ايه الحاجات اللي المفروض تعمليها واللي تتجنبيها للحصول على وسط اصغر

ريهام محمود
ريهام محمود
1101

الباحثين اثبتوا ان محيط خصر الشخص بيشير لصحته العامة ، بالاضافة كمان ان الخصر او الوسط النحيف ليه تأثير ايجابي على نوعية الحياة وممكن انه يعزز مستويات الطاقة في الجسم ، واحنا نقدر نعتمد على طرق صحية لتقليل دهون الوسط ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكوا مجموعة نصايح للحصول على وسط انحف.

نصايح للحصول على وسط انحف:

1- التخطيط المسبق افضل بكتير من اكل اي حاجة عشوائية في اي وقت:

معظمنا بنقع في غلطة اننا بناكل المتوفر قدامنا وخلاص ، وبالتالي هتاخدي اختيارات اكل سيئة وغير صحية ، عشان كده تنظيم خطة وجبات اسبوعية هيكون مفيد ليكي ، وبننصحك ممكن مثلا تحتفظي ببعض البيض المسلوق, خضار مشوي, عمل برطمانات عصير صحية ، عشان يبقى دايما متوفر قدامك اكل صحي لو حسيتي بجوع اي وقت تقدري تاكلي منه.

نصايح للحصول على وسط انحف 1
نصايح للحصول على وسط انحف 1

2- ماتعمليش نفس نوع التمارين كل يوم وجربي حاجة جديدة ، جربي اشكال مختلفة من التمارين:

ممارسة الرياضة بنفس النمط بانتظام بيساعد الجسم على التكيف مع اعباء العمل اليومية ، عشان كده تكرار نفس التمارين هيمنع جسمك من عمل التغييرات اللي محتاجها ، عشان كده الافضل تعملي تغييرات عن طريق التبديل لاشكال تانية من التمارين ، زي اليوجا, البيلاتس, الجري, التمارين القصيرة عالية الكثافة, والتمارين عالية الكثافة منخفضة التأثير.

نصايح للحصول على وسط انحف 2
نصايح للحصول على وسط انحف 2

3- ماتمشيش على انظمة غذائية قاسية – وبدل كده كلي كميات اكل صغيرة:

النظام الغذائي القاسي او المقيد اوي ممكن يأدي لانخفاض مفاجيء في معدل الحرق ، وممكن كمان يأدي للدوخة, الضعف, الصلع ، عشان كده الافضل انك تمشي على نظام غذائي سليم على فترات قصيرة هيكون افيد من الانظمة الغذائية القاسية.

نصايح للحصول على وسط انحف 3
نصايح للحصول على وسط انحف 3

4- ماتتدربيش باوزان تقيلة ، لكن بدل كده اتمرني باوزان خفيفة:

تمارين الكارديو تعتبر ضرورية لفقدان الوزن بشكل فعال ، وبرنامج التدريب بالاوزان الخفيفة هيعمل مستوى اعلى من التفاعل مع العضلات ، وبالتالي هيحرق دهون اكتر ، وبالتالي هيكون افضل التمرين بالاوزان الخفيفة عن الاوزان التقيلة.

نصايح للحصول على وسط انحف 4
نصايح للحصول على وسط انحف 4

5- ماتستخدميش احزمة الخصر او العلاجات ، بدل كده خدي الموضوع ببطء ومارسي الرياضة بانتظام:

احزمة تصغير الوسط غير انها مش مريحة ، كمان ليها تأثيرات سلبية على الصحة ، في حين ان الاحزمة تعتبر حل مؤقت لتصغير الوسط ، الا انها ممكن تأدي لمخاطر صحية خطيرة ، على عكس التمارين زي البلانك, الكرانشس, البلانك الجانبي ، هتكون افضل للوصول لوسط انحف بالطريقة المناسبة.

نصايح للحصول على وسط انحف 5

6- بدل من التركيز على الوسط بس ، ادي اهتمام متساوي للوركين والكتفين:

بدل من التركيز على منطقة الوسط بس ، مرني عضلات الوركين والكتفين ، بناء العضلات على الكتفين والوركين هيدي ابعاد وشكل كيرفي للجسم.

نصايح للحصول على وسط انحف 6

7- بالاضافة لفقدان الوزن ، ركزي كمان على بناء العضلات:

في كتير من النساء بيكونوا مش حابين يبقى في اجزاء من اجسامهم ضخمة ، وللسبب ده بيتجنبوا تمارين رفع الاثقال ، ولكن لازم نعرف حقيقة مهمة ان المرأة بشكل عام مختلفة عن الرجالة بيكون صعب انهم يكتسبوا كتلة عضلات بالشكل الكبير ده من غير منشطات ، العضلات الخالية من الدهون هي اللي بتدينا الشكل الناعم والمتناسق والمحدد ، كمان بتزود من عملية التمثيل الغذائي في الجسم.

نصايح للحصول على وسط انحف 7

8- عشان تصغري منطقة الوسط ، اعملي تمرين شفط المعدة:

مع الحيلة دي تقدري تفقدي كام بوصة من مطقة الوسط من غير مجهود ، كل اللي هتعمليه انك تستنشقي من انفك ، وبعدين تطلعي اكبر قدر من الهوا عن طريق الفم ، واثناء ما الرئتين فاضيين من الهوا ، خدي نفس عميق واحبسيه لمدة 5 – 20 ثانية.

نصايح للحصول على وسط انحف 8

9- ادي وقت للعضلات انها تسترخي:

لما الموضوع يتعلق بتمارين القوة ، اخصائيين اللياقة البدنية بينصحوا بعدم استخدام نفس مجموعات العضلات في ايام ورا بعض ، لازم تدي العضلات وقت انها تستريح ده هيساعد في استعادة وشفاء العضلات.

نصايح للحصول على وسط انحف 9

مقالات متعلقه

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مكونين تضيفيهم للقهوة بتاعتك هيخلصوكي من دهون البطن وهيسرعوا نسبة الحرق في الجسم

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة

مشروب بذور الشيا لانقاص الوزن بسرعة

10 تمارين واطعمة هتساعدك على بناء عضلات جسمك

10 تمارين واطعمة هتساعدك على بناء عضلات جسمك