13 غلطة المحترفين بينصحوا انك توقفي تعمليها

ريهام محمود
ريهام محمود
410

في حاجات كتير ممكن نكون بنعملها غلط واحنا مش عارفين ده ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف من المحترفين في المجالات المختلفة على غلطات المفروض نتوقف نعملها.

غلطات المفروض نتوقف نعملها:

1- نصيحة من مصففين الشعر:

مصففين الشعر المحترفين بينصحوكي بتجنب القعدة وانتي حاطه رجل على رجل وانتي بتقصي شعرك ، لان ده ممكن يأثر على قصة الشعر وتطلع مش متساوية ، بالاضاقة كمان الافضل ماتلبسيش حاجة بزنط او بلياقة عالية لانها هتضايق المتخصص اثناء قص الشعر او صبغة.

غلطات المفروض نتوقف نعملها 1
غلطات المفروض نتوقف نعملها 1

2- نصيحة من الطباخين:

حسب الشيفات او الطباخين المحترفين ، واحدة من اكتر الغلطات الي بنقع فيها اثناء الطبخ هي استخدام الزيت يكون مش سخن بدرجة كافية ، لانه في الحالة دي الاكل هيمتص الزيت وهيغير طعمه ، ولو معنددكيش مقياس حرارة عشان تحددي حرارة الزيت ، تقدري تحلي المشكلة دي بكل بساطة عن طريق استخدام معلقة خشب ، حطي طرف المعلقة في الطاسة ، لو لقيتي ظهر فقاعات بتتشكل وبتطفو على الوش ، كده يبقى الزيت جاهز للطبخ.

غلطات المفروض نتوقف نعملها 2
غلطات المفروض نتوقف نعملها 2

3- عمال اللاندري:

الجينز بيحتاج غسيل بدرجة اقل بكتير من ما احنا متخيلين ، مقارنة بالملابس التانية ، الغسيل الكتير هيأدي لتلف نسيج الجينز بسرعة ، عشان كده بينصحوا انك تغسليه مرة كل 6 اسابيع او حتى اكتر من كده ، وماتقلقيش مش هيحصل حاجة للجينز ، ولو قلقانه من البكتيريا والريحة ، حطي البنطلون في كيس بلاستيك ودخليه الفريزر طول الليل ، الحيلة ديد هتخلصك من اي بكتيريا وروايح.

غلطات المفروض نتوقف نعملها 3
غلطات المفروض نتوقف نعملها 3

4- مفتشين ادارة الاغذية والادوية:

ممكن نكون كلنا عارفين قاعدة عدم وضع الاكل السخن او حتى الدافي في التلاجة واننا لازم نسيبه يبرد الاول ، الحقيقة ان دي خرافة مالهاش اي اساس من الصحة ، خبراء سلامة الغذاء قالوا ان الاكل هياخد وقت طويل على ما يبرد ، وهما مش بينصحوا بعدم الاحتفاظ بالاكل في درجة حرارة الغرفة لمدة تزيد عن ساعتين.

غلطات المفروض نتوقف نعملها 4
غلطات المفروض نتوقف نعملها 4

5- السباكين:

اتضح ان وجود مكبس واحد في البيت مش كافي ، احنا محتاجين لمكبس منفصل للاحواض ، وبينصح السباكين بالحصول على مكبس على شك كوباية للمصارف المسطحة ( زي الاحواض والشاور).

غلطات المفروض نتوقف نعملها 5
غلطات المفروض نتوقف نعملها 5

6- مدبرات المنازل:

مدبرين المنازل المحترفين كشفوا انهم مش بيستخدموا منتجات تنضيف متخصصة للاسطح المختلفة ، كل اللي انتي محتاجاه بس هو منظف معقم لكل الاغراض, ومنظف مطهر للاماكن الصعبة في المطبخ والحمام, ومنظف الارضيات.

غلطات المفروض نتوقف نعملها 6
غلطات المفروض نتوقف نعملها 6

7- فنيين العربيات:

تجاهل اصلاح اي حاجة في عربيتك مش بس امر خطير ، ولكن ممكن يكون مكلف كمان ، ولما هيجي وقت الصيانة هنلاقي المشكلة كبرت اكتر ، عشان كده الفنيين بينصحوا انك تدي اهتمام خاص لسوايل عربيتك ، غيري الزيت في الوقت المحدد ( على الاقل كل 5000 – 7,500 ميل) وكمان السوايل التانية ، على سبيل المثال ، المفروض تغيري سائل الفرامل كل 4 – 5 سنين.

غلطات المفروض نتوقف نعملها 7

8- بائعين الورد:

بائعين الورد بيحذروا انك تخلي نباتات منزلية جنب بعض ، حتى لو عندك شباك او مكان كويس بيدخله الشمس على طول ، ده مش هيضمن ان النباتات تكبر بشكل كويس ، بالظبط زي الناس النباتات بتحتاج لمساحة ، وممكن وضع نباتات مختلفة جنب بعض يبقى ليه تأثير سلبي ويموت النباتات.

غلطات المفروض نتوقف نعملها 8

9- دكاترة الاسنان:

لما الموضوع يتعلق بصحة الاسنان ، القليل هيكون افضل ، ده بالظبط الحال بالنسبة لغسول الفم ، دكاترة الاسنان صرحوا ان استخدامه كتير ممكن يأيكي ، على سبيل المثال ، لو نوع الغسول اللي بتستخدميه ليه تأثير مضاد للبكتيريا ، ممكن يقتل البكتيريا الجيددة في الفم مع البكتيريا الضارةة ، بشكل عام ، الافضل استشارة دكتور قبل ما تبدأي استخدام غسول الفم.

غلطات المفروض نتوقف نعملها 9

10- منظمين الافراح:

الافراح ممكن تكون مكلفة جدا ، عشان كده مهم تجنب الغلطات اللي ممكن تزود التكلفة ، ومنظمين الافراح بينصحوا انك تستخدمي الزهور الحرير بدل من الزهور الحقيقية ، او على الاقل مزيج من الاتنين في البوكيه ، بالاضافة كمان ، اتأكدي من اختيار دعوات مستطيلة مش مربعة ، عشان لو هتبعتي دعوة لحد بعيد بالبريد مثلا هيكون تكلفته اقل.

غلطات المفروض نتوقف نعملها 10

11- خبراء المالية:

خبراء المالية شايفين انه غلط التعامل مع الفلوس على انها موضوع محظور الكلام فيه مع اطفالك ، بالعكس همام بينصحوا كمان انك تشركيهم في عملية وضع ميزانية البيت ، خصوصا لو طفلك بيعاني من مشاكل في صرف الفلوس ، بالطريقة دي هيفهموا قد ايه الجهد المبذول في اعالة الاسرة وفتح البيت ، وده ممكن يخليهم في المستقبل يتعاملوا مع الامور المالية بشكل اسهل شوية لوحدهم.

غلطات المفروض نتوقف نعملها 11

12- مصممين الديكور:

في حين ان اختيار الوان البيت تعتبر مسألة ذوق وبيعتمد كمان على مساحة البيت ، والاضاءة وغيرها من الحاجات اللي بتحدد الاختيار ، الا ان في حاجات لاز نعرفها من مصممين الديكور ، على سبيل المثال ، عشان ما تشتريش لون تندمي عليه بعد كده او بعد ما تعمليه تحسي ان مش هو ده اللي انتي عايزاه ، الخبراء بينصحوكي انك تلجأي للتلات درجات دول في الاختيار: الازرق الرمادي, الاصفر الفاتح, واللون الباذنجاني او البنفسجي الغامق.

غلطات المفروض نتوقف نعملها 12

13- مضيفات الطيران:

لو بتسافري ومعرضة للمعاناه من اضطراب الرحلات الجوية الطويلة ، فاكيد نصايح المضيفات هتكون مفيدة ليكي ، بينصحوا عشان تقللي من اضطراب المسافات الطويلة ، انك تشربي ماية كتير قبل الرحلة واثناء الرحلة ، كمان هما بياخدوا قيلولة قبل وبعد المرور على مناطق زمنية مختلفة ، كمان متحاوليش تفكري هي الساعة كام دلوقتي في بلدي لان ده هيتعبك عقليا.

غلطات المفروض نتوقف نعملها 13

مقالات متعلقه

10 حاجات تنضيفهم زيادة عن اللزوم ممكن يسبب تلفهم

10 حاجات تنضيفهم زيادة عن اللزوم ممكن يسبب تلفهم

7 حيل هتخلي روتينك اليومي اسهل

7 حيل هتخلي روتينك اليومي اسهل

6 حيل مفيدة هتساعدك في حياتك اليومية

6 حيل مفيدة هتساعدك في حياتك اليومية