10 حاجات بنعملها يوميا غلط من غير ما نعرف!

ريهام محمود
ريهام محمود
667

هنتفاجيء ان في عادات كتير بسيطة بنعملها كل يوم بطريقة غلط ، وهنكتشف اننا بننام, بنشرب ماية, او حتى بنتنفس بشكل غير صحيح ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم 10 حاجات بنعملها بشكل غلط من غير ما نعرف.

حاجات بنعملها بشكل غلط:

1- فتح الحنفية:

فتح الحنفية عادة بسيطة جدا وصغيرة ، وبنعملها في اليوم اكتر من مرة ، ولان الهدف الاساسي من غسل الايدين هو تجنب الجراثيم ، تقدري تحمي نفسك بشكل مضاعف من خلال فتح وقفل الحنفية بالمعصم ، عشان متضطريش للمس الحنفية وايدك نضيفة بعد ما غسلتيها ، خصوصا لو في مكان بره البيت.

حاجات بنعملها بشكل غلط 1
حاجات بنعملها بشكل غلط 1

2- حطي بنس الشعر الناحية المسطحة لفوق:

لما تيجي تستخدمي بنس الشعر ، اتأكدي ان الناحية المسطحة لفوق ، لان البنسة متصممة بالشكل ده عشان تثبت الشعر في مكانه قريب من فروة الراس ، لكن الجنب المسطح لو هو اللي من تحت مش هيوفرلك ثبات كويس للشعر.

حاجات بنعملها بشكل غلط 2
حاجات بنعملها بشكل غلط 2

3- التنفس من الصدر:

التنفس من البطن هو الطريقة الصحيحة للتنفس ، وبيقلل الضغط على الصدر ، ومش بيخلي القلب يشتغل بجهد كبير ، اما التنفس من الصدر هو اقل كفاءة ، وبيجهد الرقبة والصدر ، وممكن كمان يأدي لفرط التنفس.

حاجات بنعملها بشكل غلط 3
حاجات بنعملها بشكل غلط 3

4- تقطيع البطيخة نصين:

عادة كلنا بنقطع البطيخة نصين ، وبنبدأ بعدها نقطع كل نص ، ولكن بننصحك بطريقة اسهل وهي قطع الجزء اللي فوق واللي تحت من البطيخة بحيث تقدري تثبتيها على الترابيزة وبعدها قشري القشرة كلها ، وبعدها قطعي البطيخة لالواح وبعدين مكعبات.

حاجات بنعملها بشكل غلط 4
حاجات بنعملها بشكل غلط 4

5- عدم اكل لب التفاح:

حسب الدراسات ، ان قلب التفاح او اللب بتاعه هو الجزء الاكتر تغذية في الفاكهة ، هو مش بس بيحتوي على كمية كبيرة من الالياف والفلافونويد ، لكن كمان بيحتوي على البكتيريا الجيدة اللي بتساعد على تحسين صحة الامعاء.

حاجات بنعملها بشكل غلط 5
حاجات بنعملها بشكل غلط 5

6- قطع العبوات البلاستيك:

لو عايزة تفتحي عبوة بلاستيك ، الافضل تستخدمي معاها فتاحة العلب ، لانه في معظم الاحيان ، المقص مش هيقطع البلاستيك ، وممكن الفتح بالسكينة يبقى خطر ويجرحك ، عشان كده افضل واسهل طريقة هي باستخدام فتاحة العلب ، كل اللي هتعمليه انك هتستخدميها بنفس الطريقة اللي بتفتحي بيها اي علبة.

حاجات بنعملها بشكل غلط 6

7- النوم على البطن:

الاشخاص اللي بيناموا على بطنهم معرضين اكتر لخطر الاصابة بألم الضهر والرقبة ، بالاضافة ان الوضع ده خطيري على النساء الحوامل ، من ناحية تانية ، النوم على الضهر هو يعتبر افضل وضع لعمودك الفقري.

حاجات بنعملها بشكل غلط 7

8- بتشربي الماية وانتي واقفة:

لو بتشربي وانتي واقفة ، الماية بتدفق لجسمك بسرعة كبيرة ، وده ممكن يأدي لتراكم الماية في المفاصل وحتى تلف الجهاز الهضمي كمان ، عشان كده افضل طريقة لشرب الماية هي الجلوس والشرب ببطء.

حاجات بنعملها بشكل غلط 8

9- اعادة تسخين الاكل في الميكروويف:

وضع الاكل فوق بعضه في الطبق وتسخينه في الميكروويف مش افضل طريقة للتسخين ، لانه في معظم الاحيان هتلاقي اجزاء باردة ماتسخنتش ، وعشان تتجنبي ده ، سيبي مساحة فاضية في نص الطبق ، بالطريقة دي الاكل هيتسخن بالتساوي.

حاجات بنعملها بشكل غلط 9

10- مطابقة كريم الاساس لمعصمك:

المعصم يمكن مش بيتعرض للشمس زي الوش ، ولكن برضه هيبقى متأثر بالشمس ومش هيبقى نفس لون بشرتك الطبيعية ، عشان كده الطريقة الصحيحة لاختيار لون كريم الاساس انك تجربية على الرقبة او الصدر.

حاجات بنعملها بشكل غلط 10

مقالات متعلقه

9 اخطاء صحية بنعملها من غير ما نعرف انها مضره

9 اخطاء صحية بنعملها من غير ما نعرف انها مضره

ايه اللي ممكن يحصل لو استخدمتي الموبايل قبل النوم مباشرة

ايه اللي ممكن يحصل لو استخدمتي الموبايل قبل النوم مباشرة

غلطات خطيرة بتعمليها مع الفراخ النية ممكن تأثر على صحتك

غلطات خطيرة بتعمليها مع الفراخ النية ممكن تأثر على صحتك