8 حاجات بسيطة ممكن تخلي بشرتك افضل

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
797

الجلد بيتكون من حوالي 19 مليون خلية جلدية, 650 غدة عرقية, 20 وعاء دموي, و 1000 طرف عصبي ، عشان كده مهم جدا اننا نهتم بيه ، وبعض الحيل البسيطة ممكن تبقى مفيدة للعناية بالبشرة ، والنهاردة هنشارك معاكم قايمة ب 8 طرق للعناية بالبشرة بسيطة وفعالة.

طرق للعناية بالبشرة:

1- اغسلي وشك بماية الارز:

ماء الارز هي الماية اللي بتطلع من نقع الارز ، والماية دي معروفة بتأثيرها المفيد على الجلد ، ماية الارز بتحتوي على مضادات الاكسدة وممكن انها تساعد على تقليل شيخوخة الجلد وتهيج الجلد ، كل اللي هتعمليه انقعي الارز في الماية لمدة 10 – 15 دقيقة ، وقلبيه وبعدين صفيه واستخدمي الماية لغسل وشك كل يوم الصبح.

طرق للعناية بالبشرة 1
طرق للعناية بالبشرة 1

2- فرقي بين روتين الصبح وبالليل:

روتين العناية بالبشرة الصبح وبالليل ليهم خطوات متساوية ، ولكن مش متشابهين ، الصبح بيكون التركيز على حماية البشرة من اضرار اشعة الشمس ، اما بالليل ضروري التركيز على تنضيفها وتغذيتها.

– الصبح: اغسلي وشك بماية الارز ، بعدها استخدمي تونر وسيروم لترطيب الجلد ، وبعدين حطي كريم العين ، وخطوة اخيرة استخدمي واقي من الشمس.

– بالليل: استخدمي تقنية التنضيف المزدوج لازالة المكياج والزيوت والشوائب من الجلد ، بعدها استخدمي التونر وكريم العين ، واخر حاجة حطي سيروم للبشرة بيعتمد على الريتينول وحطي مرطب او كريم ليلي.

طرق للعناية بالبشرة 2
طرق للعناية بالبشرة 2

3- جربي اكتر من ماسك مع بعض:

استخدام اكتر من ماسك مع بعض مفيد لعلاج اكتر من مشكلة على المناطق المختلفة من الجلد ، ويعتبر فرصة لعلاج عيوب البشرة المختلفة في نفس الوقت ، على سبيل المثال ، بالنسبة لمنطقة التي زون الدهنية ، افضل حل ليها هو ماسك مناسب للبشرة الدهنية ، اما منطقة الخدود الجافة ، الافضل استخدام عليها ماسك مرطب.

طرق للعناية بالبشرة 3
طرق للعناية بالبشرة 3

4- قيسي كمية واقي الشمس باستخدام صوابعك:

من الشائع جدا ان واقي الشمس مهم في ايام الصيف بس ، ولكن ده مش صح ، واقي الشمس مهم طول السنة حتى في ايام الشتا ، كريمات الحماية من الشمس بتحمي البشرة من الاشعة فوق البنفسجية وبتبطيء عملية الشيخوخة ، وعشان تضمني انك تاخدي الكمية المناسبة ، قيسي الكمية باستخدام صوابعك ، وزي ما باين قدامنا في الصورة دي كمية واقي الشمس اللي بتحقق الحماية المطلوبة.

طرق للعناية بالبشرة 4
طرق للعناية بالبشرة 4

5- عززي صحة بشرتك باستخدام ميست:

ميست البشرة بيستخدم بين خطوات العناية ببشرتك, فوق وتحت المكياج ، وفي انواع مختلفة من ميست البشرة ، منهم ميست ازالة اللمعان, الترطيب, الحماية من التلوث, والميست اللي بيحتوي على عامل حماية من الشمس ، اختاري النوع اللي يناسب احتياجات بشرتك وخليه دايما معاكي ، الميست يعتبر طريقة فعالة لتعزيز بشرتك والحفاظ عليها فريش ومنتعشة خلال اليوم.

طرق للعناية بالبشرة 5

6- احتفظي بفوط الحمام في غرفة النوم:

الاحتفاظ بالفوط في الحمام تعتبر عادة سيئة ، لان الحمام يعتبر مكان مليان بالتلوث ، عشان كده الاختيار الافضل هو الاحتفاظ بفوط الحمام في غرفة النوم بعيدة عن الرطوبة والبكتيريا والجراثيم.

طرق للعناية بالبشرة 6

7- نامي على ضهرك:

لو دايما بتصحي تلاقي عيونك منتفخة ، يبقى جيه الوقت لتغيير عادات نومك ، اوضاع النوم بتاعتنا ممكن تأثر على الجلد وتسبب ظهور حب الشباب, الخطوط, التجاعيد ، والنوم على الضهر مفيد لانه بيمنع الوجه من الاحتكاك بالمخدة وده معناه بشرة افضل ومرتاحة اكتر.

طرق للعناية بالبشرة 7

8- امشي على قواعد الصحة الاربعة:

جنب اتباع كل نصائح وحيل العناية بالبشرة ، مهم انك تمشي على الركائز الاربعة الرئيسية للشعور بالرضا عن بشرتك ، وهما: التغذية الصحية, الرياضة, الاسترخاء والنوم.

طرق للعناية بالبشرة 8

مقالات متعلقه

فوايد البخار لعلاج حب الشباب: وازاي تعمليه خطوة بخطوة

فوايد البخار لعلاج حب الشباب: وازاي تعمليه خطوة بخطوة

اشربي كوباية واحدة من المشروب ده كل يوم لزيادة الكولاجين في الجسم والحصول على بشرة نضرة بشكل طبيعي

اشربي كوباية واحدة من المشروب ده كل يوم لزيادة الكولاجين في الجسم والحصول على بشرة نضرة بشكل طبيعي

تحدي اليوم الواحد لتوهج بشرتك قبل الفرح

تحدي اليوم الواحد لتوهج بشرتك قبل الفرح