كل اللي محتاجة تعرفيه عن تقشير فروة الراس وازاي تعمليه في البيت

ريهام محمود
ريهام محمود
في
شعر
356

على الرغم من اننا بنخصص وقت للعناية بشعرنا من غسيل, ترطيب, ماسكات لتغذيته ، الا اننا للأسف بنتجاهل الجزء الاكتر اهمية من شعرنا اثناء العناية بيه ، وهي فروة الراس ، فروة راسنا هي امتداد لبشرتنا وبتحتاج رعاية متساوية وان ماكنش اكتر كمان ، لان فروة راس نضيفة وصحية معناها نمو شعر افضل واكتر صحة ، عشان كده ضروري تدخلي مقشر فروة الراس في روتين العناية بشعرك ، والنهاردة هنقولك كل اللي محتاجة تعرفيه عن تقشير فروة الراس ، وفوايده وازاي تعملي مقشر لفروة الراس في البيت.

ايه هي مقشرات فروة الراس وبتعمل ايه؟

زي بشرتك بالظبط ، فروة راسك كمان بتحتاج لتقشير منتظم للحفاظ على صحة شعرك من الجذور مكان نمو الشعر ، تقشير فروة الراس بيساعد على ازالة خلايا الجلد الميتة, الاوساخ, الدهون, وتراكم المنتجات للحفاظ على فروة راسك صحية ، لان لو التراكمات دي ماتمش ازالتها ، ممكن تسبب لك مشاكل كتير في فروة الراس زي الحكة, قشرة الراس, وافراز الزيوت المفرط في فروة راسك ، وده السبب اللي بيخلي تنضيف فروة راسك مهم مرة واحدة على الاقل في الاسبوع للتخلص من كل المواد المتراكمة.

تقشير فروة الراس 1
تقشير فروة الراس 1

فوايد تقشير فروة الراس:

– بيساعد في التخلص من التراكمات: لما تقشري فروة الراس بانتظام ، هتقللي من فرص تراكم قشرة الشعر ، والقشرة لو اتراكمت هتسبب هتسد بصيلات الشعر وهتتسبب في تلف شعرك وتخليه معرض اكتر للتساقط.

– بيحسن نمو الشعر: التقشير بيزيل خلايا الجلد الميتة من فروة راسك ، وده بدوره بيساعد على زيادة معدل دوران الخلايا في فروة الراس للحفاظ على نمو الشعر بشكل صحي.

– بيخلي الشعر لامع: بكل بساطة الشعر الصحي بيساوي لمعان الشعر ، لما بتقشري فروة الراس ، انتي بكده بتنضفي بصيلات الشعر ، وده هيأدي لنمو الشعر بشكل صحي ولامع.

تقشير فروة الراس 2
تقشير فروة الراس 2

طريقة تقشير فروة الراس:

هنقولك خطوة بخطوة ازاي تعملي تقشير لفروة الراس.

– الخطوة 1: نضفي شعرك بالشامبو ، لان التقشير بعد غسل الشعر بالشامبو ، بيزيل كل المنتجات الزيادة من شعرك اللي ممكن تأدي بعد كده للتراكم.

– الخطوة 2: حطي المقشر بأطراف صوابعك على شعرك بعد غسله بالشامبو ، وممكن تستخدمي المشط لتقسيم شعرك والتأكد من وصول المقشر لفروة الراس كلها.

– الخطوة 3: دلكي المقشر بلطف على فروة راسك في حركات دائرية لمدة دقايق ، واتأكدي انك ما تدلكيش بقوة ، لان ده ممكن يضر فروة راسك.

– الخطوة 4: بمجرد ما تخلصي تدليك ، اغسلي شعرك بالماية الباردة.

نصيحة احترافية: اتأكدي من عدم الافراط في تقشير فروة راسك ، افركي فروة راسك مرة او مرتين في الاسبوع وخليكي لطيفة في التدليك.

تقشير فروة الراس 3

طريقة مقشر فروة الراس:

1- سكراب السكر والشوفان:

المكونات:

– 2 معلقة كبيرة سكر بني او عادي.

– 2 معلقة كبيرة شوفان مطحون.

– 2 معلقة كبيرة من بلسم الشعر.

اخلطي كل المكونات مع بعض ، وافركي فروة راسك بالخليط بالخطوات اللي قولناها فوق ، وبعدها اغسلي شعرك بالماية الفاترة واستخدمي الشامبو والبلسم بالطريقة المعتادة.

تقشير فروة الراس 4

2- سكراب الملح والليمون:

المكونات:

– 2 معلقة كبيرة ملح.

– 2 معلقة كبيرة عصير ليمون.

– 2 معلقة كبيرة زيت زيتون.

اخلطي كل المكونات مع بعض كويس ، ودلكي فروة راسك بالخليط لمدة دقايق ، وبعدها اشطفيه بماية فاترة ، واغسليه بالشامبو والبلسم بالطريقة العادية.

تقشير فروة الراس 5
تقشير فروة الراس 5

3- سكراب الملح وزيت جوز الهند والعسل:

المكونات:

– 1 معلقة كبيرة من خل التفاح.

– 1 معلقة كبيرة من زيت جوز الهند.

– ½ كوباية ملح.

– 1 معلقة صغيرة عسل.

اخلطي المكونات مع بعض ، خدي 1 معلقة كبيرة من الخليط دلكي بيها فروة راسك ، وسيبي السكراب على فروة الراس لمدة 10 دقايق ، وبعدها اشطفيه بماية فاترة ، وبعدين اغسليه بالشامبو والبلسم.

تقشير فروة الراس 6

4- سكراب السكر وزيت الزيتون والعسل:

المكونات:

– 1 معلقة كبيرة سكر.

– 1 معلقة كبيرة عسل.

– 1 معلقة كبيرة زيت زيتون.

– 3 معلقة كبيرة بلسم.

اخلطي المكونات كلها مع بعض كويس ، دلكي فروة راسك بالخليط ، وبعدها  وزعي الخليط على الشعر كله من الجذور للاطراف ، واتأكدي من تغطية كل خصلة بالسكراب ، غطي راسك بقبعة استحمام او كيس بلاستيك وسيبي الخليط لمدة 30 دقيقة ، بعدها اشطفيه بالماية وبعدين اغسليه بالشامبو والبلسم.

تقشير فروة الراس 7

مقالات متعلقه

وصفات لتفتيح تحت الابطين من اول استخدام

وصفات لتفتيح تحت الابطين من اول استخدام

6 طرق لعمل مقشر الجسم لبشرة نضرة وصحية

6 طرق لعمل مقشر الجسم لبشرة نضرة وصحية

9 افكار ذكية تخليكي تغسلي شعرك عدد مرات اقل وتحافظي على نضافته في نفس الوقت

9 افكار ذكية تخليكي تغسلي شعرك عدد مرات اقل وتحافظي على نضافته في نفس الوقت