افضل تمارين اثناء الصيام في رمضان .. وافضل الاوقات اللي ممكن تلعبي فيها رياضة

ريهام محمود
ريهام محمود
791

مع تغيير نمط النوم بسبب ميعاد السحور ونقص السوايل ، ممكن يكون الحفاظ على روتين ممارسة الرياضة صعب خلال شهر رمضان ، ولكن مع ذلك عشان تحافظي على صحتك خلال شهر رمضان ، الافضل انك تخصصي وقت لممارسة الرياضة ، ده هيساعد على الحفاظ على مستويات الطاقة ، وهيصفي ذهنك وهيخلي عملية التمثيل الغذائي مستقرة ، والنهاردة من خلال المقال بتاعنا هنعرف افضل تمارين لشهر رمضان ، بالاضافة لافضل الاوقات اللي ممكن تلعبي فيها رياضة.

افضل تمارين لشهر رمضان:

ايه افضل التمارين؟

في 3 جوانب لياقة بدنية اساسية في كل التمارين ، وهي تمارين القوة, والكارديو, والمرونة ، والسبب ان الاولوية للقوة العضلية هو ان فقدان كتلة العضلات هيبطيء عملية التمثيل الغذائي في الجسم ، لازم يكون الهدف من التمارين تجنب فقدان العضلات او ابطاء عملية التمثيل الغذائي.

بالنسبة لتمارين الكارديو بننصح بجلسة تمارين خفيفة متزيدش عن 30 دقيقة من المسافة البطيئة والثابتة ، وافتكري دايما ان في الصيام بيكون الجسم مش مترطب ، وفي الحالة دي جسمك بيستخدم الدهون المتخزنة كمصدر للطاقة ، وخصوصا لو بتعملي تمارين الكارديو قبل الفطار ، وفترة قبل الفطار طاقة الجسم بتبقى مستنفذة وده معناه ان ضغط دمك ممكن ينخفض في بداية التمارين او حتى بعد التمارين ، عشان كده ماتتخطيش روتين الاحماء قبل التمارين ، وتبريد الجسم بعد التمارين.

نفس الوضع مع تمارين المقاومة ، اختاري التدريبات اللي بتركز على الجزء العلوي من الجسم قبل اسفل الجسم عشان تتجنبي اي انخفاض في ضغط دمك اثناء او بعد التمارين ، واخر جانب من اللياقة البدنية تركزي عليه هو المرونة لتجنب اي مشاكل مرتبطة بالانتقال ممكن تواجهيها ، خصوصا لو هتتمرني تاني عادي او هترجعي لتمارينك العادية بعد رمضان.

افضل تمارين لشهر رمضان
افضل تمارين لشهر رمضان

افضل وقت للتمارين:

اثناء الصيام ومع درجات الحرارة العالية ومافيش سوايل من شروق الشمس لحد غروب الشمس ، ممكن تضري صحتك لو اتمرنتي زيادة عن اللزوم ، عشان كده مش بننصحك بممارسة تمارين الكارديو المكثفة والتمارين مع اوزان تقيلة اثناء الصيام ، وكمان تخفضي عدد مرات ممارسة الرياضة لجلستين كارديو بس كل اسبوع طول شهر رمضان.

تعالوا نعرف افضل 4 توقيتات لممارسة الرياضة في شهر رمضان:

90 دقيقة قبل غروب الشمس:

الوقت ده هيكون الجزء الاكتر برودة في اليوم بالاضافة انك هتقدري تجددي نفسك بالماية بعد التمارين ، وكمان هتستفادي من التمرين على معدة فاضية ، ولكن مع ذلك التمارين اللي تبقى في الوقت ده المفروض تكون تمارين خفيفة مع تمارين مقاومة ، وقللي عدات التمارين مع اوزان خفيفة ، وتمارين تمدد كتير ، والوقت ده يعتبر مناسب لممارسة المشي او الجري الخفيف.

بعد الفطار بساعة:

تمارين الكارديو هتكون صعبة على معدة مليانة ، عشان كده افضل وقت ليها هو بعد حوالي ساعة من وجبة الفطار هيكون وقت مناسب للتمارين ، وفي الايام اللي هتتمرني فيها زودي شوية في وجبة فطارك لتغذية جسمك ، واتأكدي من شرب كمية كافية من الماية لترطيب جسمك.

بين الساعة 11 مساء و 2 صباحا:

بالنسبة للاشخاص الليليين او اللي بيسهروا ، هيكون افضل وقت للتمارين بالنسبة لهم هو بين الساعة 11 مساء و 2 صباحا ، هيكون الاكل في الفترة دي اخد وقته انه يستقر وجسمك مترطب بالكامل ، ولو قدرتي انك تعملي تمارين في فترة ما بعد الضهر كمان من التوقيتات المناسبة لانه هيكون اكتر برودة من النهار.

بين الساعة 3 صباحا و 4 صباحا:

بالنسبة للاشخاص اللي بيصحوا بدري اوي قبل الفجر ، هيكون افضل وقت للتمرين ليهم هو قبل السحور ، وبالطريقة دي هيكون عندك طاقة من وجبة الليلة السابقة ، ومش هتتمرني على معدة فاضية ، وتقدري ترطبي جسمك اثناء التمرين وبعد ما تخلصي ، وهتاكلي مرة تانية في وجبة السحور وتشحني نفسك ، وبالطريقة دي هتمدي جسمك بالطاقة لليوم.

افضل تمارين لشهر رمضان 2

مقالات متعلقه

15 حيلة للبنات الكسولة لخسارة الوزن من غير تمارين

15 حيلة للبنات الكسولة لخسارة الوزن من غير تمارين

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة