ازاي ترسمي الايلاينر بشكل مثالي في كل مرة

ريهام محمود
ريهام محمود
في
مكياج
841

في اكتر من طريقة لرسم الايلاينر ، ولكن بغض النظر عن طريقة رسمة سواء بالايلاينر السائل او القلم او جل ، في بعض القواعد اللي لازم تمشي عليها عشان يطلع معاكي مظبوط في كل مرة ترسمية ، والنهاردة هنشارك معاكم بعض قواعد رسم الايلاينر عشان رسمته تطلع مظبوطة.

قواعد رسم الايلاينر:

1- ايلاينر ضيق tightline eyeliner:

هل سمعتي عن التقنية دي قبل كده؟ دي تعتبر ادق تقنيات تحديد العيون ، وهي مش صعبة ابدا ، واسهل طريقة عشان ترسميها هي استخدام ايلاينر سائل او جل ، كل اللي هتعمليه بس انك تستخدمي الفرشة او القلم تحت خط الرموش العلوية ، ولكن تكون الرسمة فوق خط الماية ، الطريقة دي بتضيف جاذبية للعين ، وبتخلي رموشك تبان اكتر كثافة اكتر من استخدام طبقة او اتنين من الماسكارا.

قواعد رسم الايلاينر 1
قواعد رسم الايلاينر 1

2- ايلاينر خط الماية waterliner eyeliner:

الطريقة دي تخلي بالك منها لو عيونك حساسة تبقى التقنية دي مش ليكي ، والايلاينر القلم يعتبر افضل اداة للطريقة دي ، اسحبي رموشك للخلف لحد ما يظهر خط الماية بتاعك ، نشفي خط الماية بالراحة باستخدام قطعة قطن او عود قطن ، وبعدين استخدمي القلم لرسم الايلاينر على خط الماية ، ممكن كمان تستخدمي نفس الطريقة على خط الماية السفلي لو عايزة لوك اقوى للعين ، ولكن المهم ان الخط ميبقاش سميك.

قواعد رسم الايلاينر 2
قواعد رسم الايلاينر 2

3- الايلاينر المجنح winged eyeliner:

ايه الفرق بين الكات ايز او عين القطة والايلاينر المجنح؟ ممكن كتير من البنات يفكروا انهم نفس الرسمة ، ولكن الحقيقة ان في فرق دقيق بينهم ، مع رسمة عين القطة ، بيبقى في خط طالع لفوق ، في حين ان الايلاينر المجنح بيكون ممتد ورا خط الرموش بس وممكن يبقى منخفض او مرتفع ، ولكن بننصحك انك مترسميش الخط المنخفض ، وعشان تعملي الايلاينر المجنح ، كل اللي هتعمليه انك هتمدي خط الايلاينر بعد خط الرموش بتاعك بحاجة بسيطة ، وبعدين ترسمي خط من الزاوية السفلية يقابل الخط اللي رسمتيه فوق ، وخلي الخط رفيع في اوله ، مع اضافة سمك بسيط بالتدريج حسب الرغبة.

قواعد رسم الايلاينر 3
قواعد رسم الايلاينر 3

4- ايلاينرعين القطة cat eye eyeliner:

رسمة الكات ايز او عين القطة ، زي ما قولنا في الطريقة اللي فاتت ، هو بيكون خط مرسوم بشكل تصاعدي او طالع لفوق واخد شكل عين القطة زي ما هو باين من اسمة.

قواعد رسم الايلاينر 4

5- ال smudged eyeliner:

في الطريقة دي هتستخدمي ايلاينر وايشادو بودر نفس لون الايلاينر ، اول حاجة ارسمي الايلاينر على خط الرموش ، وبراحتك تقدري ترسمي على خط الرموش السفلي او العلوي او الاتنين ، وبعدها هاتي الايشادو وحطيه فوق الايلاينر باستخدام فرشة بزاوية ، واخر حاجة حطي الماسكارا.

قواعد رسم الايلاينر 5

مقالات متعلقه

7 حيل مكياج محتاجة تعرفيهم هتحسن مكياجك

7 حيل مكياج محتاجة تعرفيهم هتحسن مكياجك

طريقة عمل ايلاينر جل مضاد للمية في البيت بمكونات طبيعية

طريقة عمل ايلاينر جل مضاد للمية في البيت بمكونات طبيعية

طريقة رسم الايلاينر السائل للمبتدئين بالخطوات والصور

طريقة رسم الايلاينر السائل للمبتدئين بالخطوات والصور