12 حيلة بسيطة هتساعدك يبقى مظهرك صحي وجميلة من غير مجهود

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
903

كلنا دايما في حالة بحث عن الحاجات اللي ممكن نعملها عشان نخلي صحتنا ومظهرنا احسن ، من منتجات, وصفات, نصايح ، لكن الواقع في حيل هتخلي مظهرك افضل وشكلك احلى ، من غير مجهود ولا ميزانية زيادة ، تعالوا نتعرف عليها في السطور الجاية.

حيل هتخلي مظهرك افضل:

1- استخدمي ورق الالومنيوم على شعرك:

ورق الالومنيوم ممكن يبقى مفيد للشعر بطريقتين ، الطريقة الاولى ممكن استخدامه لتغطية شعرك اثناء عمل ماسك وبالتالي هتحافظي عليه على شعرك من غير ما يوقع ، بالاضافه انه بيحبس الحرارة ، وده هيحافظ ان الشعر يفضل دافي وهيزود من تأثير الماسك او البلسم.

الطريقة التانية ، هي انك ممكن تستخدمي ورق الالومنيوم للتخلص من كهربة وهيشان الشعر ، كل اللي هتعمليه هتمشي قطعة من ورق الالومنيوم على شعرك ولاحظي النتيجة بعدها.

حيل هتخلي مظهرك افضل 1
حيل هتخلي مظهرك افضل 1

2- استخدمي قطعة قماش من الشاش لتنضيف بشرتك:

الاقمشة الشاش بتكون مصنوعة من طبقات خفيفة من القطن ، وبتبقى ناعمة ولطيفة على البشرة ، تقدري تستخدميها لتقشير وتنضيف البشرة بشكل لطيف ، حتى لو بشرتك حساسة اوي ، ممكن تستخدميها لتدليك بشرتك مع الغسول, لوضع التونر, تقشير الشفايف, وعمل كمادات باردة للبشرة.

حيل هتخلي مظهرك افضل 2
حيل هتخلي مظهرك افضل 2

3- كلي توت لبشرة نضرة وصحية:

التوت مليان بمضادات الاكسدة ، اللي بتحارب الضرر اللي بتسببه الجذور الحرة على البشرة, بتساعد على تعزيز الدورة الدموية, بتقلل من مشاكل حل الشباب, بتعزز الكولاجين ، وده هيخلي بشرتك شباب اكتر وصحة ونضرة ، ممكن تاكلي كوباية توت يوميا بأشكال مختلفة ، طازة, كاضافة للحلويات, مع فواكة تانية في العصاير, في السلطات, وغيرها من الطرق.

حيل هتخلي مظهرك افضل 3
حيل هتخلي مظهرك افضل 3

4- مهما كان مقدار التمرين البدني اللي بتعمليه, هيفيد جسمك بشكل كبير حتى لو بسيط:

كلنا عارفين فوايد التمارين الرياضية لجسمنا ، لكن دايما البداية بتكون صعبة ، وفي كتير من الاحيان مش بنلاقي وقت للتمرين في يومنا ، لكن احنا بنقولك ان الدراسات اثبتت ان التدريبات المكثفة لمدة 3 دقايق بس في الاسبوع ممكن تحسن صحتك بشكل ملحوظ.

حيل هتخلي مظهرك افضل 4
حيل هتخلي مظهرك افضل 4

5- ماتخرجيش من البيت من غير نضارة شمس:

الجلد حوالين العين بيكون حساس جدا ، وعشان تحميه من التجاعيد والسرطان ولحماية عينيكي كمان من الاثار الضاره لاشعة الشمس ، ضروري تلبسي نضارة شمس وانتي بره البيت ، حتى اثناء فترة الشتا والجو مغيم.

حيل هتخلي مظهرك افضل 5
حيل هتخلي مظهرك افضل 5

6- حطي في اعتبارك قيلولة بعد الضهر لو وقت شغلك بيسمح بده:

كتير من الناس ممكن يكونووا بيشوفوا نوم النهار ده مضيعة للوقت ، ولكن الحقيقة ان الخبراء اكدوا انه بيحسن فعلا من اداءك ، بالاضافة انه هيخليكي اكتر صحة وجمال ، قيلولة بعد الضهر او زي ما بتتمسى بقيلولة الطاقة ليها فوايد لبشرتك مضادة للشيخوخة ، بالاضافة انها بتساعد على توحيد لون البشرة.

حيل هتخلي مظهرك افضل 6

7- اعملي مساج للوجه يوميا:

تدليك الوجه تقدري تعمليه بنفسك في البيت ، ليه فوايد كتير للبشرة وبيخليها اكتر صحة وشباب ، ممكن انه يساعد في مكافحة حب الشباب, تحسين تدفق الدم, هيخلي البشرة متوهجة ونضرة ، لكن قبل المساج اتأكدي من نضافة ايدك ووشك وماتنسيش استخدام بعض الزيت, سيروم, او منظف مرطب ، اعملي تدليك لطيف بضغط خفيف وثابت على البشرة ، ركزي على تدليك كل منطقة من الوش لمدة 20 – 30 ثانية.

حيل هتخلي مظهرك افضل 7

8- قصي شعرك بانتظام:

قص الشعر مهم عشان تحافظي عليه صحي ، المفروض كام مرة تعملي ده؟ ، ده بيعتمد لحد كبير على طوله وكثافته والستايل بتاعه ، على سبيل المثال ، لو عندك قوصة ، المفروض تقصي شعرك مرة كل اسبوعين ، والشعر الطويل ممكن تسيبيه فترة اطول وتقصيه كل 3 – 6 شهور ، اما الشعر الناعم ممكن يتقص مرة كل 6 اسابيع ، والشعر الكثيف يتقص مرة كل 3 شهور.

حيل هتخلي مظهرك افضل 8

9- استخدمي مستحضرات العناية بالبشرة اللي بتحتوي على فيتامين سي:

الفيتامينات مفيدة جدا بشكل عام ، ومش بس الفيتامينات اللي بناكلها ، ولكن كمان فيتامين سي المضاف لمستحضرات العناية بالبشرة بيساعد انه يخلي البشرة ناعمة ونضرة ، بالاضافة لخصائصه المضادة للشيخوخة ، والميزة فيه انه آمن لمعظم انواع البشرة ، بما فيهم البشرة الحساسة.

حيل هتخلي مظهرك افضل 9

10- التزمي بالترتيب الصحيح في روتين العناية ببشرتك:

زي ما قولنا ماتخرجيش من البيت من غير نضارة شمس ، كمان واقي الشمس لازم يكون جزء من روتينك اليومي لو عايزة تحافظي على بشرتك صحية وشابة ، حتى لو الجو مغيم ماتستغنيش عن واقي الشمس ، والخبراء بينصحوا بالروتين البسيط ده:

– الغسول.

– التونر.

– السيروم او المرطب.

– واقي الشمس بعامل حماية 30 او اكتر.

حيل هتخلي مظهرك افضل 10

11- حافظي على تليفونك نضيف:

الحقيقة ان مجرد تنضيف البشرة مش هو ده بس اللي هيحافظ عليها نضيفة ، لكن لازم كمان نخلي بالنا من كل حاجة بتلمس بشرتنا انها تكون نضيفة ، وده بينطبق بشكل خاص على تليفوناتنا لان شاشة التليفون تعتبر بيئة مثالية لنمو البكتيريا ، وده السبب اللي ممكن يكون ورا ظهور حبوب وبثور على منطقة الخدين.

حيل هتخلي مظهرك افضل 11

12- استخدمي فرشة الاسنان على البيبي هير:

مشكلة البيبي هير كتير من الاشخاص بيعانوا منها خصوصا عند رفع الشعر بتظهر اكتر ، ولكن في طرق تقدري تتحكمي بيها في البيبي هير ، ومنها استخدام فرشة الاسنان مع سبراي مثبت للشعر ، رشي من السبراي على الفرشة وسرحي بيه البيبي هير ، ولو مش متوفر عندك سبراي مثبت للشعر ، ممكن تستخدمي بداله مرطب الشفايف مع الفرشة للتخلص من تطاير الشعر.

حيل هتخلي مظهرك افضل 12

مقالات متعلقه

10 نصايح من دكاترة الجلدية هتساعدك على تضييق المسام الواسعة

10 نصايح من دكاترة الجلدية هتساعدك على تضييق المسام الواسعة

الترتيب الصح لمنتجات العناية بالبشرة

الترتيب الصح لمنتجات العناية بالبشرة

10 منتجات تجميل قديمة وبدائل افضل ليهم

10 منتجات تجميل قديمة وبدائل افضل ليهم