روتين للعناية بالبشرة قبل العيد لبشرة نضرة وصحية

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
1517

خلاص ايام قليلة وهنستقبل العيد ، وبتبدأ تحضيراتنا لاستقباله ، والعناية ببشرتنا بتكون مكثفة عشان نظهر ببشرة نضرة ومشرقة خلال فترة العيد خصوصا لو مش بنهتم ببشرتنا بشكل كافي في الايام العادية ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم روتين للعناية بالبشرة قبل العيد لبشرة نضرة وصحية.

روتين للعناية بالبشرة قبل العيد:

1- تنضيف البشرة:

تنضيف البشرة يعتبر الخطوة الاساسية في روتين العناية بالبشرة ، فلو انتي بتستعملي الصابون لتنضيف بشرتك ، وقفي استخدامه واستخدمي على غسول يكون مناسب لنوع بشرتك ، واستخدميه يوميا الصبح وبالليل ، لان ده هيفرق جدا مع بشرتك ، لان الغسول بيساعد على تجديد خلايا البشرة من خلال ازالة خلايا الجلد الميت ، وده هيأدي للتخلص من بهتان البشرة وهيعيد لها نضارتها.. شوفي من هنا طريقة عمل جلسة تنضيف عميق لمسام البشرة في البيت.

روتين للعناية بالبشرة 1
روتين للعناية بالبشرة 1

2- تقشير البشرة بمقشر لطيف:

البشرة بتحتاج للتجديد والتخلص من خلايا الجلد الميتة المتراكمة ، استخدمي مقشر لطيف على البشرة ، والافضل تستخدمي مقشر طبيعي ، زي سكراب السكر والعسل, سكراب القهوة.

وضروري جدا ترطبي بشرتك بعد التقشير بمرطب مناسب لبشرتك ، دوري على كريمات داخل في مكوناتها حمض اللينوليك, او السيراميد, او الجليسرين.

روتين للعناية بالبشرة 2
روتين للعناية بالبشرة 2

3- تنضيف البشرة بالبخار:

تنضيف البشرة بالبخار بيساعد على فتح المسام وتنضيفها بشكل عميق ، وبتحضر بشرتك لاستقبال منتجات العناية اللي هتستخدميها بعد كده ، بالاضافة ان البخار بيساعد على تعزيز الدورة الدموية في البشرة وتنشيطها.

روتين للعناية بالبشرة 3

4- استخدام سيروم فيتامين سي:

السيروم يعتبر من منتجات العناية بالبشرة المفيدة والفعالة ، وبشكل خاص سيروم فيتامين سي لانه بيساعد على توحيد لون البشرة وتفتيحها ، بالاضافه انه بيحتوي على خصائص مضادة للاكسدة بتحافظ على نضارة البشرة ، عشان كده ضروري انك تدخلي سيروم فيتامين سي في روتين العناية ببشرتك يوميا قبل النوم.

روتين للعناية بالبشرة 4

5- تدليك البشرة:

تدليك البشرة من الحاجات اللي بتساعد على نضارة البشرة ، لانها بتساعد على تعزيز الدورة الدموية من خلال تحفيز الخلايا ، وده بدوره هيخلي البشرة منورة وهتديها تورد طبيعي ، ممكن تعملي حركات مساج باستخدام صوابعك ، او بأداة التدليك اليدوية للبشرة.

روتين للعناية بالبشرة 5

6- استخدام ماسكات البشرة:

في كتير من ماسكات البشرة اللي ممكن تستخدميها حسب احتياج بشرتك ، من ترطيب, تغذية, تفتيح ، ممكن تعملي اي ماسك من الماسكات دي:

– ماسك بياض البيض ، بيساعد على شد البشرة وبيديها نضارة ، لانه بيحتوي على البروتينات اللي بتحفز البشرة على انتاج الكولاجين بشكل اكبر.

– زيت الجوجوبا وزيت اللوز الحلو ، تعتبر من الزيوت المثالية اللي ممكن تستخدميها لمنطقة حوالين العين للتخفيف من الهالات السودا وترطيب المنطقة.

– جل الصبار ، بيحتوي على خصائص مرطبة للبشرة ، بيساعد على توحيد لون البشرة ، ويعتبر حل لكتير من مشاكل البشرة.

– اكياس الشاي الباردة ، كمان من الحاجات اللي بتساعد على تخفيف الهالات السودا والانتفاخات تحت العين.

– ماسك الطماطم ، غني بمضادات الاكسدة المفيدة للبشرة ، كل الي هتعمليه خدي قلب الطماطم ووزعيها على بشرتك ، سيبيه لحد ما ينشف وبعدها اغسليه بماية باردة.. شوفي من هنا 10 وصفات مذهلة لبشرة نضرة وصحية.

روتين للعناية بالبشرة 6

نصايح لبشرة صحية:

العناية بالبشرة مش بيعتمد بس على المنتجات والماسكات لكن كمان لازم تمشي على شوية نصايح صحية هتضيف نضارة لبشرتك.

– اشربي كمية كافية من الماية يوميا ، شرب الماية بشكل منتظم مفيد للجسم بشكل عام وللبشرة بشكل خاص ، لان الماية بتحافظ على رطوبة الجسم ، وبتساعد على ازالة السموم والشوائب من البشرة.

– امشي على نظام غذائي صحي ، كلي فاكهة وخضار اكتر ، لانها بتحتوي على نسبة عالية من الفيتامينات, الماية, المعادن المفيدة للبشرة ، وفي نفس الوقت بتحتوي على سكر طبيعي مش هيضر بشرتك.

– حاولي تتجنبي الاطعمة الدهنية لانها ممكن تسبب ظهور البثور.

– قللي من الكافيين زي القهوة والشاي ، واكتفي باللبن والعصاير الطبيعية.

– ازالة الشعر بطرق لطيفة على بشرتك ماتسببش احمرار او تهيج.

– النوم عدد ساعات كافية مش اقل من 8 ساعات يوميا ، عشان تديها وقت كافي لتجديد نفسها وتحافظي عليها نضرة وصحية.

– حاولي تتجنبي القلق والتوتر لانهم بيأثروا على البشرة بشكل سلبي.

– مارسي الرياضة بانتظام ، لانها بتساعد على تنشبط الدورة الدموية وده بينعكس بشكل ايجابي على البشرة وبيحافظ على نضارتها.

– اتجنبي الاطعمة الغنية بالبهارات والتوابل ، لان اغلب مشاكل الجلد وتصبغات البشرة بيكون سببها مشاكل في الجهاز الهضمي اللي ممكن تسببها التوابل والبهارات الكتير في الاكل.

– كلي الاطعمة الغنية بالبروتين زي البيض, الحبوب الكاملة, الفاصوليا, العدس.

– ماتستغنيش عن واقي الشمس قبل الخروج من البيت ، عشان تحمي بشرتك من اضرار اشعة الشمس فوق البنفسجية.

روتين للعناية بالبشرة 7

طريقة تقشير البشرة في البيت بمكونات طبيعية كأنك في ال SPA!

طين البحر الميت
طين البحر الميت

مقالات متعلقه

فوايد الشبة الجمالية للبشرة

فوايد الشبة الجمالية للبشرة

علاج الايورفيدا للبشرة في البيت في 3 خطوات سهلة

علاج الايورفيدا للبشرة في البيت في 3 خطوات سهلة

مكون واحد بس لمنع علامات الشيخوخة

مكون واحد بس لمنع علامات الشيخوخة