فوايد الشبة الجمالية للبشرة

ريهام محمود
ريهام محمود
في
بشرة
53

الشبة او المعروفة بأسم "الصابون الكريستالي" ليها فوايد طبية كتير بالاضافة انها مفيدة للبشرة ، الشبة تم استخدامها من العصور القديمة لشفاء الجروح, وكمزيل طبيعي للعرق, لتنقية الماية ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنتعرف اكتر على الشبة وفوايدها الجمالية للبشرة وازاي تستخدميها على البشرة.

فوايد الشبة للبشرة:

1- بتحتوي على خصائص مطهرة:

الشبة غنية بالخصائص المطهرة ، وده معناه انها بتتحكم في نمو البكتيريا على الجلد ، الشبة بتساعد على تنضيف البشرة وتقليل خطر الاصابة بالعدوى.

2- ليها خصائص قابضة:

الشبة غنية بالخصائص القابضة ، اللي بتساعد على تنضيف البشرة بشكل صحيح وتقليل حجم المسام ، الخصائص القابضة بتساعد كمان على تقليل الدهون في الجلد.

3- بتساعد على موازنة الرقم الهيدروجيني للبشرة:

واحدة من افضل استخدامات الشبة ، انه بيساعد على الحفاظ على مستوى الرقم الهيدروجيني للبشرة.

4- توحيد لون البشرة وشدها:

لان الشبة زي ما قولنا بتحتوي على خصائص قابضة ، ده بيساعد على توحيد لون البشرة وتضييق المسام ، والفايدة دي بتدي البشرة مظهر اكتر نعومة ونقاء.

5- علاج الرؤوس السودا:

الشبة بتساعد كمان على علاج الرؤوس السودا على الانف.

6- غسول بعد الحلاقة:

ممكن تستخدمي الشبة كغسول بعد الحلاقة ، بيساعد على التئام الجروح وبيدي توهج للبشرة.

7- ازالة حب الشباب:

السبب الرئيسي لحب الشباب هو البشرة الدهنية ، الشبة بتساعد على التحكم في الغدة الدهنية المسؤولة عن افراز الدهون ، وده بدوره بيقلل من افراز الزهم وبيمنع انسداد المسام.

فوايد الشبة للبشرة.1
فوايد الشبة للبشرة.1

طرق دمج الشبة في روتين العناية بالبشرة:

- مزيل عرق:

لاستخدام الشبة كمزيل عرق افركي قطعة شبة رطبة على الابطين ، او اطحنيها وحطي البودر بتاعها على منطقة الابطين كمزيل عرق طبيعي.

- لحب الشباب والبثور:

خدي شوية من الشبة المطحونة وضيفي لها كام نقطة ماية لحد ما تتكون عندك عجينة ناعمة ، حطي العجينة على حب الشباب ، سيبيها لمدة 10 دقايق ، وبعدها اغسليها بالماية.

- ماسك لشد الجلد وتقليل حجم المسام:

خدي 2 معلقة كبيرة من الشبة المطحونة ، ضيفي لها شوية من طين البشرة ، واخلطيهم مع بعض بالماية لتكوين عجينة ، حطي العجينة دي على بشرتك ، سيبيها لمدة 10 – 15 دقيقة ، وبعدها اغسليها بماية فاترة.

- مقشر للبشرة:

خدي 2 معلقة كبيرة من الشبة المطحونة ، ضيفي لها شوية من دقيق الشوفان او السكر ، و 1 معلقة كبيرة عسل ، اخلطي المكونات كويس ، وزعي الخليط على بشرتك وافركيه بلطف بحركات دائرية ، وبعدها اشطفيه بالماية.

- تقليل التجاعيد والخطوط الرفيعة وتوحيد لون البشرة:

هاتي حجر الشبة بليه بالماية ، ومشيه على المناطق اللي فيها تجاعيد وخطوط رفيعة ، سيبي البلورات بتاعته على بشرتك لمدة 5 – 10 دقايق ، ولما تحسي ان جلدك مشدود اشطفيه واستخدمي مرطب.

فوايد الشبة للبشرة.2
فوايد الشبة للبشرة.2

تأثير الشبة على انواع البشرة المختلفة:

- البشرة الدهنية: بتساعد على التحكم في الزيوت الزيادة وتقليل ظهور حب الشباب.

- البشرة الجافة: لو بشرتك جافة الافضل تجنب استخدام الشبة ، لانها ممكن تجرد بشرتك من الزيوت الطبيعية وتسبب ظهور الحبوب.

- البشرة المختلطة: اللي بتكون خليط من البشرة الجافة والدهنية ، اتجنبي وضع الشبة على المناطق الجافة لانها ممكن تزود من جفاف الجلد وتسبب له تهيج.

- البشرة الحساسة: لو بشرتك حساسة اوي الافضل تتجنبي استخدام الشبة لانها ممكن تسبب حساسية وتهيج الجلد ، قبل استخدامها اعملي اختبار على جزء صغير من البشرة لو ماحصلش اي تهيج او احمرار منها تقدري تستخدميها.

مافيش عدد مرات معينة لاستخدام الشبة ، ده بيعتمد على نوع الجلد وحساسية الجلد ، عشان كده بننصحك تستخدميها باعتدال زي اي مكون طبيعي الافراط في استخدامه ممكن يسبب ضرر للبشرة اكتر ما ينفعها.

مقالات متعلقه

صغري حجم المسام بقشر الموز

صغري حجم المسام بقشر الموز

فوايد البخار لعلاج حب الشباب: وازاي تعمليه خطوة بخطوة

فوايد البخار لعلاج حب الشباب: وازاي تعمليه خطوة بخطوة

فوايد منقوع الزبيب الاسود للبشرة

فوايد منقوع الزبيب الاسود للبشرة