8 طرق طبيعية هتساعد بشرتك لو بتمري بيوم سيء

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
1100

بشرتنا بتتعرض كل يوم لكتير من العوامل الضارة ، تقريبا مستحيل انك تتجنبي التلوث, اشعة الشمس, الغبار ، وكلها حاجات بتخلي بشرتك تبان اكبر من سنها ، وبدل ما تصرفي فلوس كتير على مستحضرات التجميل الغالية ، جربي استخدام العلاجات الطبيعية لمحاربة حب الشباب, فرط التصبغ, ومشاكل الجلد عموما ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم 8 طرق طبيعية لبشرة صحية ونضرة وخالية من العيوب.

طرق طبيعية لبشرة صحية:

1- جربي طريقة التلج لشد بشرتك:

طريقة تثليج الجلد او استخدام التلج على البشرة دايما من ضمن روتين النساء الاسيويات في العناية ببشرتهم ، والطريقة دي بتعتمد على تعريض الجلد لدرجة حرارة شديدة البرودة لمدة دقايق ، باستخدام مكعبات التلج ، الطريقة دي بتساعد على تقليل انتفاخ العين, شد الجلد, بتخلي الجلد مشرق ومنتعش وشكله نضر ، البرودة كمان ممكن انها تقلل حجم المسام ، وده هيخلي بشرتك انعم بشكل عام.

نصيحة: اتجنبي عدم تعريض بشرتك للتلج بشكل مفرط لانه ممكن يتسبب في حرق الجلد واللي بيتسمى “حرق الجليد او التلج” ، وهي بتكون علامات على البشرة شبه الحروق.

طرق طبيعية لبشرة صحية 1
طرق طبيعية لبشرة صحية 1

2- عالجي بشرتك بمقشر القهوة:

القهوة من المكونات الطبيعية المفيدة جدا للبشرة ، مضادات الاكسدة الموجودة في الكافيين ليها فوايد كتير لما تستخدميها على بشرتك ، ممكن تجمعي بين البن المطحون ومكونات طبيعية تانية من مطبخك زي العسل, زيت جوز الهند, او اللبن لعمل مقشر طبيعي ، المقشر ده بيساعد على تقشير بشرتك والتخلص من الجلد الميت, تقليل البثور والبقع الغامقة ، وبيسيب بشرتك ناعمة وخالية من العيوب.

طرق طبيعية لبشرة صحية 2
طرق طبيعية لبشرة صحية 2

3- استخدمي القرفة كمحفز لتدفق الدم:

القرفة من المكونات الطبيعية اللي ممكن تستفادي منها في العناية ببشرتك ، الخصائص المضادة للاكسدة والالتهابات الموجودة فيها هتساعد على مكافحة حب الشباب وعلامات الشيخوخة ، كمان القرفة معروفة انها بتساعد على تعزيز تدفق الدم ، اعملي خليط من القرفة المطحونة, العسل, والزبادي ، واستخدميه كماسك على بشرتك هيساعد على اشراقها ونضارتها ، بالاضافة كمان ان الدورة الدموية الجيدة معناها مظهر ممتليء ، وضع الخلطة على الشفايف هتساعد على امتلاء الشفايف وهتديها حجم اكبر.

نصيحة: القرفة ممكن يبقى ليها اثار جانبية ، في بعض الاشخاص ممكن يكونوا بيعانوا من فرط الحساسيه من القرفة ، عشان كده بننصحك تعلمي اختبار حساسية الاول على جزء صغير من البشرة ، لو حسيتي بحكه او احمرار ، اغسليها فورا واتجنبي استخدام القرفة على بشرتك.

طرق طبيعية لبشرة صحية 3
طرق طبيعية لبشرة صحية 3

4- استخدمي الشاي الاخضر:

كمان من المكونات المفيدة للبشرة ، الشاي الاخضر معروف بخصائصه المضادة للالتهابات والميكروبات والاكسدة ، ويعتبر علاج فعال للبشرة المعرضة لحب الشباب ، كمان بيساعد على تقليل التورم والانتفاخ حوالين العين لو استخدمتي اكياس الشاي الاخضر على عينيكي.

طرق طبيعية لبشرة صحية 4
طرق طبيعية لبشرة صحية 4

5- استخدمي صودا الخبز لتنقية البشرة:

لو عايزة بشرة نقية وخالية من العيوب ، تقدري تحققي ده كمان باستخدام مكون طبيعي ، صودا الخبز او الكربوناتو من المكونات المعروفة بخصائصها المبيضة ، وبالتالي دمجها مع اللبن ممكن انه يقلل بشكل كبير من البقع الغامقة وينقي البشرة ، ولان الصوديوم كمان بيحتوي على خصائص مضادة للالتهابات ومطهر طبيعي ، ممكن يبقى عنصر مفيد لعلاج تهيج الجلد والطفح الجلدي.

طرق طبيعية لبشرة صحية 5
طرق طبيعية لبشرة صحية 5

6- استخدمي عصير البطاطس كمبيض طبيعي للبقع الغامقة على الجلد:

البطاطس من المكونات اللي بننصحك تدخليها في روتين العناية ببشرتك ، لان عصير البطاطس يعتبر مبيض طبيعي بيعالج البقع الغامقة, حرق الشمس, بقع الشمس ، ابشري البطاطس واستخلصي منها العصير بتاعها واستخدميه على بشرتك يوميا.

طرق طبيعية لبشرة صحية 6

7- هدي جسمك وبشرتك بشاي البابونج:

كتير من الناس بيحبوا يشربوا كوباية من شاي البابونج قبل النوم لتهدئة الجسم والاعصاب ، ولكن هل تعرفي ان البابونج ليه تأثير مهديء كمان على بشرتك؟ شاي البابونج معروف بخصائصه المضادة للالتهابات ، وبالتالي غسل الوجه بيه يعتبر طريقة طبيعية فعالة لتقليل الاحمرار والالتهاب ، ببساطة تقدري تستخدميه كمرطب يومي لو بشرتك جافة او متهيجة.

طرق طبيعية لبشرة صحية 7

8- ازالة عيوب البشرة بقشر الموز:

تجارب كتير من النساء اثبتت ان فرك قشر الموز على بشرتك ممكن انه يساعد في حل بعض عيوب البشرة ، منها انه بيساعد على التخلص من ندبات حب الشباب بشكل اسرع ، بالاضافة لترطيب البشرة وتقليل التجاعيد ، عشان كده المرة الجايه بنقولك لما تاكلي موز فكري كويس قبل ما تتخلصي من القشر لانك ممكن تستفادي بيه لجمال بشرتك.

طرق طبيعية لبشرة صحية 8

مقالات متعلقه

فوايد الشبة الجمالية للبشرة

فوايد الشبة الجمالية للبشرة

فوايد منقوع الزبيب الاسود للبشرة

فوايد منقوع الزبيب الاسود للبشرة

اشربي كوباية واحدة من المشروب ده كل يوم لزيادة الكولاجين في الجسم والحصول على بشرة نضرة بشكل طبيعي

اشربي كوباية واحدة من المشروب ده كل يوم لزيادة الكولاجين في الجسم والحصول على بشرة نضرة بشكل طبيعي