ازاي تحافظي على نضافة الأذن لفترة أطول

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
165

في حين ان كمية بسيطة من شمع الاذن امر طبيعي تماما وبيساعد على حماية قنوات الأذن من الالتهابات ، الا انه كلنا بنبقى عايزين نحافظ على نضافة الأذن ، ولكن لو انتي بتستخدمي اعواد القطن لتنضيف الأذن من جوه ، ده ممكن يأدي بالفعل لاضرار صحية ، وظهر ان في طرق تانية لتنضيف الأذن بسيطة وصحية ، والنهاردة هنشارك معاكم 5 طرق لتنضيف الأذن من غير ما تضري صحتك.

طرق لتنضيف الأذن:

1- قللي من الكافيين:

لو انتي متعودة تبدأي يومك دايما بفنجان القهوة ، النهاردة بنقولك ان شرب القهوة كتير ممكن انه يساهم في تحفيز تكوين شمع الأذن ، فلو عايزة تقللي من خطر الاصابة بتراكم شمع الأذن ، حاولي تقليل اسهلاكك للكافيين بالتدريج.

طرق لتنضيف الأذن 1
طرق لتنضيف الأذن 1

2- اتخلصي من اعواد القطن:

ممكن تشوفي ان تنضيف الأذن باستخدام اعواد القطن هي اسهل واسرع طريقة للتخلص من شمع الأذن ، ولكن في الواقع هو بيعمل العكس تماما ، اعواد القطن ممكن انها تهيج قناة الأذن وتدفع الشمع لجوه اكتر ، وده هيخلي ازالته اصعب ، بننصحك بدل استخدام اعواد القطن ، اغسلي الأذن بالماية والصابون وجففيهم بفوطة رقيقة.

طرق لتنضيف الأذن 2
طرق لتنضيف الأذن 2

3- جربي زيت الزيتون:

زيت الزيتون بيحتوي على فوايد صحية كتير ، وبصرف النظر عن فوايده لترطيب بشرتك وحمايتك من امراض القلب ، ممكن انه يساعدك كمان في الحفاظ على نضافة الأذن لفترة أطول ، وضع كمية بسيطة من زيت الزيتون في الأذن مرة واحدة في الاسبوع هيأدي لتليين شمع الأذن وحتى كمان تشجيعه على الخروج من الأذن بشكل طبيعي.

طرق لتنضيف الأذن 3
طرق لتنضيف الأذن 3

4- حافظي على رطوبة جسمك:

شرب كمية كافية من الماية مفيد لصحتك بشكل عام ، وممكن انه يساعد كمان في الحفاظ على الأذن نضيفة ، لان الحفاظ على رطوبة الجسم بيحفز قنوات الأذن ، وده بيساعد على تنضيفها ، لان شرب كمية كافية من الماية بيساعد في الحفاظ على توازن السوائل ، وده هيساعد بشكل طبيعي في تقليل تراكم شمع الأذن.

طرق لتنضيف الأذن 4

5- ماتنضفيش الأذن من جوه:

ممكن يكون من المغري بالنسبة لك تنضيف الأذن من جوه والتخلص من كل الشمع المتراكم ، ولكن ده في الحقيقة ممكن يضر اكتر ما هينفع ، والمتخصصين بيوصوا بتنضيف الجزء الخارجي بس من الأذن ، ولو انتي مش بتشتغلي في بيئة فيها تراب كتير ، الاستحمام يوميا ومسح الأذن من بره وخلف الأذن بقطعة قماش مبلولة هيكون كافي جدا للحفاظ على الأذن نضيفة.

طرق لتنضيف الأذن 5

مقالات متعلقه

10 نصايح هتساعدك تخلي ريحتك حلوة من غير ما تستخدمي برفيوم

10 نصايح هتساعدك تخلي ريحتك حلوة من غير ما تستخدمي برفيوم

سموزي البروتين لتكبير الصدر بشكل طبيعي

سموزي البروتين لتكبير الصدر بشكل طبيعي

اتخلصي من السيلوليت, الدوالي, علامات التمدد وآلام العضلات بوصفة طبيعية

اتخلصي من السيلوليت, الدوالي, علامات التمدد وآلام العضلات بوصفة طبيعية