ازاي تستخدمي الديرما رولر بشكل صح لنمو الشعر

ريهام محمود
ريهام محمود
في
شعر
968

الاجهاد والتلوث والعوامل الخارجية واستخدام المواد الكيميائية القاسية ، كلها حاجات بتأثر شكل سلبي على شعرنا ، واول حاجة بتحصل للشعر هو انه بيتساقط بشكل كبير ، مع ترقق الشعر ، وظهور الفراغات ، ، وعشان تعالجي المشاكل دي من غير ما تستخدمي كيماويات قاسية على شعرك ، الحل هو استخدام الديرما رولر لنمو الشعر بشكل صحي ، والنهاردة هنقولك طريقة استخدامها بشكل صح.

طريقة استخدام الديرما رولر لنمو الشعر:

– الخطوة 1: تعقيمها بعد كل استخدام

الخطوة الاولى هي تعقيم الديرما رولر بعد كل استخدام عن طريق تطهيرها بكحول 70% ، لان الشعر بيكون عليه تراكمات كتير بيتم التخلص منها من خلال الديرما رولر ، بالاضافة لبقايا الزيوت ، وبالتالي ضروري تطهيرها وتنضيفها بعد كل جلسة ، لانها لو ماتنضفتش بشكل صح ، ممكن تسبب التهابات ، عشان كده لازم تتأكدي من تنضيفها كويس بعد كل جلسة.

– الخطوة 2: تطبيق الزيوت

ما تحطيش ابدا الزيوت على الديرما رولر نفسها ، ولكن قسمي شعرك لاقسام ، وباستخدام قطع قطن حطي الزيت ودلكيه شوية على فروة الراس ، وبعدها استخدمي الديرما رولر.

– الخطوة 3: استبدالها عند الضرورة

عادة العمر الافتراضي للديرما رولر هو شهرين ، بعد الوقت ده المفروض تستبدليها بواحدة جديدة ، لان مافيش اسوأ من استخدام جهاز صلاحيته منتهية على شعرك ، لان ده ممكن يضر جذور شعرك واطرافه ويتلفها ، عشان كده لازم تعرفي صلاحية الديرما رولر بتاعتك ، كمان افحصيها كويس وشوفي لو فيها اي تلف او مسكورة بأي شكل من الاشكال ، دوري كمان لو فيها اي ابر متنية او مكسورة ، في الحالة دي لازم تستبدليها.

الديرما رولر لنمو الشعر 1
الديرما رولر لنمو الشعر 1

افضل الزيوت اللي ممكن تستخدميها مع الديرما رولر:

الديرما رولر لوحدها مش هي بس اللي بتساعدد على نمو الشعر ، ولكن كمان الزيوت والمنتجات اللي بتستخدميها معاها ، ضروري تعرفي ايه الافضل لشعرك ، مش بس للتغذية ، لكن كمان عشان مايحصلش اي رد فعل لو فروة راسك حساسة ، تعالوا نعرف ايه افضل الزيوت اللي ممكن تستخدميها مع الديروما رولر لنمو الشعر بشكل فعال.

1- زيت اللافندر:

زيت اللافندر هو زيت مضاد للفطريات ومضاد للبكتيريا ، وبالتالي هو مفيد جدا لشعرك وفروة راسك ، ومعروف كمان انه بيمنع الحكة ، وفعال ضد حشرات الشعر وغيرها من الالتهابات الفطرية اللي بتأثر على فروة الراس وبالتالي بتأثر على نمو شعرك ، واستخدام زيت اللافندر مع الديرما رولر هيساعد شعرك ينمو بشكل اسرع ، ومش بس كده لكن كمان هيساعد على علاج الصلع وفراغات الشعر.

الديرما رولر لنمو الشعر 2
الديرما رولر لنمو الشعر 2

2- زيت الروزماري:

زيت الروزماري او اكليل الجبل كمان من الزيوت الممتازة جدا لاستخدامها مع الديرما رولر ، زيت الروزوماري من الزيوت الخفيفة جدا اللي مش بيسيب اي بقايا تقيلة او دهنية على الشعر ، وبينظم افراز الدهون في فروة الراس ، وده بيضمن انه مش هيسبب تقل على فروة الراس والشعر بالزيت ، كمان غني بمضادات الاكسدة اللي بيمنع شيب الشعر المبكر ، وبيعزز الدورة الدموية وده بدوره بيزود من نمو الشعر ، بالاضافة كمان انه بيساعد على علاج حب الشباب في فروة الراس واللي يعتبر كمان من مشاكل الشعر الرئيسية ، وكمان زيت الروزماري ليه خصائص مهدئة ومضادة للفطريات اللي بتساعد على علاج الحكة.

الديرما رولر لنمو الشعر 3
الديرما رولر لنمو الشعر 3

3- زيت النعناع:

زيت النعناع فعال جدا لعلاج حكة فروة الراس ، لان ليه خصائص مضادة للبكتيريا اللي بتساعد على تنضيف فروة الراس والتخلص من كل الدهون والتراكمات ، كمان بيساعد على فتح المسام المسدودة وده بيسمح للجلد انه يتنفس ، واستخدامه مع الديرما رولر بيساعد على نمو الشعر واختراق الزيت لفروة الراس بشكل افضل ، خصوصا لو بتستخدمي معاه زيت حامل زي زيت جوز الهند.

الديرما رولر لنمو الشعر 4

4- زيت جوز الهند:

زيت جوز الهند من اشهر الزيوت المستخدمة لنمو الشعر وتغذيته ، واستخدامه مع الديرما رولر بيعزز من فوايده ، زيت جوز الهند يعتبر مصدر غني بمضادات الاكسدة, الدهون, الفيتامينات, وبيساعد كمان على تقليل الهيشان ، كمان فعال في التخلص من القشرة والاطراف المقصفة ، بشكل عام زيت جوز الهند يعتبر زيت متكامل لو عايزة تتخلصي من كل مشاكل الشعر ، واستخدامه مع الديرما رولر تعتبر طريقة فعالة لضمان نمو شعرك بطريقة افضل واكتر صحة.

الديرما رولر لنمو الشعر 5

نصايح لاستخدام الديرما رولر على الشعر:

– في بعض الاثار الجانبية اللي ممكن تحصل بعد استخدام الديرما رولر زي الاحمرار, التورم, الالم الخفيف, الكدمات ، ولكن ده طبيعي وعادة الاعراض دي بتروح لوحدها بعد حوالي 5 ايام ، لكن لو الاعراض زادت او مارحتش بعد 5 ايام يبقى استشيري دكتور متخصص.

– اتجنبي الخروج في الشمس بعد استخدام الديرما رولر على طول ، والافضل تلبسي قبعة او سكارف لو اضطريتي للخروج.

– كرري استخدام الديرما رولر كل 3 اسابيع ، لان فروة الراس طرية واستخدام الديرما بيعمل وخز للفروة بالابر الرفيعة وده بيحفز فروة الراس ، ولو افرطتي في استخدامها ممكن تسبب لك مشاكل.

الديرما رولر لنمو الشعر 6

مقالات متعلقه

تحدي ال 7 ايام لنمو الشعر

تحدي ال 7 ايام لنمو الشعر

ضيفي معلقة واحدة من الوصفة دي لنظامك الغذائي لنمو شعرك بسرعة

ضيفي معلقة واحدة من الوصفة دي لنظامك الغذائي لنمو شعرك بسرعة

خطوتين بس هيساعدوا على زيادة نمو شعرك بسرعة وتكثيفه

خطوتين بس هيساعدوا على زيادة نمو شعرك بسرعة وتكثيفه