افضل زيوت للبشرة تستخدميهم قبل النوم

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
19285

روتين العناية بالبشرة قبل النوم مهم جدا ، لان البشرة بتتجدد اثناء النوم ، وبالتالي ده هينعكس على بشرتك وهيخلي بشرتك فيها نضارة وخالية من العيوب ، وواحد من المنتجات اللي ممكن تستخدميها قبل النوم لمظهر بشرة صحي هي الزيوت ، هتحول بشرتك تماما وهتعالج كل مشاكلها ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف مع بعض على افضل زيوت للبشرة قبل النوم ، بالاضافة لماسكات ليلية لبشرة نضرة ومتوهجة تاني يوم الصبح.

افضل زيوت للبشرة قبل النوم:

– زيت جوز الهند:

زيت جوز الهند من انواع الزيوت اللي ممكن تستخدميها كمزيل مكياج ، وبيكون فعال جدا مع المكياج المضاد للماية زي الماسكارا ، كل اللي هتعمليه اغمسي قطعة قطن في زيت جوز الهند وحطيها على عيونك لحد ما عينك تمتص الزيت كويس ، ابدأي افركي حوالين العين بالراحة في حركات دائرية ، وهتشوفي بنفسك ازاي زيت جوز الهند هيزيل المكياج بكل سهولة.

وتقدري تستخدمي نفس الطريقة لازالة الروج ، وباقي مكياج الوجه ، بعدها امسحي الزيت بمناديل المكياج لبشرة ناعمة وصحية.

افضل زيوت للبشرة قبل النوم 1
افضل زيوت للبشرة قبل النوم 1

– زيت الزيتون:

زيت الزيتون كمان من انواع الزيوت الفعالة في ازالة المكياج ، بالاضافة انه مرطب طبيعي للجلد ، وده بيخليه اضافة رائعة جدا لروتينك اليومي لو استخدمتيه كمرطب ، ولكن افضل استخدام لزيت الزيتون هو استخدامه كمقشر.

اخلطي شوية من ملح البحر لمعلقتين كبار من زيت الزيتون ، وابدأي دلكي بشرتك في حركات دائرية لازالة الجلد الميت والشوائب من البشرة ، بعدها اغسلي بشرتك ، وهتنبهري بالنتيجة.

افضل زيوت للبشرة قبل النوم 2
افضل زيوت للبشرة قبل النوم 2

– زيت الارجان:

زيت الارجان غني بالفيتامينات والمعادن ، ويعتبر مرطب طبيعي للبشرة وبيجدد خلايا البشرة ، بالاضافة ان زيت الارجان بيساعد على مكافحة الشيخوخة وبيحافظ على شباب بشرتك لفترة اطول.

بعد ما تقشري بشرتك بزيت الزيتون ، اغسلي وشك كويس بالغسول ، وخدي كمية صغيرة من زيت الارجان على ايدك وافركيهم في بعض عشان تدفي الزيت ، بعدها ابدأي دلكي الزيت على بشرتك في حركات دائرية.

افضل زيوت للبشرة قبل النوم 3
افضل زيوت للبشرة قبل النوم 3

– زيت شجرة الشاي:

زيت شجرة الشاي مفيد جدا للبشرة المعرضة لحب الشباب ، استخدمي زيت شجرة الشاي ضمن روتينك اليومي بالليل لو بتعاني من البثور ، خدي من الزيت على قطعة قطن وامسحي بيها مكان البثور.

زيت شجرة الشاي بيحتوي على خصائص مضادة للفيروسات والفطريات ، وده اللي بيخليه من الزيوت اللي بتساعد على التخلص من البثور ، ممكن لما تحطيه تحسي بلسعة خفيفة على البشرة متقلقيش من ده لان ده معناه انه بينضف البثور.

افضل زيوت للبشرة قبل النوم 4

ماسكات ليلية:

هنشوف مع 5 ماسكات ليلية ، تقدري تعمليها قبل النوم على طول ، وتسيبيها طول الليل ، لبشرة مشرقة وصحية تاني يوم الصبح.

1- ماسك اللبن:

بعد غسل بشرتك بالليل بالغسول المناسب ، بقطعة قطن امسحي بشرتك باللبن ، ولما ينشف نامي بيه عادي ، واغسليه تاني يوم الصبح.

افضل زيوت للبشرة قبل النوم 5
افضل زيوت للبشرة قبل النوم 5

2- ماسك الصبار لعلاج البثور:

الالوفيرا من الحاجات المفيدة جدا اللي بتساعد على حل كتير من مشاكل البشرة زي البثور, الطفح الجلدي, الجلد الجاف ، الالوفيرا يعتبر منقذ للبشرة ، ادهني بشرتك بالليل قبل النوم بجل الالوفيرا ، وسيبيه طول الليل واغسليه الصبح.

افضل زيوت للبشرة قبل النوم 6

3- ماسك العسل:

بالليل بعد ما تغسلي بشرتك ، ادهني بشرتك بالعسل ، وسيبيه نص ساعة ، واغسليه قبل ما تنامي ، العسل بيحتوي على خصائص مطهرة بتساعد على تنضيف البشرة ، بالاضافة انه يعتبر مرطب طبيعي.

افضل زيوت للبشرة قبل النوم 7

4- ماسك الليمون:

الليمون بيساعد على التخلص من بهتان واسمرار البشرة ، ادهني بشرتك بالليمون وسيبيه اكتر من نص ساعة شوية ممكن 45 دقيقة عشان توصلي لافضل النتايج وبعدها اغسليه قبل ما تنامي.

ملحوظة: اعملي اختبار حساسية على جزء من البشرة لمدة عشر دقايق واغسليه ، لو عمل اي احمرار او حكه كده يبقى عندك حساسية من الليمون واتجنبي استخدامه ، لو محصلش اي رد فعل على البشرة تقدري تستخدميه بأمان.

افضل زيوت للبشرة قبل النوم 8

5- ماسك زيت جوز الهند للترطيب:

زيت جوز الهند يعتبر مرطب طبيعي للبشرة ، بالاضافة انه بيحتوي على خصائص مضادة للبكتيريا بتساعد على تطهير بشرتك ، ادهني الزيت على بشرتك قبل النوم ودلكيه لمدة دقايق في حركات دائرية وسيبيه على بشرتك طول الليل.

افضل زيوت للبشرة قبل النوم 9

مقالات متعلقه

كريم الجسم السحري لتفتيح الاماكن الغامقة

كريم الجسم السحري لتفتيح الاماكن الغامقة

تحدي اليوم الواحد لتوهج بشرتك قبل الفرح

تحدي اليوم الواحد لتوهج بشرتك قبل الفرح

مكون واحد بس لمنع علامات الشيخوخة

مكون واحد بس لمنع علامات الشيخوخة