6 عادات بنعملها دايما ممكن تضرنا اكتر ما تنفعنا

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
352

اجسامنا ماشية على نظام دقيق جدا بنعتمد عليه كل يوم ، ومع ذلك ، في بعض الاحيان بنعمل من غير قصد حاجات بتأثر بشكل سلبي على صحتنا واجسامنا ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم 6 عادات غير صحية وازاي تتجنبيها.

عادات غير صحية:

1- النوم على الجنب اليمين:

كتير مننا بيحب النوم على الجنب اليمين ، ولكن مع ذلك ، احنا جوانبنا مش زي بعض ، النوم على الجنب اليمين ممكن يضر الجهاز الهضمي ، وخصوصا للاشخاص اللي بيعانوا من الحموضة.

لان معدتنا على الجنب الشمال من الجسم ، فالنوم على الجنب الشمال بيخلي ربط العضلات اسهل بين المعدة والمريء او انبوب الطعام ، وده بيساعد على التحكم في عملية ارتداد الحمض ، على عكس النوم على الجنب اليمين.

عادات غير صحية 1
عادات غير صحية 1

2- مسح التراب من على العربية:

مسح او شطف التراب من على العربية ممكن انه ينشر مواد كيميائية ضارة ويأدي لتلف طلاء السيارة ، الحل هو التخلص من التراب باستخدام منفضة السيارات اللي بايد طويلة ، ده هيأدي لازالة معظم التراب من العربية من غير ما يضر طلاء العربية.

عادات غير صحية 2
عادات غير صحية 2

3- مسح الايد بمناديل مبللة مضادة للبكتيريا قبل الاكل او بعده:

في الفترة دي زاد جدا استخدام المناديل المبللة المضادة للبكتيريا ، ولكن مع ذلك ينصح باختيار طريقة التنضيف التقليدية بالماية والصابون لمدة 60 ثانية.

وده لان المناديل المبللة بتسيب بقايا على الجلد ، بالاضافة انها مش بتقضي على كل الميكروبات والبكتيريا ، كمان الكحول اللي موجود فيها ممكن يأدي لجفاف وتهيج الجلد.

عادات غير صحية 3
عادات غير صحية 3

4- الاحتفاظ بالموبايل في الجيب الامامي:

كلنا بيبقى معانا الموبايل طول الوقت ، ولكن اللي منعرفوش ان الاحتفاظ بالموبايل في الجيب اللي قدام من البنطلون ممكن يأثر على النظام التناسلي ، وفي دراسات اثبتت ان الرجالة لما بيشيلوا الموبايل في الجيب اللي قدام ، ده ممكن يأثر بشكل كبير على جودة وكمية الحيوانات المنوية عندهم.

عادات غير صحية 4

5- الثقة في الساعة الذكية:

دلوقتي التكنولوجيا داخلة في كل حاجة في حياتنا ، ومنها الساعة الذكية ، اللي بتقولك بعدد الخطوات اللي مشيتيها, عدد السلالم اللي طلعتيها في اليوم, عدد ساعات نومك, وكل نشاط بدني بتعمليه ، وكمان ممكن انها تتابع تمارينك الرياضية ومعدل ضربات القلب.

ولكن المشكلة ان الاجهزة دي مش دقيقة في قياس المستويات المنخفضة من الطاقة ، زي المشي او الاعمال المنزلية ، ولكن ده مش معناه انها مالهاش فايدة ، ولكن هي الحقيقة ممكن تحفزك في الحفاظ على صحتك والحركة بشكل اكبر وعمل نشاط بدني اكتر ، ولكن دايما خدي البيانات بحذر او ماتثقيش فيها بنسبة 100%.

عادات غير صحية 5

6- شرب القهوة الصبح بدري:

كتير من الاشخاص مش بيعرفوا يبدأوا يومهم من غير فنجان القهوة الصبح ، ولكن مع ذلك ، شرب القهوة الصبح بدري ممكن يبقى مضر ، لان اجسامنا بتنتج مستويات عالية من الكورتيزول في الوقت ده من اليوم ، وشرب القهوة في الوقت اللي فيه اجسامنا بتنتج مستويات عالية من الكورتيزول ممكن يأدي لزيادة مستويات هرمون التوتر ، وده بدوره هيأدي لمشاكل صحية تانية بمرور الوقت.

وبما ان مستويات الكورتيزول بتكون عالية 3 مرات في اليوم ، افضل وقت انك تشربي فيه القهوة هو بين الساعة 10 الصبح والضهر ، وبين 2 مساء و 5 مساء.

عادات غير صحية 6

مقالات متعلقه

افضل 8 وجبات خفيفة بعد التمرين لانقاص الوزن وزيادة العضلات

افضل 8 وجبات خفيفة بعد التمرين لانقاص الوزن وزيادة العضلات

علامات بيديهالك جسمك تعتبر تحذيرات مهمة لمشاكل صحية

علامات بيديهالك جسمك تعتبر تحذيرات مهمة لمشاكل صحية

استخدام موبايلك في الحمام ممكن يسبب لك المشكلة دي!

استخدام موبايلك في الحمام ممكن يسبب لك المشكلة دي!