9 استخدامات غير تقليدية لقشر البرتقان في الحياة اليومية

ريهام محمود
ريهام محمود
439

البرتقان من انواع الفواكة المفيدة جدا والمليانة بالفيتامينات ، وكلنا بنحب ناكله او نشربه عصير ، ولكن في الحالتين مافيش حد اكيد بيستخدم القشر بتاعه وكلنا بنرميه ، ولكن الحقيقة ان قشر البرتقان ممكن نستفاد منه في حياتنا اليومية في حاجات كتير ، والنهاردة من خلال موضوعنا جمعنالكم بعض استخدامات قشر البرتقان.

استخدامات قشر البرتقان:

1- استخدمي القواقع لحماية الزرع بتاعك:

تعتبر القواقع والرخويات من اكتر اعداء الخضروات ، وافضل طريقة عشان تبعديها عن الزرع بتاعك انك تحطي قشر برتقان حوالين الزرع ، القواقع بتنجذب جدا للبرتقان وهتبدأ انها تتغذى عليه بدل الزرع ، وهتبقي محتاجة انك تتابعي الزرع عشان تقدري تتخلصي منهم بمجرد ما تشوفي اي واحدة على قشر البرتقان.

استخدامات قشر البرتقان 1
استخدامات قشر البرتقان 1

2- اعملي منظف لتقليل العفن:

العفن من اسوأ الحاجات اللي ممكن تظهر في البيت ، ومافيش افضل من استخدام حاجة طبيعية للتخلص منه ، ممكن تجيبي برطمان كبير امليه بقشر البرتقان وبعدين غطيه بخل ابيض لحد اخر البرطمان ، وهيكون افضل لو سخنتي الخل الاول قبل ما تضيفيه على قشر البرتقان ، احفظي البرطمان في مكان ضلمة لمدة 2 – 4 اسابيع ، وبعدها تقدري تستخدميه على اي منطقة فيها عفن.

استخدامات قشر البرتقان 2
استخدامات قشر البرتقان 2

3- افركيه على الزرع عشان تبعدي القطط:

القطط عندها عادة سيئة وهي عض وخربشة اوراق النباتات ، ولو انتي مربية قطة وعندك زرع اكيد بتعاني من المشكلة دي ، وكل اللي هتعمليه عشان تتجنبي المشكلة دي ببساطة هاتي قشور البرتقان وافركيها في الزرع ، الزيوت اللي هتنزل من قشر البرتقان على الاوراق والسيقان هتزعج القطة ، وفي الحالة دي مش هتيجي جنب الزرع.

استخدامات قشر البرتقان 3
استخدامات قشر البرتقان 3

4- للحفاظ على السكر:

كلنا مرينا بده مع السكر المتخزن ، وهو انه بيمسك في بعضه وبيتكتل من كتر التخزين او لو دخل فيه اي رطوبة ، ولتجنب ده ، تقدري تسيبي قطعة من قشر البرتقان داخل عبوة السكر ، القشر هيحافظ على رطوبة السكر من غير ما يخلهي قاسي او يتكون فيه اي تكتلات.

استخدامات قشر البرتقان 4
استخدامات قشر البرتقان 4

5- استخدميه لتلميع الاسطح الخشبية:

الخشب زيه زي باقي المواد ، مع الوقت بيفقد لمعانه ، لكن في طريقة ذكية ورخبصة تقدري ترجعي بيها اللمعان للخشب ، وهو انك تجيبي قشر برتقان وباستخدام الناحية البيضا افركي اي سطح خشب ، القشر يمكن مش هيخفي الخدوش او الكسور الصغيرة ، ولكن هيحسن شكله ويرجع له لمعانه.

استخدامات قشر البرتقان 5
استخدامات قشر البرتقان 5

6- لتلميع الحنفيات:

الحنفيات مع الوقت لمعانها بيروح وبتبدأ تجير ولونها يبهت لو مانضفتيهاش بشكل صح ، لكن واحدة من الطرق الذكية عشان ترجعي لها لمعانها تاني هي فركها بالجزء الخارجي من قشر البرتقان ، وتقدري تستخدميه مع الحنفيات, مقابض الابواب, التلاجات وحتى كمان البوتاجاز.

استخدامات قشر البرتقان 6

7- ازالة بقع القهوة من المج:

لو دايما متعودة تشربي القهوة او الشاي في نفس المج كل يوم ، مع الوقت هتلاحظي وجود بقع ولون اصفر في المج ، وحتى لو فركتيه بالليفة مش بينضف ، الحل للمشكلة دي هي قشر البرتقان ، هاتي القشر حطي عليه شوية ملح وافركي بيه المج ، الملح هيساعد بشكل اكبر على تنضيف البقع مع قشر البرتقان.

استخدامات قشر البرتقان 7

8- استخدميه لتنضيف الميكروويف:

الميكروويف مع الوقت ممكن يحصل فيه روايح كريهة ، وده ممكن يأثر على طعم الاكل اللي هتسخنيه فيه ، وعشان تنضفيه بسهولة بشكل طبيعي املي طبق بالماية وحطي فيها بعض قشور البرتقان ، وشغلي الميكروويف على درجة حرارة عالية لمدة 60 ثانية ، بعدها هتلاقي ريحة الميكروويف بقت حلوة ومنعشة جدا ، وتقدري تستخدمي الماية اللي فيها قشر البرتقان دي لتنضيف الميكروويف كله باستخدام قطعة قماش نضيفة.

استخدامات قشر البرتقان 8

9- استخدميه كسماد للزرع:

الفاكهة الحمضية ومن ضمنها البرتقان ، مفيدة جدا للزرع ، هاتي قشر البرتقان ، وقطعيه قطع صغيرة جدا عشان يتحلل بشكل اسرع ، وحطيه في الطين او السماد بتاع الزرع ، وضروري تكون درجة حرارة السماد دافية جدا عشان مايتكونش اي عفن في الزرع.

استخدامات قشر البرتقان 9

6 نصائح هتساعدك يكون بيتك نظيف من الحشرات وبدون مواد كيماوية

ازاي يكون بيتك نظيف من الحشرات
ازاي يكون بيتك نظيف من الحشرات

مقالات متعلقه

حكاية وتاريخ فانوس رمضان

حكاية وتاريخ فانوس رمضان

برامج ومسلسلات راديو نجوم اف ام في رمضان 2024

برامج ومسلسلات راديو نجوم اف ام في رمضان 2024

برامج ومسلسلات الراديو 9090 في رمضان 2024

برامج ومسلسلات الراديو 9090 في رمضان 2024