ضيفي الفانيليا للخليط وقلبيهم مع بعض.

6- صبي خليط المارشميلو في الصينية اللي حضرناها وسيبيه لحد ما يتماسك حوالي 4 ساعات على الاقل ولحد 12 ساعة او ممكن تسيبيه ليلة كاملة ، وبعدها قطعيه مكعبات صغيرة ، وانخليه على مصفى عشان تتخلصي من النشا الزيادة.

طريقة عمل المارشميلو 2

7- ممكن تشكليه بطريقة تانية عشان يطلع شكله متساوي زي الجاهز ، افردي على الرخامة ورق زبدة ورشي فوقيه نشا ، وحطي المارشميلو في كيس حلويات ، وابدأي شكليه على شكل اسطوانات طويلة ورفيعة جنب بعض ، وسيبيه لحد ما يتماسك (بياخد وقت اقل من اللي معمول في الصينية) بعدها رشي فوقيه نشا تاني وقطعيه قطع صغيرة ، وانخليه للتخلص من النشا الزيادة.

8- تقدري كمان تعملي مارشميلو ملون ، باضافة لون طعام اثناء مرحلة الخفق في الميكسر في الاخر لما يبقى الخليط كريمي ضيفي لون الطعام وامزجيه كويس ، ممكن تعملي الكمية كلها بنفس اللون او تقسميها وتعملي الوان مختلفة حسب رغبتك.

9- تقدري تخزني المارشميلو في اي برطمان مقفول او كيس زيبلوك في درجة حرارة الغرفة.

ملحوظة: المارشميلووهو لسه طازة هتلاقيه بيدوب في الفم بسرعة ، لكن بعد كام ساعة ، الملمس بتاعه هيتطور وهياخد نفس الملمس المطاطي الاسفنجي زي الجاهز بالظبط.

طريقة عمل المارشميلو 3

الطريقة بالفيديو:

مقالات متعلقه

طريقة عمل وصفة ليالي لبنان

طريقة عمل وصفة ليالي لبنان

طريقة عمل كيك الصفوف اللبنانية

طريقة عمل كيك الصفوف اللبنانية

وصفة التفاح الكريسبي مع الشوفان

وصفة التفاح الكريسبي مع الشوفان