فوايد الشاي الاخضر للشعر ، وطريقة استخدامه

ريهام محمود
ريهام محمود
في
شعر
711

الشاي الاخضر ليه فوايد كتير للشعر ، من ترطيب فروة الراس, التخلص من قشرة الراس, والمساعدة على نمو الشعر ، وغيرها من الفوايد ، تعالي نقولك كل فوايد الشاي الاخضر للشعر ، وازاي تضيفيه لروتين العناية بشعرك.

فوايد الشاي الاخضر للشعر:

الشاي الاخضر بمجرد شربه او وضعه على بشرتك بيقلل من خطر الاصابة بالسرطان وبيخلص البشرة من حب الشباب ، وبالمثل ليه مفعول السحر على الشعر من اول علاج الاطراف المقصفة لاستعادة اللمعان الطبيعي للشعر الباهت.

– بيمنع انقسام اطراف الشعر:

النهايات المقصفة من المشاكل اللي بيعاني منها كتير من البنات ، والشاي الاخضر يعتبر حل فعال للمشكلة دي عن طريق اصلاح الشعر من الجذور للاطراف ، الشاي الاخضر بيحتوي على فيتامين ب اللي بيساعد على ترطيب الشعر وبيتحكم في تكسر الشعر وبيمنع الاطراف المقصفة.

– بيضيف لمعان صحي للشعر:

لو شعرك مفتقد اللمعان او باهت ، فهو اكيد محتاج للتغذية العميقة ، والشاي الاخضر بيحتوي على فيتامين E اللي بيخلي الشعر ناعم وسلس وبيلمع ، حتى انه يعتبر كمان مقشر رائع وبيزيل السموم من شعرك اللي بتسببه العوامل الخارجية الضاره اللي بدورها بتأدي لتلفه.

– بيخلص الشعر من القشرة:

الشاي الاخضر مليان بمضادات الاكسدة ، وده معناه انه مضاد للالتهابات وبيلطف الجلد المتقشر وفروة الراس المتهيجة ، وبيزيل قشرة الراس ، الشاي الاخضر بيحمي بصيلات الشعر من انسدادها بخلايا الجلد الميتة ، وهو واحد من الاثار الجانبية المزعجة لقشرة الراس ، وبالتالي الشاي الاخضر بيساعد على زيادة نمو الشعر.

– بيقلل من تساقط الشعر:

الكافيين الموجود في الشاي الاخضر بيساعد في منع هرمون DTH ، وهو الهرمون اللي بيسبب الصلع ، وبصرف النظر عن ده ، الخصائص المضادة للالتهابات الموجودة في الشاي الاخضر بتساعد في منع تساقط الشعر وزيادة نمو الشعر ، ومش بس كده ، كمان بيساعد على تقوية خصلات الشعر وبيمنع تكسرها.

– بيرطب الشعر:

بسبب فيتامين ب الموجود في الشاي الاخضر ، ده بيخليه عامل ترطيب فعال للشعر ، وده السبب ان كتير من انواع البلسم وكريمات الشعر داخل في مكوناتها الشاي الاخضر ، استخدام الشاي الاخضر هيخليكي تنسي مشكلة جفاف الشعر لانه بيحبس الرطوبة بسهولة وبينعم الشعر.

– بيتحكم في فروة الراس الدهنية:

الشاي الاخضر مش بس علاج للشعر الجاف ولكن كمان للشعر الدهني ، لو بتعاني من فروة راس دهنية ، الشاي الاخضر هو الاختيار المناسب ليكي ، لانه بيتحكم في انتاج الزيت وبيزيل الجذور المسدودة ، حتى انه كمان بيساعد بصيلات الشعر على التنفس لانه بيحتوي على خصائص مضادة للميكروبات.

– بيعزز نمو الشعر:

لما تستخدمي الشاي الاخضر بشكل موضعي ، بسبب محتواه على البوليفينول بيساعد على تطهير وتغذية فروة الراس لتعزيز نمو الشعر بشكل صحي ، غسول الشاي الاخضر ممكن انه يساعد في تهدئة فروة الراس الملتهبة ، وتعزيز تجديد الخلايا لمنع تساقط الشعر وتعزيز نمو الشعر ، ولو البوليفينول الموجود فيه مش كفاية ، الشاي الاخضر بيحتوي كمان على فيتامين E اللي بيحاوب الجذور الحرة وبيمنع تلف بصيلات الشعر.

فوايد الشاي الاخضر للشعر
فوايد الشاي الاخضر للشعر

طريقة استخدام الشاي الاخضر للشعر:

دلوقتي بعد ما عرفنا كل فوايد الشاي الاخضر للشعر ، هنقولك ازاي تستخدميه وتدخليه في روتين العناية بالشعر بتاعك.

1- غسول الشاي الاخضر:

غسول الشاي الاخضر بيساعد على تغذية الشعر الجاف وتعزيز نمو الشعر ، ممكن تستخدمي غسول الشاي الاخضر مرة واحدة في الاسبوع.

اغلي الشاي الاخضر في كوباية ماية لمدة 5 دقايق ، واتأكدي ان الشاي الاخضر من غير اي نكهة ولا محلى ، سيبيه يبرد تماما قبل الاستخدام ، اغسلي شعرك بالشامبو والبلسم بالطريقة العادية ، حطي الشاي الاخضر في ازازة ببخاخ ورشيه على شعرك وهو مبلول ، سيبيه على الشعر لمدة 30 – 45 دقيقة وغطي شعرك بقبعة استحمام او كيس بلاستيك ، وبعدها اغسليه بماية باردة.

وممكن تسيبي الشاي على الشعر من غير شطف مش هيسبب اي ضرر ، كمان ممكن ترشيه على الشعر بشكل يومي.

فوايد الشاي الاخضر للشعر 2

2- ماسك الشاي الاخضر:

الماسك ده بيساعد على تقوية خصلات الشعر, ترطيب فروة الراس, تنعيم الشعر الخشن والجاف ، كرري الماسك ده مرة واحدة في الاسبوع للحصول على افضل النتايج.

اخلطي 1 معلقة كبيرة من الشاي الاخضر او باكيت شاي مع 1 معلقة كبيرة عسل وضيفي لهم كام نقطة من عصير الليمون ، اخلطي المكونات مع بعض كويس ، وزعي الخليط على الشعر من الجذور للاطراف ودلكيه لمدة 10 دقايق ، بعدها اغسليه بالماية الباردة وشامبو خفيف.

فوايد الشاي الاخضر للشعر 3

مقالات متعلقه

علاجات منزلية لاصلاح الشعر التالف

علاجات منزلية لاصلاح الشعر التالف

شامبو العسل الطبيعي لعلاج مشاكل الشعر

شامبو العسل الطبيعي لعلاج مشاكل الشعر

ازاي تعتني بشعرك في ايام الرطوبة؟

ازاي تعتني بشعرك في ايام الرطوبة؟