6 نصايح فعالة هتساعدك تتخلصي من اكتر المشاكل الجمالية المزعجة

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
589

على الرغم من العناية ببشرتنا وشعرنا ، الا انه في مشاكل دايما بتقابلنا بشكل مستمر ومتكرر ، وبتكون مزعجة بالنسبة لنا ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم 6 نصايح للتخلص من المشاكل الجمالية المزعجة اللي دايما بنتعرض لها.

نصايح للتخلص من المشاكل الجمالية:

1- شعر الشنب:

لو عندك شعر الشنب بيطلع بسرعة وعايزة تتجنبي ازالة الشعر في فترات قريبة من بعض ، ممكن تستخدمي بيروكسيد الهيدروجين “ماية الاكسجين” لتشقير الشعر في المنطقة دي ، بدل استخدام كريمات التشقير ، ماية الاكسجين يعتبر من اكتر المطهرات الطبيعية الآمنة اللي ممكن تستخدميها ، الا انه الحيلة دي هتجيب نتيجة فعالة اكتر مع الشعر الخفيف.

نصايح للتخلص من المشاكل الجمالية 1
نصايح للتخلص من المشاكل الجمالية 1

2- غمقان الابطين:

في طرق كتير ممكن تعمليها عشان تتخلصي من غمقان الابطين ، منها ممكن تستخدمي شريحة بطاطس او خيار افركي بيها منطقة الابط وممكن كمان تستخدمي عصير الليمون ، سيبيه 10 دقايق على المنطقة واغسليه.

ممكن كمان تستخدمي خليط عبارة عن 2 معلقة كبيرة من صودا الخبز “الكربوناتو” ومعلقة كبيرة ماية ، واخلطيهم كويس لحد ما تتكون عندك عجينة ، وزعيها على منطقة الابطين ودلكيها لمدة دقيقة وسيبيها على المكان لمدة 30 دقيقة وبعدين اغسليها ، كرري الطريقة دي من 2 – 3 مرات في الاسبوع لافضل النتايج.

نصايح للتخلص من المشاكل الجمالية 2
نصايح للتخلص من المشاكل الجمالية 2

3- المسام الواسعة:

ماسكات الطين تعتبر من اكتر الماسكات الفعالة اللي بتساعد على تقليل المسام الواسعة ، وضيفي للطين ماية ورد او لبن لنتيجة افضل.

ممكن كمان تجربي استخدام البخار على البشرة ، هاتي حلة اغلي فيها ماية ، وحطي فوطة على راسك ، وخلي البخار يطلع على بشرتك لمدة 3 دقايق ، الطريقة دي بتساعد على تنضيف المسام.

حيلة تانية ممكن تستخديمها للمسام الواسعة ، وهي استخدام خليط من السكر وعصير الليمون ، ووزعيه على بشرتك ، ودلكيه بالراحة في حركات دائرية ، وبعدها اغسليه ، كرري الوصفة من 2 – 3 مرات في الاسبوع.

نصايح للتخلص من المشاكل الجمالية 3
نصايح للتخلص من المشاكل الجمالية 3

4- بثور ونتؤات الحلاقة:

مجرد ما تشوفي نتؤات او بثور ظهرت على البشرة رشي عليها ماية باردة ، بعد فترة هتلاقي المسام والنتؤات بتقل ، بالاضافة كمان انك لازم تتأكدي من التخلص من الشعر المحبوس تحت الجلد لان ده غالبا بيأدي للتهيج ، وابعدي عن الحلاقة لفترة عشان تدي فرصة للنتؤات اللي على بشرتك تخف.

ممكن كمان تستخدمي جل الصبار فعال جدا في التخلص من البثور والنتؤات بعد الحلاقة ، وبيساعد على تهدئة وترطيب الجلد.

اخر حاجة احلقي بشكل صح ، ما تحلقيش على فترات قريبة من بعض, استخدمي كريم حلاقة, حافظي على الشفرات حادة عشان تشيل الشعر بسهولة وماتسببش اي مشاكل على بشرتك.

نصايح للتخلص من المشاكل الجمالية 4

5- الشعر المتطاير:

لو شعرك جاف اوي يبقى اكيد بتعاني دايما من مشكلة تطاير الشعر ، والحل في الحالة دي انك تستخدمي بلسم لترطيب الشعر, قصي  دايما الاطراف المقصفة, واستخدمي كريم تصفيف مرطب.

وممكن تعملي حل سريع ، وتستخدمي جل الحواجب خدي منه بفرشة ماسكارا قديمة عندك وامشي بيه على الشعر المتطاير والبيبي هير بشكل خفيف من غير ضغط.

نصايح للتخلص من المشاكل الجمالية 5

6- جلد الوزة:

ال strawberry legs او المعروف بجلد الوزة من المشاكل اللي كتير من البنات بيعانوا منها بعد ازالة الشعر ، واللي تقدري تتخلصي منها بالتقشير المنتظم للبشرة, والحلاقة في اتجاه نمو الشعر, وبعد الحلاقة رطبي البشرة ، وماتنسيش تغيري مكنة الحلاقة الخاصة بيكي باستمرار ، لان المكنة القديمة ممكن تسبب تهيج ونتؤات للجلد.

نصايح للتخلص من المشاكل الجمالية 6

مقالات متعلقه

فوايد الشبة الجمالية للبشرة

فوايد الشبة الجمالية للبشرة

وصفات لتفتيح تحت الابطين من اول استخدام

وصفات لتفتيح تحت الابطين من اول استخدام

10 نصايح من دكاترة الجلدية هتساعدك على تضييق المسام الواسعة

10 نصايح من دكاترة الجلدية هتساعدك على تضييق المسام الواسعة