نظام غذائي عالي الكربوهيدرات لزيادة الوزن

ريهام محمود
ريهام محمود
852

اكيد اكل كميات اكتر من الآيس كريم, الميلك شيك, الكوكيز تعتبر طريقة فعالة لزيادة الوزن ، ولكنها مش افضل الاختيارات ، الاطعمة دي بتحتوي على نسبة عالية من السكر ، ولكنها مش اصح الكربوهيدرات لزيادة الوزن ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف مع بعض على نظام غذائي عالي الكربوهيدرات لزيادة الوزن من خلال الكربوهيدرات الصحية.

نظام غذائي عالي الكربوهيدرات لزيادة الوزن:

من الناحية الغذائية ، النظام الغذائي لزيادة الوزن مش بيختلف بشكل كبير عن النظام الغذائي لفقدان الوزن ، ولكن مع زيادة الوزن بنزود في الكميات.

وزيادة كمية الكربوهيدرات ممكن انه يساعد على زيادة الوزن ، ولكن المهم انك تمشي على نظام غذائي متوازن يحتوي كمان على البروتين والدهون الصحية.

نظام غذائي عالي الكربوهيدرات لزيادة الوزن 1
نظام غذائي عالي الكربوهيدرات لزيادة الوزن 1

الكربوهيدرات الصحية لزيادة الوزن:

معظم السعرات الحرارية في نظامك الغذائي المفروض تيجي من الكربوهيدرات ، المفروض تكون نسبة الكربوهيدرات من 45% لحد 65% من السعرات الحرارية الخاصة بيكي.

الكربوهيدرات هي المصدر الاساسي للطاقة في الجسم ، وجسمك هيكون محتاج لطاقة اكتر على شكل سعرات حرارية لو بتحاولي تزودي وزنك.

اكل 500 سعر حراري زيادة عن الطبيعي بتاعك هيساعدك على زيادة وزنك حوالي ½ كيلو في الاسبوع ، ومش مهم السعرات الحرارية الزيادة دي بتيجي من الكربوهيدرات او البروتين او الدهون ، ولكن المهم انها بتيجي من اطعمة صحية.

نظام غذائي عالي الكربوهيدرات لزيادة الوزن 2
نظام غذائي عالي الكربوهيدرات لزيادة الوزن 2

ضيفي الكربوهيدرات الصحية عالية السعرات الحرارية:

الاطعمة الصحية اللي بتحتوي على نسبة عالية من الكربوهيدرات مش بس غنية بالسعرات الحرارية ، ولكن كمان غنية بالعناصر الغذائية ، ومليانة بالفيتامينات والمعادن ، الحبوب تعتبر اختيار مثالي جدا بيحتوي على سعرات حرارية عالية ممكن تضيفيه لنظامك الغذائي اللي بيحتوي على نسبة عالية من الكربوهيدرات لزيادة الوزن.

وحسب الدراسات ، كوباية الكينوا المطبوخة بتحتوي تقريبا على 222 سعرة حرارية ، وكوباية الارز البني المطبوخ بتحتوي على 238 سعرة حرارية ، كمان الشعير, الحنطة السودا, الشوفان تعتبر كمان اختيارات ججيدة لاضافة اطباق صحية لنظامك الغذائي.

الفواكه المجففة زي المشمش, الزبيب, التين, التمر غنية بالعناصر الغذائية وغنية بالسعرات الحرارية ، ½ كوباية من الزبيب بتحتوي على حوالي 217 سعرة حرارية ، و ½ كوباية من التمر بتحتوي على 208 سعرة حرارية.

كمان اضافة الخضروات النشوية لنظامك الغذائي هتأدي لزيادة السعرات الحرارية والكربوهيدرات ، حبة البطاطس المخبوزة اللي حجمها متوسط بتحتوي تقريبا على 164 سعرة حرارية ، وكوباية من الذرة بتحتوي على 120 سعرة حرارية.

الفاصوليا ، بما فيهم الفاصوليا السودا والحمرا ، تعتبر مصدر جيد للبروتينات والكربوهيدرات ، وممكن انها تساعد على اضافة السعرات الحرارية لنظامك الغذائي ، ممكن تطبخيها, تضيفيها للسلطة, للشوربة ، كوباية واحدة من الفاصوليا المعلبة بتحتوي على 215 سعرة حرارية.

نظام غذائي عالي الكربوهيدرات لزيادة الوزن 3

التركيز على التغذية المتوازنة:

التركيز على الكربوهيدرات ممكن انه يساعد على اضافة السعرات الحرارية اللي محتاجاها لزيادة الوزن ، ولك مع الكربوهيدرات ماتنسيش العناصر الغذائية المهمة التانية في نظامك الغذائي ، البروتين والدهون الصحية ، البروتين مهم لبناء العضلات ، خصوصا لو بتمارسي تمارين رياضية لزيادة وزن العضلات ، والدهون الصحية بتساعد جسمك على انتاج هرمونات مهمة.

مصادر البروتين الصحية عالية السعرات الحرارية هنلاقيها في الاسماك الدهنية زي السلمون, التونة ، بالاضافة للبيض, اللبن, الزبادي, والجبن ،  الدهون تعتبر مصدر مركز للسعرات الحرارية ، وده بيخليها مفيدة لزيادة الوزن.

زيت الزيتون, زيت الكانولا, المكسرات, البذور والافوكادو هي تعتبر دهون صحية ، منخفضة في الدهون المشبعة ، تضيفيها في نظامك الغذائي لزيادة الوزن.

نظام غذائي عالي الكربوهيدرات لزيادة الوزن 4

مقالات متعلقه

اطعمة لزيادة الوزن للاطفال بشكل صحي

اطعمة لزيادة الوزن للاطفال بشكل صحي

10 وجبات خفيفة سهلة هتساعدك على زيادة الوزن بشكل صحي

10 وجبات خفيفة سهلة هتساعدك على زيادة الوزن بشكل صحي

طرق لزيادة الوزن بسرعة وبشكل صحي

طرق لزيادة الوزن بسرعة وبشكل صحي