روتين عناية بالبشرة الدهنية من الفاكهة بس

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
615

البشرة الدهنية من اكتر انواع البشرة اللي بتتعرض للمشاكل الجلدية المزعجة ، من ظهور البثور, الرؤوس السودا, افراز الدهون بشكل زيادة ، واستخدام المكونات اللي بتحتوي على احماض مواد قابضة هتكون مفيدة جدا للبشرة الدهنية لانها هتساعد على التحكم في افراز الدهون الزيادة وهتمنع المشاكل اللي بتسببها ، ومن اكتر المكونات اللي ممكن تعمل المهمة دي هي الفاكهة ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم روتين عناية بالبشرة الدهنية من الفاكهة.

روتين عناية بالبشرة الدهنية:

1- غسول للبشرة الدهنية من الفاكهة:

– هاتي شريحة من البابايا اهرسيها لحد ما تبقى معجون ناعم ، دلكي بشرتك بالمعجون ده الصبح وبالليل ، وبعدها اغسليها بالماية الباردة ، البابايا بتساعد على تنضيف البشرة من خلال التخلص من الاوساخ والزيوت الزيادة ، وبتساعد بشكل فعال على التخلص من البقع الغامقة.

– ممكن كمان تعملي غسول منظف غني بفيتامين سي ، من خلال خلط الليمون, البرتقان, الطماطم ، واضربيهم مع بعض في الخلاط مع شوية لبن ، ودلكي بشرتك بالغسول ده كل يوم قبل النوم وبعدين اشطفيه بالماية ، الغسول ده هيحافظ على نضافة بشرتك وفي نفس الوقت هيحافظ على رطوبتها.

– ممكن كمان تخلطي شريحة من البابايا مع شوية من جل الصبار والزبادي والعسل ، واضربيهم في الخلاط لحد ما يبقى عندك خليط شبه سائل ، دلكيه بيه بشرتك الصبح وبالليل وبعدها اشطفيه بالماية.

كل منظفات الفاكهة اللي قولناها تقدري تحفظيها في التلاجة لمدة 24 ساعة ، عشان كده الافضل انك تعملي كمية صغيرة تكفي لاستخدام اليوم وتاني يوم اعملي تاني.

روتين عناية بالبشرة الدهنية 1
روتين عناية بالبشرة الدهنية 1

2- مقشر للبشرة الدهنية:

– هاتي ثمرة كيوي اهرسيها وضيفي لها معلقة صغيرة من السكر ، ودلكي بيها البشرة وهي رطبة لمدة 5 دقايق وبعدها اغسلي بشرتك بماية فاترة.

– امزجي معلقة من العسل مع عصير الليمون ودلكي بيها بشرتك لمدة 5 دقايق وبعدها اغسلي البشرة بالماية ، العسل بيعمل تقشير لطيف للبشرة ، والليمون يعتبر مادة قابضة بتساعد على التحكم في الدهون ، وبالتالي ده هيساعد على ازالة الاوساخ والخلايا الميتة من البشرة بشكل طبيعي.

– امزجي معلقة صغيرة من عصير الليمون مع 2 معلقة صغيرة من قشر الليمون او البرتقان المجفف المطحون ، دلكي بشرتك بالخليط لمدة 5 دقايق وبعدها اغسلي البشرة بالماية.

– امزجي كمية من اللبن, العسل, الشوفان المطحون, الموز المهروس, ½ معلقة من النشا ، اخلطيهم لحد ما تتكون عندك عجينة سميكة ، وزعي الخليط على البشرة مع التدليك لمدة 5 دقايق وبعدها اغسلي البشرة بالماية الفاتر.

– امزجي معلقة من النشا مع 2 معلقة من عصير الليمون او البرتقان ، وزعي الخليط على البشرة مع التدليك وبعدين سيبي الخليط لحد ما ينشف تماما وافركيه من على البشرة في حركات دائرية للتخلص من خلايا الجلد الميتة والاوساخ والزيوت الزيادة.

روتين عناية بالبشرة الدهنية 2
روتين عناية بالبشرة الدهنية 2

3- كريم تدليك للبشرة الدهنية:

– اخلطي ½ حبة خيار مبشورة مع معلقة صغيرة من عصير البرتقان او الليمون و ¼ معلقة صغيرة عسل و 3 نقط من زيت شجرة الشاي ، دلكي بشرتك بالخليط لمدة 5 دقايق وسيبيه لمدة 5 دقايق كمان وبعدها اغسليه بالماية ، الكريم ده هيساعد على ترطيب ونضارة البشرة ، ويعتبر مهديء ومغذي للبشرة ، وبيقلل من انتاج الزيوت الزيادة ، وبيساعد على منع حب الشباب ، وكمان بيقلل من بهتان البشرة.

– جل الصبار لوحده يعتبر من المكونات المغذية جدا للبشرة ، وزعي جل الصبار على بشرتك ودلكيه بأطراف صوابعك في حركات دائرية قوية ، وسيبيه لمدة 15 دقيقة ، وبعدها اغسليه بالماية.

روتين عناية بالبشرة الدهنية 3
روتين عناية بالبشرة الدهنية 3

4- ماسك الفاكهة للبشرة الدهنية:

– اهرسي 3 حبات فراولة واخلطي معاهم معلقة كبيرة من عصير الليمون ، وزعي الماسك على البشرة ، وسيبيه لمدة 20 دقيقة ، وبعدها اغسليه بماية باردة ، الفراولة غير فوايدها لمحاربة مشاكل البشرة الدهنية فهي بحتوي على خصائص مضادة للشيخوخة بتساعد على تجديد البشرة ومنع التجاعيد.

– امزجي معلقة كبيرة من قشر البرتقان المجفف المطحون مع عصير البرتقان ، وزعي الخليط على البشرة وسيبيه لما ينشف وبعدها اغسليه ، الماسك ده هيساعد على علاج البشرة الدهنية المعرضة لحب الشباب وهيحافظ عليها نضرة ونقية.

– اهرسي موزة وضيفي لها شوية عسل ومعلقة كبيرة من عصير الليمون ، وزعي الخليط على البشرة وسيبيه لمدة 20 دقيقة وبعدها اغسليه ، الماسك ده غني بالفيتامينات اللي هتساعد على الحفاظ على صحة البشرة وهيخليها خالية من الشوائب من خلال التحكم في افراز الزيوت الزيادة بشكل فعال.

روتين عناية بالبشرة الدهنية 4

5- مرطب طبيعي للبشرة الدهنية:

امزجي معلقة من ماية الورد مع 2 معلقة كبيرة من جل الصبار ، وزعي الخليط ده على بشرتك لترطيبها بعمق.

روتين عناية بالبشرة الدهنية 5

مقالات متعلقه

فوايد الشبة الجمالية للبشرة

فوايد الشبة الجمالية للبشرة

كريم الجسم السحري لتفتيح الاماكن الغامقة

كريم الجسم السحري لتفتيح الاماكن الغامقة

علاج الايورفيدا للبشرة في البيت في 3 خطوات سهلة

علاج الايورفيدا للبشرة في البيت في 3 خطوات سهلة