نصايح مكياج للعيون المبطنة

ريهام محمود
ريهام محمود
في
مكياج
1272

العيون المبطنة مكياجها بيكون متعب شوية ، وكتير من البنات مش بيعرفوا ايه الرسمة او الطريقة الصح المناسبة للنوع ده من العيون ، لان الجلد الاضافي في العين بيكون مغطي الجفن وهنا بيجي صعوبة المكياج لان كل حاجة بتعمليها بتختفي تحت الجفن ، عشان كده النهاردة هنشارك معاكم نصايح مكياج للعيون المبطنة ، عشان مكياج عيونك يطلع بشكل مثالي.

ايه هي العيون المبطنة وتعرفي ازاي انها عندك:

الجفون المبطنة هي وصف للجفون اللي فيها جلد اضافي متني في اتجاه خط الرموش ، ونتيجة لده ، الجفون المبطنة ممكن تخلي عينيكي شكلها اصغر لان المساحة الموجودة على الجفن اصغر.

وغالبا كل البنات الل عيونهم مبطنة بتقابلهم مشكلة في وضع المكياج ، لان الجلد بيكون متني لتحت ومغطي العين ، وبالتالي بيخفي معظم مكياجك تحته ، ولكن مع ذلك في مكياج مناسب للعيون المبطنة ، وده اللي هنعرفه دلوقتي مع بعض.

نصايح مكياج للعيون المبطنة 1
نصايح مكياج للعيون المبطنة 1

نصايح مكياج للعيون المبطنة:

حطي الايشادو بعد تنية الجفن:

لان كل حاجة بتتحط على العيون المبطنة بتختفي ، فواحدة من نصايح المكياج للعيون المبطنة هو وضع الايشادو اعلى شوية من تنية الجفن ، قريب تقريبا من عضمة الحاجب ، بالطريقة دي الايشادو بتاعتك هيظهر على العين من غير اي مشاكل ، بس ادمجي الايشادو لفوق وهيتظبط معاكي بشكل صح ، وتقدري تستخدمي الطريقة دي مش بس مع الايشادو ولكن مع اي منتج مكياج للعين (ايلاينر, جليتر, وغيرها).

نصايح مكياج للعيون المبطنة 2
نصايح مكياج للعيون المبطنة 2

اعملي تنية للجفن خاصة بيكي:

العين المبطنة تنية العين الحقيقية فيها بتكون مختفية تحت الجلد الاضافي اللي موجود على الجفن ، فليه ماتعمليش انتي تنية جفن خاصة بيكي ، تقدري تعملي ده بالمكياج بخطوات بسيطة ، فوق الايشادو حطي كونسيلر فوق تنية العين يمشي مع شكل عينيكي بحيث انك تعملي تنية عين وهمية ويدي انطباع ان تنية الجفن اعلى من مكانها بالفعل ، وبالطريقة دي هتعملي تنية للجفن بنفسك.

نصايح مكياج للعيون المبطنة 3
نصايح مكياج للعيون المبطنة 3

ابرزي عضمة الحاجب بالهايلايتر:

واحدة من حيل مكياج العين المبطنة ، هي ابراز عضمة الحاجب ، ده هيدي تأثير رفع للعين ، وانها مرفوعة اكتر من الطبيعي بتاعها.

والهايلايتر من الحاجات اللي ليها تأثير رائع جدا على الوش كله ، كل اللي هتعمليه حطي هايلايتر على عضمة الحاجب, وعلى اطراف الانف وتحته, على عضمة الخدين عشان تعملي تأثير رفع ملامح الوش.

نصايح مكياج للعيون المبطنة 4
نصايح مكياج للعيون المبطنة 4

حطي هايلايتر على الزاوية الداخلية للعين:

واحدة كمان من الطرق المفيدة للعين المبطنة هي ابراز الزاوية الداخلية للعين ، لما الضوء بينعكس على المكان ده ، بيدي تأثير للعين انها مرفوعة ، على الرغم انها لسه مبطنة زي ما هي ، كل اللي هتعمليه شوفي المكان اللي بيبدأ منه التجعد الداخلي للعين ، وحطي الهايلايتر بداية من النقطة دي.

نصايح مكياج للعيون المبطنة 5
نصايح مكياج للعيون المبطنة 5

ايلاينر جناح الخفاش:

واحد من اصعب الحاجات عند وضع المكياج على العيون المبطنة هي رسم الايلاينر ، ولكن ما تقلقيش في تكنيك ممكن يساعدك اسمه “جناح الخفاش”.

لما تيجي تحطي الايلاينر بصي قدامك مباشرة وارسمي الايلاينر على مساحة الجفن المكشوفة ، بعدها املي الرسمة ، النتيجة النهائية هتكون رسمة ايلاينر ظاهرة لما تبصي لقدام ، ولما تغمضي عينيكي هتقدري تشوفي ” جناح الخفاش” كله.

نصايح مكياج للعيون المبطنة 6

استخدمي برايمر للجفون:

البرايمر يعتبر خطوة مهمة في مكياج العيون بشكل عام ، ومع العيون المبطنة بشكل خاص مطلوب بسبب تنية الجفن اللي بتنقل المكياج لمكان تاني واللي ممكن تسبب فوضي لما تيجي تفتحي عينيكي ، ومش بس كده ، البرايمر بيجهز الجفن وبيخلي دمج المكياج اسهل ، وبتضمنلك ان مكياج العين يفضل في مكانه بغض النظر عن حالة الجو سواء حر او رطوبة.

كمان البرايمر بيساعد على زيادة ظهور لون الايشادو اكتر ، في حين انك لو حطيتي الايشادو على الجفن مباشرة من غير برايمر مش هيطلع مظبوط لا لون الجفن الطبيعي ممكن يكون مش موحد.

نصايح مكياج للعيون المبطنة 7

بصي لقدام دايما وانتي بتحطي الايشادو:

عشان الايشاو يطلع معاكي مظبوط بصي لقدام طول الوقت وانتي بترسمي الايشادو ، بالطريقة دي حتى لو عينيكي مفتوحة ، جفونك مش هتغطي اي ايشادو انتي رسمتيه.

لان لو بصيتي لتحت او اي اتجاه تاني وانتي بترسمي الايشاو مش هيطلع مظبوط والرسمة مش هتبان وانتي مفتحة عينيكي ، عشان كده حاولي دايما تبصي قدامك اثناء الرسم.

نصايح مكياج للعيون المبطنة 8

استخدمي ايشادو مات بقدر الامكان:

الايشادو المات يعتبر من اكتر الانواع المناسبة للعيون المبطنة ، استخدمي ايشادو مات عشان تعملي ظل فوق تنية جفنك الطبيعية ، ده هيخدع العين ، وهيبين كأن تنية جفنك اعلى من الواقع ، ومش بس كده ، كمان هيخلي تنية الجفن كأنها مرفوعة ، وده هيبين عينك بشكل اكبر.

دايما حافظي انك تحطي الايشادو الغامق على الجزء الخارجي من العين ، واللون الافتح من جوه عند الزاوية الداخلية للعين.

نصايح مكياج للعيون المبطنة 9

اتعلمي ترسمي العين المبطنة بشكل صح:

بدل ما تدمجي المكياج بحركات دائرية ، حطي الايشادو في خطوط افقية مستقيمة ، ودي اسمها تكنيك “الخط الممستقيم” ، دمج الايشادو بشكل مستقيم بدل من تقويسه حوالين العين هيدي تأثير بوجود مساحة اكبر للعين ، مهم لما تيجي تحطي مكياج مع العيون المبطنة تتعاملي مع مساحة عينيكي بشكل صح ، وعدم الدمج بعد النقطة اللي بيتقابل فيها جفنك بنهاية حاجبك.

نصايح مكياج للعيون المبطنة 10

مقالات متعلقه

ازاي تحطي الروج الغامق زي المحترفين للوك مكياج مثالي

ازاي تحطي الروج الغامق زي المحترفين للوك مكياج مثالي

5 اوقات تستغني فيهم عن كريم الاساس وتستخدمي بداله BB كريم

5 اوقات تستغني فيهم عن كريم الاساس وتستخدمي بداله BB كريم

7 حيل مكياج محتاجة تعرفيهم هتحسن مكياجك

7 حيل مكياج محتاجة تعرفيهم هتحسن مكياجك