9 اخطاء صحية بنعملها من غير ما نعرف انها مضره

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
316

كلنا بنتعلم اساسيات العناية الشخصية من الطفولة ، من اول غسل الايدين وتنضيف الاسنان بانتظام ، ولكن في كتير من الاوقات بنعمل عادات النضافة دي بشكل روتيني من غير ما نفكر انها ممكن تضرنا ، حتى الطريقة اللي بنجفف بيها جسمنا بعد الشاور وبنقص بيها ضوافرنا مهمة ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم قايمة ب 9 اخطاء صحية كتير مننا بيعملها من غير ما نعرف انها ممكن تضرنا.

اخطاء صحية:

1- دايما بتبدأي تنضيف اسنانك من نفس المكان:

لما باستمرار نبدأ تنضيف اسنانا من نفس المكان ، فاحنا كده كل مرة بندي اهتمام اكبر للاسنان اللي بيتم تنضيفها الاول ، والاسنان اللي بنضفها في الاخر م بتاخد نفس الاهتمام لاننا بنميل للاحساس بالملل في الوقت اللي بنوصل فيه للاسنان الاخيرة ، عشان كده دكاترة الاسنان بينصحوا انك تغيري نمط تنضيف الاسنان وتبدأي كل مرة باسنان مختلفة عشان تنضفيها بشكل متساوي.

اخطاء صحية 1
اخطاء صحية 1

2- بنغسل وشنا بعد النشاط البدني مش قبله:

الخبراء بينصحوا ان غسل الوش قبل ممارسة اي نشاط بدني مهم ، الافضل تغسلي اي مكياج او اوساخ قبل التمرين ، اما عن نضافة البشرة بعد التمرين ماتقلقيش من ده لو معملتيهوش ، لانه من الافضل عدم مسح الوش من العرق بعد التمرين على طول ، لانك كده بتخاطري بانسداد المسام ، هيكون كفاية في الوقت ده انك تطبطبي بس على الوش بفوطة قطن ، وممكن تبقي تغسليه بعدين.

اخطاء صحية 2
اخطاء صحية 2

3- بتقصي ضوافرك وهي رطبة:

الضوافر وهي رطبة او مبلولة بتبقى انعم من وهي جافة ، عشان كده قصها بيكون اسهل بالنسبة لك ، ولكن الحقيقة ان الطريقة دي ممكن تضر الضوافر وتسبب تكسرها وتشققها ، عشان كده الافضل قص الضوافر بعد ما تجف.

اخطاء صحية 3
اخطاء صحية 3

4- بتعتمدي على المناديل المبللة في تنضيف الايد:

المناديل المبللة المضادة للبكتيريا بتقتل الجراثيم ، ولكن على الايد النضيفة بس ، اما لو الجلد عليه اوساخ او مش نضيف بأي شكل ، الكحول الموجود في المناديل المبللة مش هيخترق الجلد ، وفي الحالة دي تنضيف الايد بالطريقة التقليدية بالماية والصابونة هتكون هي الطريقة الموثوقة اللي تعتمدي عليها.

كمان مناديل الاطفال المبللة مش بتحتوي على كمية كافية من الكحول لازالة الفيروسات والبكتيريا.

اخطاء صحية 4
اخطاء صحية 4

5- بتجففي جسمك زيادة عن اللزوم بعد الشاور:

الخبراء مش بينصحوا بتجفيف الجسم بالفوطة تماما بعد الاستحمام ، لاننا كده بنزيل الخلايا الميتة اللي بتحمي البشرة ، بدل كده ، الافضل تستني ان الجلد ينشف من نفسه ، او جففيه بالراحة بالفوطة بدل الفرك.

اخطاء صحية 5

6- بتستخدمي الفوط الصحية المعطرة:

منتجات النضافة النسائية المعطرة ممكن تأدي لكسر توازن درجة الحموضة في الجلد ، وده هيأدي لتهيج البشرة ، الافضل اختيار منتجات النضافة  الخالية من اي مواد كيميائية اضافية ، زي العطور.

اخطاء صحية 6

7- بتستخدمي كمية كبيرة من معجون الاسنان:

كتير متخيلين انه كل ما زاد كمية معجون الاسنان ، ده هيكون افضل لاسنانا ، لكن الحقيقة ان غسل الاسنان بكمية كبيرة من المعجون ممكن يأدي للتسمم بالفلور عند الاطفال ، وتلف المينا الناتج عن الفلوريد الزيادة ، وده هيخلي الاسنان معرضة اكتر للتسوس مع التقدم في العمر.

التسمم بالفلور في الغالب بيصيب الاطفال ، ولكن مع ذلك ، لان استخدام كمية كبيرة من معجون الاسنان اللي بيحتوي على جزئيات كاشطة مع الفرك بالفرشة ده ممكن يسبب ضعف المينا ، انتي ممكن تتجنبي كل المشاكل دي لو استخدمتي كمية معجون بحجم حبة البسلة في كل مرة تغسلي فيها اسنانك.

اخطاء صحية 7

8- بتستخدمي نفس مضاد العرق باستمرار:

مع مرور الوقت ، اجسامنا بتتعود على مضادات العرق ، لو بنغيرها نادرا ، هتبقى غير فعالة ضد الروايح الكريهة ، عشان كده مفيد انك تغيري مضاد العرق بشكل دوري.

اخطاء صحية 8

9- بتنضفي الاذن ومش بتغسلي وراها:

اول حاجة ان مش المفروض تنضفي الاذن من جوه لان هي بتنضف نفسها بنفسها ، ولكن لو بدأ الجسم في انتاج شمع كتير في الاذن ، وحسيتي بعدم راحة او فقدان السمع في الحالة دي هتحتاجي استشارة دكتور اللي هيعملك الاجراءات اللازمة.

وفي الوقت نفسه معظمنا بينسى تنضيف منطقة ورا الاذن ، على الرغم ان المفروض تعملي ده بانتظام ، لان لو نسيتي تنضفي المنطقة دي ، البشرة هتبدأ تطلق روايح كريهة ، وعشان تمنعي ده يحصل ، اغسلي ورا الاذن بالماية والصابون بشكل يومي.

اخطاء صحية 9

ايه من العادات دي بتعمليها بالفعل؟

مقالات متعلقه

افضل 8 وجبات خفيفة بعد التمرين لانقاص الوزن وزيادة العضلات

افضل 8 وجبات خفيفة بعد التمرين لانقاص الوزن وزيادة العضلات

علامات بيديهالك جسمك تعتبر تحذيرات مهمة لمشاكل صحية

علامات بيديهالك جسمك تعتبر تحذيرات مهمة لمشاكل صحية

استخدام موبايلك في الحمام ممكن يسبب لك المشكلة دي!

استخدام موبايلك في الحمام ممكن يسبب لك المشكلة دي!