8 حاجات بنعملها كل يوم بتضرنا من غير ما نعرف

ريهام محمود
ريهام محمود
في
صحة
529

في حاجات ممكن نكون بنعملها يوميا لكن بتأثر على صحتنا وبتضرنا من غير ما نعرف ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم 8 عادات يومية مضرة بالصحة ، عشان تتجنبوهم.

عادات يومية مضرة بالصحة:

1- لبس ال Flip-flops:

النوع ده من الشباشب بيخلي الصوابع تنحني بشكل مفرط للحفاظ على ثبات النعال ، وبتكون معرضة اكتر للالتهابات الفطرية ، بالاضافة انك ممكن تصابي بجبائر قصبة الساق والم في العضلات ، آلام الكعب, الضهر, الركبة ، وفي مشكلة تانية شائعة وهي ان الامساك المفرط بمفصل صوباع القدم ممكن يسبب تورم عضمة القدم.

عادات يومية مضرة بالصحة 1
عادات يومية مضرة بالصحة 1

2- استخدام غسول الفم بعد غسل الاسنان بالفرشة:

ماتستخدميش غسول الفم الا بعد الاكل او قبل غسل اسنانك ، لانك لما بتشطفي اسنانك بالغسول انتي كده بتشطفي الفلورايد عالي التركيز والحصول على فلورايد منخفض التركيز ، وده في النهاية هيجذب الميكروبات ، وهيأدي لتسوس الاسنان.

عادات يومية مضرة بالصحة 2
عادات يومية مضرة بالصحة 2

3- لبس السكيني جينز:

الجينز السكيني الضيق بيقلل من تدفق الدم وبيخلي العضلات تعمل مجهود للحصول على اكسجين اكتر ، كمان الجينز الضيق بيسبب التهابات فطرية زي مرض القلاع ، بالاضافة كمان انه بيسبب كثرة التبول وحتى ضعف المثانة.

عادات يومية مضرة بالصحة 3
عادات يومية مضرة بالصحة 3

4- الطباعة في البيت:

طابعات الليزر واللي بتستخدم مسحوق حبر الطابعة بشكل عام بتطلق جزيئات صغيرة جدا ممكن انها تسبب تلف في القلب والاوعية الدموية او الجهاز التنفسي لما تكوني قريبة منها ، وواحدة من الدراسات اثبتت ان التعرض لجزئيات الحبر دي لمدة 21 يوم ادت لاضطراب عملية التمثيل الغذائي والاستجابة المناعية والعمليات البيولوجية المختلفة في الجسم.

عادات يومية مضرة بالصحة 4
عادات يومية مضرة بالصحة 4

5- القراءة اثناء التمدد على السرير:

القراءة قبل النوم ممكن تكون عادة تبان انها مريحة وكتير من الاشخاص بيعملوها ، ولكن هي في الواقع مضرة جدا ، لانها بتسبب ضغط كبير على العيون ، وكمان الوضعية بتكون مش مناسبة لان المسافة الصحية للقراءة المفروض تكون حوالي 15 بوصة بزاوية 60 درجة.

لكن لما بتقري وانتي ممدة على السرير ، عينيكي هتبقى متركزة لفوق وهتكون في زاوية مش مريحة لفترة طويلة ، وده هيسبب عدم الراحة لعينيكي, عدم وضوح الرؤية, والصداع.

عادات يومية مضرة بالصحة 5
عادات يومية مضرة بالصحة 5

6- استخدام معطرات الجو:

معظم المعطرات بتحتوي على مواد كميائية ضارة اللي بتساعد على التخلص من الروايح ، بالاضافة انها ممكن تبقى من مسببات الحساسية والسموم البيئية ، والاستخدام المتكرر للعطور الصناعية ممكن يأدي لتلف الرئة والربو ، عشان كده الافضل تتجنبي اسخدامها لانها تعتبر من المنتجات غير الآمنة بالنسبة لنا.

عادات يومية مضرة بالصحة 6

7- وضع وجهك على ايديكي:

السبب الاول لمنع العادة دي هي النضافة ، سند الوجه على ايد مش نضيفة ممكن انه يسبب حب الشباب وينشر الجراثيم ، السبب التاني انها تعتبر وضعية جلوس سيئة ، ويمكن ماتلاحظيش ده ، ولكن دعم راسك بايدك هيخلي القعدة لفترات اطول اكتر راحة بالنسبة لك ، وبالتالي عمودك الفقري هيتكيف على وضعية غير صحيحة ، وده هيخلي وضع الضهر سيء.

عادات يومية مضرة بالصحة 7

8- لبس الاحذية المدببة من قدام:

الاحذية المدببة من قدام شكلها حلو من بره ولكن هي بتدمر القدمين من جوه ، لانها بتخلي الصوابع تاخد شكل غير طبيعي ، وبالتالي بيحصل اثار جانبية ، زي اصابع المطرقة, التورم, الكالو ، كمان بتسبب التهابات في الاعصاب ، غالبا بين صوباع القدم التالت والرابع ، واللي غالبا بتحتاج استخدام علاج, حقن, او جراحة في الحالات الخطيرة لعلاج الاثار الجانبية.

عادات يومية مضرة بالصحة 8

مقالات متعلقه

افضل 8 وجبات خفيفة بعد التمرين لانقاص الوزن وزيادة العضلات

افضل 8 وجبات خفيفة بعد التمرين لانقاص الوزن وزيادة العضلات

علامات بيديهالك جسمك تعتبر تحذيرات مهمة لمشاكل صحية

علامات بيديهالك جسمك تعتبر تحذيرات مهمة لمشاكل صحية

استخدام موبايلك في الحمام ممكن يسبب لك المشكلة دي!

استخدام موبايلك في الحمام ممكن يسبب لك المشكلة دي!