روتين تدليك الوجه لبشرة نضرة وصحية

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
798

تدليك الوجه من الحاجات المفيدة جدا لصحة ونضارة البشرة ، ولو دخلتيه في روتين العناية ببشرتك هتحسي بالفرق على بشرتك ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف مع بعض على روتين تدليك الوجه لبشرة نضرة وصحية بالخطوات والفيديو.

فوايد تدليك الوجه:

1- بيقلل التوتر:

نقط الضغط على الوجه مرتبطة بأنظمة الجسم المختلفة ، ولما بيتم تدليك نقط الضغط دي ، جسمك بيستجيب بشكل ايجابي ، وده هيأدي لانخفاض مستويات القلق وتحسين الحالة المزاجية.

2- بيمنع الشيخوخة:

تدليك الوجه بيساعد على تعزيز تجديد الخلايا وتعزيز نمو الكولاجين ، يعني باختصار التدليك هيأخر عملية الشيخوخة وبشرتك هتبقى اكتر شباب.

3- بيعزز الدورة الدموية:

معروف ان التدليك بيساعد على تعزيز الدورة الدموية ، وده بيأدي لحصول الخلايا على اكسجين ومواد غذائية اكتر ، وبالتالي خلايا البشرة هتكون اكتر صحة ونضارة.

قبل ما نبدأ التدليك في 3 قواعد عشان تعملي التدليك بشكل صحيح:

– الضغط على البشرة يكون ضغط متوسط مش بقوة.

– اتأكدي من نضافة بشرتك وايديكي او ضوافرك قصيرة.

– المسي الوجه بشكل لطيف واتعاملي معاه بالراحة.

روتين تدليك الوجه
روتين تدليك الوجه

روتين تدليك الوجه:

– الخطوة 1: اول حاجة عشان تبدأي التدليك ، حطي مرطب او زيت وجه عشان بشرتك تبقى رطبة ويكون التعامل معاها اسهل ، بعدها حطي صوابعك على الجبهة وحركيها في حركة متعرجة ، مع شد الجلد في اتجاهين عكس بعض ، واستمري في التدليك بالشكل ده مع النقر بصوابعك على الجبهة ، ده بيريح العضلات المتوترة على الجبهة وبيحفز تدفق الدم ، بيشد المسام وبينعم خطوط الجبهة ، كرري التدليك ده حوالي 8 – 10 مرات.

– الخطوة 2: بعد كده بمساعدة الصوباعين الابهام والسبابة ، ابدأي بالضغط عند منابت الشعر من الجانبين واتحركي ببطء من الشمال لليمين في حركات دائرية ، ده هيأدي لتقليل الضغط والتوتر على جبهتك ، وهيساعدك على الاسترخاء ، كرريه لمدة 30 ثانية بشكل مستمر.

– الخطوة 3: دلوقتي خطوة تدليك تحت العيون ، استخدمي الصوباع الوسطاني والصوباع البنصر وتدليك تحت العيون على شكل حرف U ، واتأكدي انك ماتضغطيش اوي اثناء خلي التدليك خفيف ، ده هيساعدك على التخلص من الانتفاخ تحت العين وزيادة تدفق الدم في المنطقة دي.

– الخطوة 4: دلوقتي حطي 4 صوابع على عضم الخدين وحركيهم في ضربات تصاعدية ، ابدأي من نص عضم الخدين لفوق ، التدليك ده بيدي الخدين نضارة ولون وردي طبيعي عن طريق زيادة الدورة الدموية في المنطقة دي.

– الخطوة 5: بصي لفوق واستخدمي الزاوية بين الابهام والسبابة ، واسحبي من خلال خط الفك في حركة هبوطية ، الطريقة دي هتساعد على طرد كل السموم من الوجه وبيساعد على الاسترخاء ، كرريه حوالي 5 – 10 مرات.

– الخطوة 6: اخر خطوة ، حطي ايديكي الاتنين على الوجه كله وخدي انفاس عميقة ومسترخية.

روتين تدليك الوجه 2

الطريقة بالفيديو:

مقالات متعلقه

فوايد منقوع الزبيب الاسود للبشرة

فوايد منقوع الزبيب الاسود للبشرة

سيروم ليلي طبيعي لنضارة البشرة

سيروم ليلي طبيعي لنضارة البشرة

اشربي كوباية واحدة من المشروب ده كل يوم لزيادة الكولاجين في الجسم والحصول على بشرة نضرة بشكل طبيعي

اشربي كوباية واحدة من المشروب ده كل يوم لزيادة الكولاجين في الجسم والحصول على بشرة نضرة بشكل طبيعي