المكونات المثالية حسب احتياج ومشاكل شعرك

ريهام محمود
ريهام محمود
في
شعر
278

ممكن تكوني جربتي مكونات كتير للعناية بالشعر ، وضيفتيها لروتين العناية بشعرك ، ومش بتحسي بنتيجة ملحوظة وده لانك ممكن تكوني مش بتختاري المكونات الصح حسب مشاكل شعرك ، واللي شعرك فعلا محتاجه ، مش مجرد استخدام مكون طبيعي وخلاص ، وده اللي هنشاركه معاكي النهاردة من خلال موضوعنا ، هنقولك المكونات المثالية حسب مشاكل شعرك واحتياجاته.

المكونات المثالية حسب مشاكل شعرك:

1- زيت الارجان للتحكم في هيشان الشعر:

لو بتعاني من مشكلة هيشان الشعر ، يبقى افضل اختيار ليكي هو زيت الارجان ، المعروف كمان بالدهب السايل لفوايده الكتير للشعر ، زيت الارجان بيجدد وبيرطب وبينعم الشعر ، وده بيخليه سهل التصفيف ، ممكن تستخدمي الزيت بشكل مباشر على شعرك ، او تستخدمي شامبو بيحتوي على زيت الارجان.

بنرشحلك شامبو هربل ايسنسيز بزيت الارجان ، او شامبو زيت الارجان المغربي Argan oil of Morocco shampoo ، او شامبو تشي بزيت الارجان ، او شامبو Love beauty and planet بزيت الارجان.

المكونات المثالية حسب مشاكل شعرك 1
المكونات المثالية حسب مشاكل شعرك 1

2- زيت شجرة الشاي لتنضيف فروة الراس الدهنية:

زيت شجرة الشاي يعتبر منظف طبيعي قوي ، وبفضل خصائصة المضادة للفطريات ، ممكن يساعد في الحفاظ على فروة راسك الدهنية نضيفة من تراكم المنتجات والزيوت الزيادة والقشرة ، ممكن تستخدمي خليط من زيت شجرة الشاي مع زيت جوز الهند ، او تستخدمي شامبو بيحتوي على زيت شجرة الشاي.

بنرشحلك شامبو بليس بزيت شجرة الشاي ، شامبو تشي ، شامبو Love beauty and planet.

المكونات المثالية حسب مشاكل شعرك 2
المكونات المثالية حسب مشاكل شعرك 2

3- زبدة المورومورو لترطيب الشعر المصبوغ:

زبدة المورومورو هي بتحتوي على خصائص مشابهة للي موجودة في زبدة الكاكاو ، معروف ان المواد الكيميائية الموجودة في الصبغات بتسبب جفاف وبهتان الشعر ، وهنا يجي دور زبدة المورومورو اللي بتساعد على الاحتفاظ بالرطوبة في شعرك ، ممكن كمان تستخدميها مباشرة على الشعر ، او تستخدمي شامبو بيحتوي على زبدة المورومورو ، ولو مش متوفرة ممكن تستخدمي زبدة الكاكاو كبديل.

بنرشحلك شامبو Love beauty and planet بزبدة المورومورو ، شامبو غارنييه بزبدة الكاكاو ، شامبو بالمرز بزبدة الكاكاو.

المكونات المثالية حسب مشاكل شعرك 3

4- ماية جوز الهند لتكثيف الشعر الخفيف:

ماية جوز الهند بتحفز نمو الخلايا وبتخلي الشعر قوي من الجذور ، وده بيقلل من تساقط الشعر وبيعزز نمو الشعر بكثافة وبشكل صحي ، وهتلاقي ماية جوز الهند متوفرة في الهايبر ماركت او ممكن تجيبي ثمرة جوز الهند وتفتحيها وتاخدي منها الماية ، ولو الاتنين مش متوفرين ممكن تستخدمي شامبو يكون بيحتوي في مكوناته على ماية جوز الهند.

بنرشحلك شامبو Love beauty and planet ، شامبو Ogx ، او شامبو هربل ايسنسيز بحليب جوز الهند.

المكونات المثالية حسب مشاكل شعرك 4

مقالات متعلقه

شامبو العسل الطبيعي لعلاج مشاكل الشعر

شامبو العسل الطبيعي لعلاج مشاكل الشعر

ازاي تعتني بشعرك في ايام الرطوبة؟

ازاي تعتني بشعرك في ايام الرطوبة؟

تونيك للشعر بمكونات طبيعية للتخلص من كل مشاكل شعرك

تونيك للشعر بمكونات طبيعية للتخلص من كل مشاكل شعرك