11 نصيحة هتساعدك تشتري مستلزمات البيت بشكل افضل

ريهام محمود
ريهام محمود
338

لما بنروح نتسوق ونشتري مستلزمات البيت بيبقى قدامنا حاجات كتير بنحتار نختار بينها ، عشان كده احنا هنسهل عليكي المهمة دي وهنوفرلك كتير من الوقت وهنشارك معاكم مجموعة نصايح للتسوق.

نصايح للتسوق:

1- طريقة اختيار القهوة:

لو عايزة تختاري نوع القهوة اللي تستمتعي بيها وبنكهتها ، لازم تحطي في اعتبارك شوية حاجات

– النوعين الرئيسين من حبوب البن هما روبوستا (ودي بتكون اكتر مرارة وقوة) ، وارابيكا (ودي طعمها معتدل وحامض).

– القهوة احادية المصدر تعتبر اختيار رائع لو انتي بتحبي القهوة السودا ، اما القهوة المخلوطة اللي داخل معاها نكهات تانية هتكون افضل اختيار لو بتحبي القهوة باللبن.

– وبينضح باستخدام حبوب القهوة في خلال اسبوع لاسبوعين من تاريخ تحميصها للحصول على افضل طعم.

– القهوة المطحونة عادة بتحتوي على مادة الكافيين اكتر من القهوة سريعة التحضير ، وبتكون متوفرة بدرجة طحن مختلفة ، عادة بيتم استخدام القهوة المطحونة ناعم للقهوة التركيبة والاسبريسو ، والقهوة متوسطة الطحن افضل اختيار للقهوة المفلترة والموكا ، والقهوة المطحونة بشكل خشن متوسط افضل اختيار للقهوة الفرنسية المضغوطة والقهوة المخمرة على البارد.

نصايح للتسوق 1
نصايح للتسوق 1

2- طريقة اختيار الطاسة:

عادة بنختار الطاسة حسب حجم البوتاجاز بتاعنا والاطعمة اللي هتتطبخ فيها ، ولكن نادرا لما بندي اهتمام للمواد المصنوعة منها على الرغم انها ممكن تضيف مميزات معينة للطاسة ، والحاجة الاساسية اللي لازم تركزي عليها هي المميزات اللي انتي محتاجاها فعلا ، ودي الحاجات اللي لازم تحطيها في اعتبارك لما تيجي تشتري طاسة:

الفولاذ المقاوم للصدأ: دايما الطباخين المحترفين بيستخدموا النوع ده ، لانها متينة ومش بتتفاعل مع الاكل ، والاكل بيطبخ فيها بشكل متساوي ، ولكن بتحتاج تستخدمي زيت للطبخ يعني ما ينفعش تستخدم من غير مادة دهنية.

الحديد الزهر: النوع ده ممكن يتحط في الفرن ، بتسخن الاكل بشكل متساوي وبتحتفظ بالحرارة لفترة طويلة ، الاكل مش بيتحرق فيها لما تستخدميها بشكل صح ، متينة جدا وممكن تستخدم مع البوتجاز التاتش ولكن هي تقيلة جدا في الوزن.

الالومنيوم: ده اختيار مناسب للميزانية ، مش بتصدي ، وزنها خفيف وسهلة التنضيف وبتسخن بسرعة ، ولكن ماينفعش تستخدم على الشعلات الحثية او البوتجاز التاتش.

السيراميك: النوع ده يعتبر صديق للبيئة ، ممكن تتسخن على درجة حرارة عالية ، سهلة التنضيف ، وممكن تطبخي فيها من غير زيت ، ضد الالتصاق ، ولكن مع ذلك هي مش بتسخن الاكل بشكل متساوي ، وتعتبر اقل متانة من الانواع التانية ، ومش بتستخدم مع البوتجاز التانش.

نصايح للتسوق 2
نصايح للتسوق 2

3- طريقة اختيار حمالة الصدر:

عشان تختاري حمالة صدر مناسبة ليكي ، انتبهي للحاجات دي

– الشريط:  مهم ان الشريط يكون مناسب لمنطقة القفص الصدري ، لان ده اللي بيدعم الصدر ، وعشان تتأكدي انك تختاري المقاس الصح حطي صوباعين تحت الشريط من ورا بحيث المسافة دي تبقى حوالي بوصة بعيد عن الجسم ، المفروض يكون الشريط مريح ومناسب بشكل صح لما تقفليه ، لان مع الوقت والغسيل الحمالة بتتظبط وبتبقى اكتر مرونة.

– الاشرطة المفروض تبقى مظبوطة بشكل مريح على الكتفين ، وماتكونش ضيقة اوي او واسعة وتنزل من على كتفك.

– الكب مقاسه لازم يكون مناسب لو الصدر بيكون بارز من الحمالة ده معناه انها صغيرة اوي ، ولو اتجعدت او ظهرت فجوة بين الصدر والحمالة ، ده معناه ان الكب كبير اوي.

نصايح للتسوق 3
نصايح للتسوق 3

4- طريقة اختيار اللحوم:

النصايح اللي هنعرفها دلوقتي هتساعدك تختاري اللحوم الطازة

الريحة: اول حاجة ريحة اللحمة تبقى منعشة وطبيعية.

اللون: اللحم البقري والضاني الطازة لونهم بيبقى ارجواني اول ما تتدبح ، واحمر فاتح لما بيتعرض للهوا والاكسجين.

لون الدهن: لو البقرة متغذية على الحبوب الدهن بتاعها هيكون لونه ابيض ، ولو بتتغذى على العشب الدهن هيكون ابيض مايل للاصفر شوية.

المرونة: لو ضغطتي على اللحمة بصوباعك بقوة ، اللحمة الطازة هترجع تاني اما لو غير كده مش هترجع تاني لشكلها.

نصايح للتسوق 4
نصايح للتسوق 4

5- طريقة اختيار فرشة الاسنان:

– راس فرشة الاسنان اللي عرضها حوالي ½ بوصة وطولها بوصة هتساعدك على تنضيف الضروس اللي صعب الوصول ليها.

– بالنسبة لشعيرات الفرشة ، اختاري الفرشة بشعيرات ناعمة للاسنان الحساسة او لاسنان الاطفال ،  اما لو عندك جير على اسنانك اختاري فرشة بشعيرات صلبة ، لكن مش بننصح باستخدامها بشكل مستمر ، والاختيار الافضل اللي تقريبا مناسب لكل الاشخاص هي الفرشة اللي شعيراتها متوسطة.

– الشعيرات الصناعية تعتبر اكتر امان لانها بتمنع نمو البكتيريا بدل من تراكمها ، بعكس الشعيرات الطبيعية ، بالاضافة ان الشعيرات الصناعية اسهل في الغسل والتجفيف ، فرشة الاسنان الطبيعية المفروض يتم استبدالها كل 6 اسابيع ، اما فرشة الاسنان الصناعية المفروض تستبدليها كل 3 – 4 شهور.

– الشعيرات اللي بمستويات مختلفة بتساعد على تنضيف الاسنان بشكل افضل بكتير ، ولكن السيليكون بيكون مش مفيد في عملية التنضيف استبعديه لما تختاري الفرشة.

نصايح للتسوق 5
نصايح للتسوق 5

6- طريقة اختيار الصويا صوص:

في انواع مختلفة من الصويا صوص بتختلف في التركيب والاستخدام

– الصويا صوص الخفيفة هي صلصة صينية مصنوعة من فول الصويا والقمح والملح والماية ، وبتستخدم للتتبيل.

– الصويا صوص اللي لونها غامق بتستخدم فيها على المكونات الاساسية اضافات مختلفة زي النشا او الجمبري ، وبتكون سميكة اكتر ، وبتستخدم عادة اثناء عملية الطبخ ، ولما بيتسخن بيحسن ريحة ونكهة الاكل.

– صوص تماري هي صلصة فول الصويا على الطريقة اليابانية وتعتبر خالية من الجلوتين لانها عادة مش بتحتوي على القمح ، وهي اقل ملوحة من انواع صلصات الصويا التانية ، وبالتالي هي بتستخدم كتغميسة مع الاكل زي السوشي.

نصايح للتسوق 6

7- طريقة اختيار الافوكادو:

– لان لون الافوكادو عادة بيختلف بالتالي اللون مش مقياس لتحديد حالته ، الافضل انك تشوفي تماسك الثمرة لو عايزاها طازة المفروض متبقاش طرية اوي لان كده معناه انه مستوي اوي ، ولو ناشفة زيادة عن اللزوم ده معناه انها لسه مش ناضجة ، ثمرة الافوكادو الناضحة ممكن تتحمل ضغط قوي لكن لطيف في نفس الوقت والمفروض انها متكونش طرية اوي.

– لو مش هتاكلي الافوكادو في نفس اليوم اللي اشترتيه فيه ، ممكن تختاري الثمرة اللي تكون ناشفة شوية ، لان في الحالة دي هتقعد معاكي وقت اطول وهتنضج خلال 1 – 4 ايام ، كل ما زاد صلابة الثمرة كل ما قعدت فترة اطول.

– اتأكدي من الجذع لو خرج معاكي بسهولة ولقيتي تحته لون اخضر ، ده معناه ان عندك ثمرة افوكادو ناضجة وجاهزة للاكل ، لو لقيتي عليها بقع لونها بني ده معناه ان الثمرة استوت زيادة عن اللزوم وهيكون كمان لونها بني بشكل جزئي من جوه ، ولو الجذع مطلعش معاكي بسهولة ده معناه ان الثمرة لسه ما نضجتش بشكل كافي.

نصايح للتسوق 7

8- طريقة اختيار زيت الزيتون:

اعلى نوع من زيت الزيتون هو زيت الزيتون البكر الممتاز ، ده يعتبر الزيت الاكتر صحة وجودته عالية ، وليه نكهة وريحة طبيعية ، وتقدري تتعرفي عليه من خلال العلامات دي

معصور على البارد: معناه انه ماتمش استخدام اي حرارة لاستخراج الزيت ، لان الحرارة عادة بتساعد على استخراج كمية اكبر من الزيت ، ولكن في نفس الوقت الحرارة بتدمر النكهة والريحة بتاعة زيت الزيتون المشهور بيها زيت الزيتون البكر الممتاز ، و “الضغط على البارد” معناه درجة حرارة استخراج الزيت مازادتش عن 27 درجة مئوية.

العمر: الزيت مش بيتحسن مع الوقت ، عادة بتكون الفترة بين تاريخ الاستخراج وتاريخ انتهاء الصلاحية سنة واحدة ، بننصح باستخدامه خلال شهر للحفاظ على زيت الزيتون طازة.

– النكهة: لو امكن من المكان اللي بتشتري منه انك تدوقي الزيت قبل ما تشتريه ، زيت الزيتون البكر ممكن يكون ليه طعم حار شوية, زهري, فاكهي, جوزي, زبداني, عشبي ، وده هتحكمي عليه عن طريق اللمس اواللسان بس مش بالعين ، ودايما بيتقال لفظ “اماتو” على تأثير بلع زيت الزيتون البكر عالي الجودة ، واللي بيكون عبارة عن لمسة نهائية من الفلفل تبدأ على لسانك ، لحد ما توصل لمؤخرة الفم.

– اللون: لسوء الحظ ، ان اللون مش بيساعد على تحديد جودة الزيت لان زيت الزيتون البكر الممتاز ممكن لونه يختلف من اللون الاخضرالغامق للون الاصفر الدهبي.

– المنشأ: لازم يتم زراعة زيت الزيتون البكر الممتاز وعصره وتعبئته في نفس البلد ، لو المنتج مكتوب عليه :المنشأ ايطاليا” ده مش معناه بالضرورة  انه اتزرع واتعصر في ايطاليا ، ولكن بيدل بس على انه تم تعبئته في ايطاليا.

نصايح للتسوق 8

9- طريقة اختيار المخدة:

اختيار المخدة بيعتمد على الوضع اللي بتفضلي النوم فيه ، ومهمتها الاساسية انها تخلي جسمك مرتاح ، المخدة الصح لازم تحافظ على راسك ورقبتك وعمودك الفقري في وضع محايد ، وتقدري تعرفي ده بأن الاذنين يبقوا على نفس الخط مع الكتفين والدقن ماشين مع عضمة القص اللي هي في منتصف القفص الصدري.

– النوم على المعدة: مش بننصحك تنامي بالوضع ده ، ولكن لو انتي بتفضليه وعشان يبقى ضرره اقل على صحتك ، هتحتاجي لمخدة ناعمة بارتفاع 2 بوصة او اقل ، مصنوعة من الريش او الحشو الصناعي القابل للضغط.

النوم على الجنب: هتحتاجي لمخدة عالية تشيل الضغط من الكتف (لو كتفك بيغوص في المخدة ده معناه انها مش مرتفعة بشكل كافي) لازم تكون صلبة او متوسطة الصلابة ، مع حشو قابل للتشكيل ، وينصح انك تحطي مخدة تانية بين الركبتين لانها هتساعد على محاذاة الجزء العلوي من الفخد بشكل صحيح.

– النوم على الضهر: اختاري مخدة بارتفاع متوسط ومتوسطة الصلابة ، عشان تدعم راسك والعمود الفقري بشكل صحيح.

نصايح للتسوق 9

10- طريقة اختيار الموز:

– لو الموز لونه اصفر مع وجود كمية صغيرة من اللون الاخضر في الطرفين ، في الحالة دي تقدري تشتريه بأمان ، وده معناه ان الثمرة تقريبا في نص مرحلة النضج ، وتقدري تشتريها وتاكليها بعد كام يوم.

– لو الموز لونه اصفر مع وجود بقع بني صغيرة ، تقدري تاكليه على طول اول ما تشتريه ، البقع دي معروفة بأسم بقع السكر ، وهي بتدل على نضج الثمرة.

– لو الجذع اتكسر معاكي بسهولة ده معناه ان الثمرة ناضجة.

– الموز اللي بيكون صعب تقشيره ولونه مخضر بيكون طعمه مايل للمرارة وممكن يسبب كمان عسر هضم.

– اختاري الموز اللي لونه اصفر فاتح والثمرة تبقى مليانه وخالية من الخدوش او اي تلف.

– اللون الرمادي الباهت ده بيدل ان الموز اتعرض للتبريد او السخونة الزيادة اثناء التخزين.

نصايح للتسوق 10

11- طريقة اختيار السمك:

– الاسماك الطازة بتتميز عادة بريحة فريش وخفيفة ، مش المفروض يكون ريحته غريبة او حامضة او شبه الامونيا.

– عيون السمكة المفروض تكون صافية وبتلمع.

– جسم السمكة الطازة المفروض يكون صلب او متماسك ، لما تضغطي عليه يرجع تاني ، السمك الرمادي او الطري ده معناه انه قديم ومش حلو.

– لو الزعانف مبلولة والخياشيم باللون الاحمر الزاهي ، ده معناه ان السمك طازة ، اما لو جافة ولزجة وريحتها كريهة ده معناه ان السمكة مش طازة او بقالها فترة.

– حواف السمكة المفروض ماتكونش غامقة او جافة.

– الاسماك المجمدة مش دايما هتبقى عيونها بتلمع او لحمها صلب ، ولكن لازم تكون ليها ريحة منعشة مش حامضة.

– السمك الطازة الجلد بتاعه هيبقى متماسك ومافيش فيه اي تلف وبيلمع ولما تمسكيه يتزحلق من ايدك ، اما لو السمكة بدأت تفقد قشورها والجلد اتشقق ، ده معناه انها قديمة او مش كويسة وغير صالحة للاكل.

نصايح للتسوق 11

مقالات متعلقه

10 نصايح ممكن تنقذ حياتك في يوم

10 نصايح ممكن تنقذ حياتك في يوم

9 حاجات من السوبر ماركت خلي بالك منها وانتي بتشتريها عشان تلاقي أحسن جودة

9 حاجات من السوبر ماركت خلي بالك منها وانتي بتشتريها عشان تلاقي أحسن جودة

ازاي تخلي صاحبتك هي الستايلست بتاعتك وتساعدك في الشوبينج!

ازاي تخلي صاحبتك هي الستايلست بتاعتك وتساعدك في الشوبينج!