ستايلات كاجوال تريندي لموسم الشتا

ريهام محمود
ريهام محمود
528

مش معنى انك عشان تحافظي على نفسك متدفية في الشتا انك تستغني عن اناقتك او العكس تضحي براحتك عشان تبقي انيقة ، انتي تقدري تجمعي ما بين الراحة والموضة باختيار القطع وتنسيقها مع بعض بشكل صح ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم مجموعة ستايلات كاجوال للشتا تستوحي منها اللوك بتاعك.

ستايلات كاجوال للشتا:

– السويت الشيرت المريح والملابس الرياضية من الحاجات التريندي جدا لموسم الشتا السنة دي ، والملابس الرياضية مش بس مريحة ولكن كمان انيقة ، وكتير من عارضات الازياء العالميات بيعتمدوا على اللوك ده في خروجاتهم اليومية ، وحتى بينسقوا معاه كعب مش احذية رياضية بس ، وجمعوا في اللوك ما بين الراحة والاناقة.

ممكن تنسقي مع السويت شيرت الرياضي ، جاكيت او بالطو ، ده مش بس هيضيف اناقة للوك بتاعك ، ولكن كمان هيضيف طبقات ويخليكي متدفية.

– لما نتكلم عن الشتا اكيد الجاكيت والبالطو من القطع الاساسية في الدولاب ، واستثمري في خامات عالية الجودة ومصنوعة من مواد طبيعية زي الصوف لانها بتساعد على عزل حرارة الجسم ، ولو عايزة حاجة كلاسيك ، ممكن تختاري جاكيت مناسب لكل الاوقات زي ال Trench coat.

– للوك كاجوال يومي ، تقدري تعتمدي على ال Bomber jacket اللي رجع موضة تاني ، بالاضافة كمان للبالطو والجاكيت طبعة النمر اللي ممكن تنسقيه مع توب بسيط وجينز.

– البلوفر التريكو الصوف من القطع الشتوية اللي مش بتبطل ابدا واللي معانا كل موسم تقريبا ، ممكن تلبسيها مع جينز للوك كاجوال بسيط ومريح.

– عادة الشتا بيرتبط بالالوان الباهتة والغامقة ، ولكن الموسم ده الالوان الزاهية والجريئة موضة ، ومافيش قاعدة محددة لدمج الالوان ، عندك اختيارات لا حصر لها من الالوان تقدري تختاري الالوان اللي تناسب ذوقك اكتر ، وممكن تعملي لوك جريء اكتر من خلال دمج الوان متناقضة مع بعض زي الاخضر والازرق, او الاحمر والبينك للوك جريء ومختلف ، وتقدري كمان تدمجي خامات الاقمشة المتباينة او اللي عكس بعض عشان تبرزي اللوك اكتر.

– كمان الجلد من الحاجات الموضة للموسم ده ، سواء جاكيت جلد, جيبة, بنطلون ، ممكن تنسقي جيبة جلد مع بلوفر وانكل بوت للوك نهاري ، وبالليل تبدليه بشوز بكعب للوك مسائي ، ولو مش بتفضلي الجيبات ، ممكن تعتمدي على البنطلون الجلد ، البسيه زي ما بتلبسي البنطلون الجينز العادي ونسقي معاه نفس القطع اللي بتلبسيها مع الجينز ، والجلد مش بس هيضيف اناقة للوك ، ولكن كمان هو خامة هتدفيكي بشكل مثالي في الشتا.

– وبالنسبة للشوز ، بالاضافة للبوت بكل اشكاله ، التشانكي سنيكرز او الحذاء الرياضي الضخم موضة السنة دي ومناسب جدا لموسم الشتا ، عملي وانيق وفي نفس الوقت هيدفيكي وهيعزل رجليكي عن البرد.

نصايح للوك شتوي كاجوال وانيق بالحجاب

نصايح للوك شتوي انيق
نصايح للوك شتوي انيق

مقالات متعلقه

موضة الفستان المضلع لموسم الشتا

موضة الفستان المضلع لموسم الشتا

افضل تنسيقات الوان لدولابك في الشتا

افضل تنسيقات الوان لدولابك في الشتا

القطع التريندي للموسم ده والقطع اللي خرجت من الموسم

القطع التريندي للموسم ده والقطع اللي خرجت من الموسم