7 ستايلات للخريف لكل شكل من اشكال الجسم

ريهام محمود
ريهام محمود
740

لو محتارة في اختيار افضل الحاجات المناسبة لشكل جسمك ، يبقى موضوعنا النهاردة عشانك ، كلنا عارفين ان كل شكل جسم بيكون ليه الحاجات اللي تناسبه اكتر عشان تظهر مميزات الجسم وتداري العيوب ، والنهاردة من خلال المقال بتاعنا هنشارك معاكم 7 ستايلات للخريف لكل شكل من اشكال الجسم.

ستايلات للخريف لكل شكل من اشكال الجسم:

1- الجسم على شكل الساعة الرملية: فستان مع حزام على الوسط + وشوز بكعب عريض

لو انتي جسمك على شكل ساعة رملية ابعدي عن الفساتين اللي مالهاش شكل او تفصيلة محددة ، جسمك هيتحدد بشكل افضل مع الفساتين اللي بحزام على الوسط ، مع شوز بكعب عريض عشان تكملي اللوك.

ستايلات للخريف لكل شكل من اشكال الجسم 1
ستايلات للخريف لكل شكل من اشكال الجسم 1

2- الجسم النحيف: بنطلون جينز مع توب جوه البنطلون

لو جسمك نحيف بننصحك تختاري البنطلون الجينز اللي بيكون ضيق من فوق ونازل على واسع من اول منطقة تحت الركبة مع شوز بكعب ، والبسي معاه قميص او توب دخليه من جوه عشان يحدد شكل الجسم.

3- الجسم الكمثري: توب ضيق مع جيبة كُسر

بننصحك تعتمدي على توب يكون واخد شكل الجسم ، مع جيبة واسعة.

4- الجسم على شكل تفاحة: فستان ميدي مطبوع مع بوت فوق الركبة

اعتمدي على الفستان المطبوع اللي نازل على واسع عشان تعملي توازن بين الجزء اللي فوق واللي تحت من الجسم ، واختاريه يكون محدد منطقة الوسط ، وكملي اللوك مع بوت طويل فوق الركبة.

5- الجسم الطويل: جاكيت واخد شكل الجسم مع تيشرت مقلم وجينز رجله متنية

لو انتي طويلة يبقى المفروض تقسمي الجسم لاجزاء عشان تقللي من الطول ، وانسب لوك ممكن تعتمدي عليه هو الجاكيت ، مع تيشرت مقلم بالعرض ، مع بنطلون جينز واتني رجله عشان ياخد شوية من طول رجلك ويبينها اقصر.

6- لكل اشكال الجسم: داستر جاكيت مع جينز

الستايل ده تقريبا مناسب لكل اشكال الجسم ، كل اللي هتعمليه اختاري الجينز المفضل عندك من اول الجينز الطويل الواسع من تحت لحد الجينز القصير ، والتوب ممكن تختاري قميص ابيض او سويت شيرت مريح ، وكملي اللوك بالجاكيت الطويل الواسع اللي تتحركي فيه بحرية ، وكده يبقى لوك طبقات مثالي للخريف.

مقالات متعلقه

افكار ستايلات مع الجينز برجل واسعة

افكار ستايلات مع الجينز برجل واسعة

مجموعة فساتين ناعمة للمناسبات

مجموعة فساتين ناعمة للمناسبات

افكار ستايلات للعيد تستوحي منها اللوك بتاعك

افكار ستايلات للعيد تستوحي منها اللوك بتاعك