7 حيل هتخلي روتينك اليومي اسهل

ريهام محمود
ريهام محمود
429

زي ما عودناكم دايما بنشارك معاكم حيل كتير ممكن تسهل عليكم يومكم ، والحيل الصغيرة دي مش بس بتساعدنا على توفير الوقت ولكن كمان توفير الفلوس والمجهود ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم مجموعة 7 حيل لحياتك اليومية هتخلي روتينك اسهل.

7 حيل لحياتك اليومية:

1- حيلة المعلقة:

لو هتخبزي حاجة حيلة مقياس المعلقة دي هتوفرلك وقت ، الفكرة كلها حوالين انك تغمسي ضهر المعلقة في الدقيق او اي مكون جاف هتستخدميه في وصفتك ، ده هيسيب لك المقياس المناسب للمكون اللي عايزة تضيفيه ، وبعدها ضيفي المكون بتاعك جوه الشكل ، الحيلة دي مفيدة جدا في حالة لو عندك مكون بيلزق زي العسل او سايل اوي ممكن ينزل من المعلقة ، الحيلة دي هتديكي المقدار المناسب من غير ما تستخدمي المعلقة نفسها.

حيل لحياتك اليومية 1
حيل لحياتك اليومية 1

ممكن تشوفوا الحيلة بشكل اوضح في الفيديو

@bothegoattv

#stitch with @healingwithholly22 I WAS TODAY TEARS OLD. All my bakers, ELITE baking hack. 💯

♬ original sound – Bo

2- ازاي تتجنبي الحوادث المؤلمة بعد تقطيع الفلفل الحار:

كتير بتحصل معانا بعد تقطيع الفلفل الحراق حتى بعد غسل ايدينا ممكن يسبب لنا تهيج واحمرار الجلد لو لمسنا وشنا ، وعشان تتخلصي من المادة اللي بتسبب الحرقان ، افركي ايديك باي زيت نباتي قبل غسل ايدك بالصابون.

حيل لحياتك اليومية 2
حيل لحياتك اليومية 2

3- ازاي تحفظي الغاز:

ممكن تطبخي اكلتين في نفس الوقت على نفس عين البوتاجاز ، بنفس الطريقة اللي في الصورة انك تحطي الحلتين فوق بعض ، ولكن بس اتأكدي ان الحلة اللي فوق محطوطة بشكل صح وثابتة عشان ماتقعش.

حيل لحياتك اليومية 3
حيل لحياتك اليومية 3

4- ازاي تمنعي الاكل من الغليان:

حطي عود اسنان خشب بين الحلة والغطا لمنع اي سوائل انها تفور وتطلع بره الحلة.

حيل لحياتك اليومية 4

5- ازاي تخلي الفواكه والخضروات الطرية تنضج بالتساوي:

الفواكه والخضروات الطرية زي الخوخ, الافوكادو, الطماطم طريقة تخزينها مهمة عشان تتأكدي انها تنضج بشكل متساوي ، وافضل طريقة هي تخزينها في كيس ورقي لمدة يوم ليومين.

حيل لحياتك اليومية 5

6- طريقة تخزين البصل والبطاطس بشكل صح:

شائع جدا عن كتير من الناس تخزين البطاطس والبصل مع بعض في نفس السلة لان مدة صلاحيتهم طويلة ، ولكن الحقيقة ان ده اسوأ حاجة ممكن تعمليها ، لان البطاطس بيخرج منها نوع غاز معين ممكن انه يسرع من عملية نضج البصل.

والاسوأ كمان ان تخزينهم مع بعض هيسبب لهم عفن وهيخليهم يبوظوا بسرعة ، عشان كده افضل حاجة هو تخزينهم بشكل منفصل كل نوع في سلة لوحده.

حيل لحياتك اليومية 6

7- ازاي تستمتعي بالشيبسي اكتر:

غالبا اكياس الشيبسي بتفضل على نفس الوضع فترة طويلة وده بيخلي التوابل كلها تبقى في الكيس من تحت ، عشان تتجنبي ده وتستمتعي بنكهة الشيبسي كلها ، افتحي الكيس بالمقلوب ورجيه قبل الاكل عشان التوابل تتوزع على كل الشيبسي بالتساوي.

حيل لحياتك اليومية 7

مقالات متعلقه

6 حيل مفيدة هتساعدك في حياتك اليومية

6 حيل مفيدة هتساعدك في حياتك اليومية

13 غلطة المحترفين بينصحوا انك توقفي تعمليها

13 غلطة المحترفين بينصحوا انك توقفي تعمليها

10 حيل بسيطة وعبقرية كل بنت محتاجة تعرفها

10 حيل بسيطة وعبقرية كل بنت محتاجة تعرفها